Cēsu Valsts ģimnāzijā 8.marta noskaņās notika kārtējā diskusija Cēsinieku kluba projektā Vienas profesijas dažādās sejas, ko finansē Sorosa fonds-Latvija. Šoreiz tika dots vārds radošo profesiju pārstāvjiem, kuru pieredzi uzklausīja vairāk nekā simts jaunieši.
Bijusī cēsniece Una Ulme, kura
strādājusi žurnālistikā, uzsvēra, ka šajā profesijā nepieciešamas lieliskas komunikāciju spējas, mērķtiecība un vēlme uzdrīkstēties. „Pirmo sižetu televīzijā gatavoju jauniešu raidījumam Skabarga pilnībā pēc savas iniciatīvas. Lai to sagatavotu, nedēļu nodzīvoju pusaudžu rehabilitācijas centrā Saulrīti. Tobrīd svarīgākais bija tikt televīzijā, nedomājot par naudu.” Savu karjeru var sākt jau skolas laikā, gatavojot publikācijas vietējai presei, savukārt studiju laikā jāpriecājas par katru mazo darbiņu, lai arī samaksa nav liela, jo sevi vispirms jāpierāda.”
Daudzi žurnālisti ar laiku izvēlas pāriet otrā frontes pusē un sāk strādāt sabiedrisko attiecību jomā, kam žurnālistikas pieredze ir ļoti labs pamats. „Manuprāt, sabiedrisko attiecību speciālistam jābūt pacietīgam, piezemētam un ļoti gudram, jo tas ir pelēkā kardināla darbs. Darba rezultāts bieži vien nav redzams uzreiz, bet parādās ar laiku. Tas ļauj radoši augt, jo nepieciešamas jaunas idejas un piegājieni, kā uzrunāt medijus,” skaidroja U.Ulme, šobrīd sabiedrisko attiecību konsultante.
Sanita Dika-Bokmeldere uzkrājusi bagātu pieredzi žurnālistikā, sabiedriskajās attiecībās un mārketingā : „Lai darbotos šajās jomās ir jābūt radošam. Ļoti svarīga ir bagāta valoda un prasme atrast īstos vārdus. Ir jālasa grāmatas, īpaši latviešu klasiķu darbi, kuros ir īsta un dzīva latviešu valoda. To nevar apgūt, lasot Krēslu un citus bestsellerus.”
Viņa ieskicēja arī pasākumu producēšanas darba nianses: „Tas ir liels komandas darbs, kur ir iespēja augt, sākot no tehniskā asistenta līdz pat projekta direktoram. Jābūt kompetentam savā jomā un jāprot reaģēt neparedzētās situācijās, vienmēr paturot prātā pasākuma mērķi.” Jaunieši ir aicināti izmēģināt spēkus, organizējot mājas ballītes, piedāvājot savus scenārijus un mākslinieciskos risinājumus skolas jubilejas pasākumam vai tematiskam klases sarīkojumam.
Reklāmas un mārketinga biznesā darba ikdienu lielā mērā ietekmē klientu dzīves ritms. Ja ir steidzams projekts, jāķeras klāt kaut brīvdienās. „Ikdienā ļoti bieža parādība ir „prāta vētras”,
ideju pilnveidošanas darbs. Mēs neskaitām stundas, ko pavadām darbā,” atzīst Aldis Bokmelders, kuram pieder reklāmas kompānija Baddog. „Un gandarījuma sajūta, ieraugot rezultātu medijos, ir liela.” Ja ir talants zīmēšanā, video, foto vai tekstu darbos,
to visu var parādīt nākamajam darba devējam. Ir vērts noskatīties filmu „Ko vēlas sievietes?” un izlasīt grāmatu „14,99€”, kas spilgti ataino darbu reklāmas jomā.
Viesi atzina, ka šajās profesijās nav tik būtiski iegūt izglītību attiecīgajā jomā, bet attīstīt talantu un veidot kontaktus, jo studēt var arī radniecīgās nozarēs. Pats svarīgākais ir būt laimīgam savā profesijā, uz darbu iet ar prieku un darīt to no sirds.
ZANE SIKSNĀNE
Komentāri