Lai pēc iespējas ātrāk ļautu bērniem ienākt mūzikas pasaulē , Cēsu 1. pamatskolas pedagogi iecerējuši nodarbības 3 – 6 gadīgu bērnu muzikālo dotību attīstīšanai. Tajās varēs izkopt
kustību koordināciju, muzikālo dzirdi, vokālās iemaņas, iepazīties ar
mūzikas instrumentiem un krāsu pasauli. Pirmā nodarbība visiem interesentiem 10. februārī plkst. 17.30, tad arī vecāki saņems sīkāku informāciju.
Vai mans bērns ir muzikāls – nereti jautā vecāki, kuru bērniem jāsāk mācīties 1.klasē un Cēsu 1. pamatskolā. Tā ir skola, kurā visiem
vienlaicīgi ar vispārējās pamatizglītības programmu
jau četrus gadu desmitus ir
iespēja padziļināti apgūt arī mūziku -iegūt zināšanas mūzikas teorijā, vokālajā mākslā, instrumentspēlē.
Svarīgi, ka skolā
uzņem bez konkursa, pamatojoties tikai uz paša bērna un vecāku vēlēšanos. Pedagogi strādā ar ikvienu,
attīstītot
muzikālās prasmes un talantus, dod iespēju darboties muzikālajos kolektīvos, individuāli uzstāties publikai. Skolas galvenais
uzdevums ir bērna prāta un dvēseles spēju pilnveidošana.
Mūzikas nodarbībās ieliek pamatus arī citām prasmēm, kuras varēs izmantot dzīves garumā – koncentrēšanās spēju, tīšo un netīšo atmiņu, attīstītu sīko pirkstu muskulatūru, instrumentspēli. Mācoties mūziku tiek kairināti smadzeņu centri, kas attīsta intelektu , palielina uztveres spējas. Tās bērnu dara spējīgāku arī matemātikā, literatūrā, svešvalodās un nevar ignorēt faktu, kas nu jau pierādīts gana pārliecinoši
– tādas iespējas vislabāk paver muzicēšana, īpaši mūzikas instrumentu spēle. Ne velti psihologs A.Rutenbergs pēc daudzu iespējamo attīstītājlīdzekļu pārbaudes iesaka: ”Ja gribat iemācīties perfekti izmantot savas smadzenes, mācieties spēlēt mūzikas instrumentu un muzicēt”.
Jautājot ,,Vai mans bērns ir muzikāls?” jāsecina, ka vairumam cilvēku joprojām ir maldīgs priekšstats par muzikālās dzirdes iedzimtību. Patiesībā katrs normāls jaundzimušais ir absolūti muzikāls (tas ir zinātniski pierādīts), un tās ir pirmās spējas, kuras cilvēkam parādās. .Tā kā vienalga- no dabas vai Dieva dotas- muzicēšana ir domāta visiem, tikai šīm spējām nevajadzētu ļaut „iesnausties”, tās ir jāattīsta un jāpilnveido.
Runa un mūzika ir divas vēsturiski izveidojušās skaņu informācijas sistēmas. Valodas apguves procesā jau no pirmajiem attīstības mirkļiem mēs ieguldām lielu, pacietīgu darbu, lai priecātos par pirmo bērna izteikto vārdu, bet kā ir ar šūpļa vai citu dziesmu dziedāšanu mazulim? Tā bieži vien tiek atstāta novārtā, un līdz ar to arī muzikālā dzirde daudziem netiek attīstīta.
Mūzika ir arī viens no svarīgākajiem bērna emocionālās attīstības palīginstrumentiem. Protams, arī vizuālā māksla, dabas skaistums, daiļliteratūra, īpaši dzeja, kuru emocionāla uztvere saistīta ar smadzeņu labo puslodi, pieprasa tās aktivizāciju ne tikai tad, ja cilvēks grib kļūt par mūziķi, bet arī, ja vēlas būt laimīgs un talantīgs savā izvēlētajā darbības jomā. Ko savos bērnos ieguldām, tāda veidojas viņu dzīve. Muzicējot saskarsme ar skaistuma pasauli atver emocijas un bagātina ikvienu.
Anna Būre. Cēsu 1. pamatskolas direktore un zēnu kora diriģente
Komentāri