Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Neskaidrību vairāk nekā skaidrības

Jānis Gabrāns
23:00
29.06.2016
66
Img 8339 1

Jūnija sākumā Ministru kabineta komitejā tālākai virzībai apstiprināja grozījumus noteikumos par autovadītāju apmācību. Lai arī tie vēl nav apstiprināti Ministru kabinetā (MK), informācija izsauca plašu rezonansi. Sociālajos tīklos bija lasāmi daudzi viedokļi, galvenokārt pret jaunajām iecerēm vērsti. Ceļu satiksmes drošības departamentā (CSDD) gan skaidro, ka iecerētās pārmaiņas autovadītāju sagatavošanas jomā ir pozitīva ziņa gan autovadītājiem, gan visai sabiedrībai. Tās veiktas ar mērķi uzlabot autoskolu sniegto pakalpojumu kvalitāti, kā rezultātā labāk tiks sagatavoti jaunie autovadītāji un visi uz ceļa varēs justies drošāk. Aptaujātie Cēsu autoskolu pārstāvji gan atzīst, ka viss nav tik vienkārši.

Nedaudz par galvenajām plānotajām pārmaiņām. Viens no iecerētajiem grozījumiem nosaka jaunu tēmu ieviešanu mācību procesā (piemēram, bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana u.c.) un minimālo braukšanas stundu skaita palielināšanu. Vadīšanas mācības plānots papildināt ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Rezultātā autovadītāji tiks labāk sagatavoti patstāvīgajām gaitām ceļu satiksmē.

Jānis Lācis, autoskola “JanAuto”, norāda, ka nav īsti pamatots apgalvojums, ka plānotās izmaiņas uzlabos kopējo drošības situāciju uz ceļa. Vispirms nepieciešams sakārtot normatīvos aktus, lai ātruma pārkāpēji tiktu sodīti un negribētu pārkāpt satiksmes noteikumus: “Kāpēc Igaunijā visi cenšas ievērot ātrumu? Tāpēc, ka zina – sodi bargi un no tiem izvairīties nevarēs. Mums notiek tiesas sēdes, apstrīdot policijas uzliktos sodus, cilvēki izvairās no sodu maksāšanas. Nesodāmības sajūta mudina uz pārkāpšanu. Kad tas tiks sakārtots, uzlabosies arī drošība uz ceļiem.”

Grozījumi paredz teorētisko mācību programmās ietvertos jautājumus sadalīt mācību moduļos, un, ja personai nav bijusi iespēja apmeklēt mācības, konkrēto moduli varēs apmeklēt citā laikā.

Ieva Jansone, autoskola “Ievas skola”, pozitīvi vērtē jaunās tēmas mācību procesā: “Piekrītu, ka jāmāca autovadītājam paredzēt, prognozēt situāciju uz ceļa, ko priekšā braucošais vai pretimbraucošais varētu darīt. Viņam jāmāk attiecīgajās situācijās reaģēt, bet nav skaidrības par moduļiem. Kādi tie būs, kas tos veidos? Katra skola pati vai būs centralizēti izveidoti? Kopumā par plānotajām pārmaiņām ļoti daudz neskaidru jautājumu.”

Marika Bērziņa, autoskola “Einšteins”, norāda, ka braukšanas stundu palielināšana no vienas puses vērtējama pozitīvi, bet plānotajās izmaiņās neesot ņemtas vērā dažas nianses: “Ir situācija, kad cilvēks gājis kādā citā autoskolā, kur mācījies arī braukt, bet kāda iemesla dēļ pārtraucis un atnāk uz citu autoskolu. Jau veiktā braukšana nekur nav fiksēta. Lai viņu pielaistu pie eksāmena, nepieciešamas 20 braukšanas stundu, lai gan realitātē nevajadzētu, jo brauc labi. Pieņemsim, ka var uzrādīt, ka stundas nobrauktas, bet, ja to izdara, instruktoram par tām jānomaksā nodokļi. Šādi gadījumi būs reti, bet būs, un šie cilvēki būs zaudētāji, jo nāksies maksāt par šīm stundām. Tāpat arī tiem, kuriem braukšana padodas, kuriem tik daudz stundu nav nepieciešams, nāksies maksāt par visām. Plānojot kādas pārmaiņas, būtu jāparedz visas iespējamās situācijas.”

Autoskolu pārstāvji arī norāda, ka šobrīd nav skaidrs, kā veikt mācību braukšanu slidenos apstākļos un diennakts tumšajā laikā, ja kursants mācās vasarā, kad tumsa vien pašā nakts vidū. Cik dzirdēts, Somijā braukšana esot jākārto divas reizes – vasarā un ziemā. Iespējams, ka šis ir solis vēl uz vienām pārmaiņām.

Vislielākā neapmierinātība dzirdēta par ieceri, kas nosaka, ka autoskolām mācību procesā jāizmanto mācību laukums. CSDD noliedz izskanējušo, ka katrai autoskolai nepieciešams savs laukums, tos varēšot īrēt vai veidot vairākas skolā kopā.

Uz šo punktu un tā radītajām iespējamām problēmām norādījusi Konkurences padome, uzsverot, ka lielās skolas savus laukumus mazajiem konkurentiem varētu neizīrēt par saprātīgu cenu vai nevēlēties izīrēt vispār. Ja mazās autoskolas, nespējot izpildīt jaunās prasības, būs spiestas pārtraukt darbību, samazināsies konkurence un attiecīgi varētu sadārdzināties cenas.

Arī Cēsu autoskolu pārstāvji atzīstot, ka šobrīd nav skaidrības par šo jautājumu. M. Bērziņa norāda, ka arī laukumu prasības ir nesaprotami augstas un Vidzemē šobrīd neesot neviena tām atbilstoša laukuma.

Dzirdēta informācija, ka Igaunijā esot trīs, visām prasībām atbilstoši valsts izveidoti mācību laukumi, kuros ikviena autoskola var veikt nodarbības.

“Ja Latvijā būtu šāda sistēma, esmu ar mieru maksāt īri, lai cilvēki mācās, bet pašu spēkos nav iespējams izveidot prasībām atbilstošu mācību laukumu,” atzīst J. Lācis.

Stāstot par pārmaiņām, CSDD norāda, ka sistēma būs caurspīdīgāka un samazināsies “ēnu ekonomika”. Plānots noteikt, ka samaksa par visiem ar mācībām saistītajiem pakalpojumiem, arī mācību braukšanu, tiek maksāta autoskolai. Tas ierobežošot maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi.

M. Bērziņa norāda uz vairākām pretrunām: “Jau tagad tiek pieprasītas visas izdrukas par braukšanām, tur redzams, cik kurš instruktors strādājis, un VID var izsekot, kurš nomaksājis nodokļus, kurš ne. Manuprāt, ne jau te ir “ēnu ekonomika”. Kas notiks, ieviešot pārmaiņas? Kursants visu naudu iemaksā autoskolā, tā nomaksās nodokļus. Instruktoram, kurš ir pašnodarbinātais, kuram maksāsim, atkal nāksies maksāt nodokļus, un viena un tā pati nauda divreiz tiks aplikta ar nodokļiem. Mums skaidro, ka instruktori oficiāli jāpieņem darbā, bet ir MK noteikumi, kuros teikts, ka kursants var izvēlēties jebkuru, arī autoskolai nepiesaistītu instruktoru. Kā viņš tam samaksās, ja visai naudai jāiet caur autoskolu?”

Viņa arī norāda, ka jau pirms kāda laika, kad gribējuši šos grozījumu pieņemt, aptuveni 30 autoskolas parakstījušas protesta vēstuli, kas nosūtīta Satiksmes ministrijai, norādot, kam pilnībā nepiekrīt.

Visi autoskolu pārstāvji atzīst, ka plānotās pārmaiņas noteikti sadārdzinās mācību procesu: gan teoriju, gan braukšanu. Viņi arī norāda, ka ne jau šādās izmaiņās meklējama drošība uz ceļa. Cilvēka apziņu nevar skolā mainīt. Tas, kuram ir apziņas līmenis, sapratīs savu rīcību un izvēlēsies ceļam atbilstošu ātrumu. Tie, kuri grib skriet, arī skries, radot bīstamas situācijas, un tos, iespējams, var izmācīt tikai ar stingriem un neizbēgamiem sodiem. Nevis ar stingrākām prasībām autoskolām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ilze Liepa - kopš piecu gadu vecuma teātrī

05:51
04.12.2025
139

“Cēsu Mazais teātris” sevi pieteica 2019.gadā ar iestudējumu “Antālija”. Latvijā jaunu profesionālu mazās formas teātri izveidoja aktrise Ilze Liepa, kura līdz tam bija redzama uz Valmieras teātra skatuves. Aktrise piepildīja pirms kāda laika radušos ideju par savu teātri. Ilze pastāsta “Druvai” gan par Cēsu Mazā teātra aktu­alitātēm, gan pakavējas atmiņās par tapšanas vēsturi un savu […]

No Kanādas atgriežas uz dzīvi Cēsīs

05:03
03.12.2025
632
1

Liene Sestule pēc 15 gadu ilgas prombūtnes Kanādā atgriezusies dzimtajā Cēsu novadā. Viņa “Druvai” atzīst, ka, atgriežoties pēc tik ilga laika, esot sajūta, ka viss atkal dzīvē jāsāk no jauna. Daudz šo gadu laikā esot mainījies, piemēram, banku sistēma. “Es it kā ne mirkli nepārtraucu kontaktus ar Latviju un katru gadu braucu šurp. Tomēr, kad […]

Tieši drūmākajā gadalaikā spēt ieraudzīt dzīves skaistumu

05:00
02.12.2025
147

Ceļā uz veikalu iepirkties “Druva” sastop amatieti Anitu Daiju. Uz vaicājumu, kā klājas, Anitai nav citu domu, kā ar azartu teikt: “Ļoti labi!” Izrādās, viņa tikai pirms nepilna mēneša devusies pelnītā pensijā un vēl ir kā apreibusi no brīvības sajūtas. Anita aizvadītos gadus strādājusi par sētnieci, tīrījusi Ģikšu pagasta centru, visus galvenos celiņus. “Esmu ļoti […]

Ceļā pretim gaismai un brīnumam

05:55
01.12.2025
247

Svētdien Pirmā Advente. Sākas pārdomu laiks un ceļš pretī Ziemassvētkiem, pretī gaismai. Par notikumiem apkārt, sevis meklējumiem, atvērtību saruna ar evaņģēliski luteriskās baznīcas Vecpiebalgas, Jaunpiebalgas un Apšu – Lodes draudžu mācītāju Andri Vilemsonu. -Par Adventi, Ziemas­svētkiem jau krietnu laiku skandē lielveikali, reklāmas, atgādina dažādas labdarības akcijas. -Tā bijis vienmēr. Mana dzīves filozofija – vislabākā diena […]

No notīm līdz emocijām

05:35
28.11.2025
43

Dainis Skutelis un viņa lielākā radošā loma Pirmo reizi Latvijā ir skatāms Franca Lehāra meistardarbs, operete “Džudita”, mīlas stāsts par kaislīgu satikšanos un šķiršanos, kad Džuditas mīļotais Oktāvio dodas karā. Operete atklāj kaisles, likteņa, mīlestības un arī nodevības spēku. Lai gan darbu iestudējusi starptautiska komanda, operetes teksti un dziesmas ir latviešu valodā. Izpirkta un skatītāju […]

Aukstajam laikam šuj siltas segas

06:32
27.11.2025
449

“Milzīgs paldies mammai Skaidrītei, kas mani vienmēr atbalstījusi, un māsai Ingai, viņa man ir bijusi paraugs un palīdzējusi virzīties uz priekšu,” sarunā par uzņēmējdarbību šuvējas arodā būtiskāko uzsver Ilvija Tīrone-Gabrānova, akcentējot, ka ģimenes atbalsts vienmēr ir bijusi viņas stiprā aizmugure. Ilvija dzīvojusi un dzīvo Cēsu novadā, izņemot periodus, kad mācījās Rīgā un kādu brīdi mitinājās […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi