Amerikānis Džefs Rogge, vides izglītības lektors, ar savu uzstāšanos skolēnu, kā arī pedagogu auditorijā latviešos nostiprināja pārliecību, ka vides izglītība Latvijas skolās ir labā līmenī. Priekuļu vidusskolas vecāko klašu skolēni izrādījās lieliski sarunu partneri ārzemju lektoram. Jauniešiem bija saprotami, jo ne reizi vien pārrunāti ar ekoloģiju saistītie jautājumi, par kuriem stāstīja arī Česapīkas līča fonda pārstāvis Dž. Rogge. Jauniešiem nebija arī valodas barjeras. Notika brīva saruna angļu valodā.
„Man patika aizrautība, ar kādu viesis vadīja lekciju. Tajā attēlotie piemēri bija tik spilgti, ka tūlīt pat gribējās doties un kaut ko darīt vides aizsardzībā,” pastāstīja Priekuļu vidusskolas audzēkne Patrīcija Kuzņecova. Skola, kurā viņa mācās, vairākus gadus konsekventi īsteno vides izglītību. „Lai gan lektors daudz stāstīja par piemēriem Amerikā, es saskatīju līdzības, kas vides aizsardzībā veiktas Latvijā. Visvairāk patika tas, kā lektors prata motivēt, ka daba nav jāpiesārņo. Jutos gandarīta, ka lektors paslavēja Latvijas centienus vides saglabāšanā. Viņš bija pamanījis, ka daudzviet nav izjaukts līdzsvars dabā, mums nav zuduši ekoloģijā svarīgie purvi.” P. Kuzņecova atklāja, ka jutusies arī gandarīta par skolas doto iespēju Priekuļos klausīties ārzemju lektoru. Priekuļu vidusskolas vecāko klašu skolēni bija starp tiem četru Latvijas ekoskolu audzēkņiem, kuri ar Vides fonda un ASV vēstniecības starpniecību paplašināja redzesloku. Džefs Rogge uzstājās arī pieaugušajiem. Priekuļos uz tikšanos bija ieradušies ne vien pašu, bet arī kaimiņu novadu bioloģijas skolotāji, arī Amatas pamatskolas un Priekuļu bērnudārza pedagogi, kuri jau vairāku gadu garumā īpašu uzmanību pievērš vides zinībām, veicina izpratni, kā rīkoties, lai pēc iespējas mazāk piesārņotu vai pārveidotu vidi. Noklausījušies kolēģi no Amerikas, pedagogi jutās gandarīti, ka vides zinību apgūšanā Latvijas ekoskolas neatpaliek no labākajiem piemēriem pasaulē. „Metodiku, par kuru dzirdēju no lektora, mēs, Cēsu rajona pedagogi, esam pielietojuši jau vairākus gadus,” ar gandarījumu secināja Priekuļu vidusskolas skolotāja Ilze Skrastiņa.
„Interesanti bija uzzināt, kā citur īsteno vides zinības. Lai gan Latvijā stundu sarakstā nav atsevišķu vides mācību stundu, šīs zināšanas skolēni saņem gandrīz katrā priekšmetā,” pēc lekcijas vērtēja Jaunpiebalgas vidusskolas skolotājs Arnis Ratiņš. „Vides tēmas esam integrējuši mācību programmās, tēmas tiek apskatītas arī pulciņos. Katrs skolotājs
aicināts ik pa laikam sarunās pievērsties jautājumiem par vidi, tās saglabāšanu – līdzīgi, kā par labajiem piemēriem stāstīja ārzemju lektors.” Mairita Kaņepe
Komentāri