Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Neskaidrību vairāk nekā skaidrības

Jānis Gabrāns
23:00
29.06.2016
45
Img 8339 1

Jūnija sākumā Ministru kabineta komitejā tālākai virzībai apstiprināja grozījumus noteikumos par autovadītāju apmācību. Lai arī tie vēl nav apstiprināti Ministru kabinetā (MK), informācija izsauca plašu rezonansi. Sociālajos tīklos bija lasāmi daudzi viedokļi, galvenokārt pret jaunajām iecerēm vērsti. Ceļu satiksmes drošības departamentā (CSDD) gan skaidro, ka iecerētās pārmaiņas autovadītāju sagatavošanas jomā ir pozitīva ziņa gan autovadītājiem, gan visai sabiedrībai. Tās veiktas ar mērķi uzlabot autoskolu sniegto pakalpojumu kvalitāti, kā rezultātā labāk tiks sagatavoti jaunie autovadītāji un visi uz ceļa varēs justies drošāk. Aptaujātie Cēsu autoskolu pārstāvji gan atzīst, ka viss nav tik vienkārši.

Nedaudz par galvenajām plānotajām pārmaiņām. Viens no iecerētajiem grozījumiem nosaka jaunu tēmu ieviešanu mācību procesā (piemēram, bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana u.c.) un minimālo braukšanas stundu skaita palielināšanu. Vadīšanas mācības plānots papildināt ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Rezultātā autovadītāji tiks labāk sagatavoti patstāvīgajām gaitām ceļu satiksmē.

Jānis Lācis, autoskola “JanAuto”, norāda, ka nav īsti pamatots apgalvojums, ka plānotās izmaiņas uzlabos kopējo drošības situāciju uz ceļa. Vispirms nepieciešams sakārtot normatīvos aktus, lai ātruma pārkāpēji tiktu sodīti un negribētu pārkāpt satiksmes noteikumus: “Kāpēc Igaunijā visi cenšas ievērot ātrumu? Tāpēc, ka zina – sodi bargi un no tiem izvairīties nevarēs. Mums notiek tiesas sēdes, apstrīdot policijas uzliktos sodus, cilvēki izvairās no sodu maksāšanas. Nesodāmības sajūta mudina uz pārkāpšanu. Kad tas tiks sakārtots, uzlabosies arī drošība uz ceļiem.”

Grozījumi paredz teorētisko mācību programmās ietvertos jautājumus sadalīt mācību moduļos, un, ja personai nav bijusi iespēja apmeklēt mācības, konkrēto moduli varēs apmeklēt citā laikā.

Ieva Jansone, autoskola “Ievas skola”, pozitīvi vērtē jaunās tēmas mācību procesā: “Piekrītu, ka jāmāca autovadītājam paredzēt, prognozēt situāciju uz ceļa, ko priekšā braucošais vai pretimbraucošais varētu darīt. Viņam jāmāk attiecīgajās situācijās reaģēt, bet nav skaidrības par moduļiem. Kādi tie būs, kas tos veidos? Katra skola pati vai būs centralizēti izveidoti? Kopumā par plānotajām pārmaiņām ļoti daudz neskaidru jautājumu.”

Marika Bērziņa, autoskola “Einšteins”, norāda, ka braukšanas stundu palielināšana no vienas puses vērtējama pozitīvi, bet plānotajās izmaiņās neesot ņemtas vērā dažas nianses: “Ir situācija, kad cilvēks gājis kādā citā autoskolā, kur mācījies arī braukt, bet kāda iemesla dēļ pārtraucis un atnāk uz citu autoskolu. Jau veiktā braukšana nekur nav fiksēta. Lai viņu pielaistu pie eksāmena, nepieciešamas 20 braukšanas stundu, lai gan realitātē nevajadzētu, jo brauc labi. Pieņemsim, ka var uzrādīt, ka stundas nobrauktas, bet, ja to izdara, instruktoram par tām jānomaksā nodokļi. Šādi gadījumi būs reti, bet būs, un šie cilvēki būs zaudētāji, jo nāksies maksāt par šīm stundām. Tāpat arī tiem, kuriem braukšana padodas, kuriem tik daudz stundu nav nepieciešams, nāksies maksāt par visām. Plānojot kādas pārmaiņas, būtu jāparedz visas iespējamās situācijas.”

Autoskolu pārstāvji arī norāda, ka šobrīd nav skaidrs, kā veikt mācību braukšanu slidenos apstākļos un diennakts tumšajā laikā, ja kursants mācās vasarā, kad tumsa vien pašā nakts vidū. Cik dzirdēts, Somijā braukšana esot jākārto divas reizes – vasarā un ziemā. Iespējams, ka šis ir solis vēl uz vienām pārmaiņām.

Vislielākā neapmierinātība dzirdēta par ieceri, kas nosaka, ka autoskolām mācību procesā jāizmanto mācību laukums. CSDD noliedz izskanējušo, ka katrai autoskolai nepieciešams savs laukums, tos varēšot īrēt vai veidot vairākas skolā kopā.

Uz šo punktu un tā radītajām iespējamām problēmām norādījusi Konkurences padome, uzsverot, ka lielās skolas savus laukumus mazajiem konkurentiem varētu neizīrēt par saprātīgu cenu vai nevēlēties izīrēt vispār. Ja mazās autoskolas, nespējot izpildīt jaunās prasības, būs spiestas pārtraukt darbību, samazināsies konkurence un attiecīgi varētu sadārdzināties cenas.

Arī Cēsu autoskolu pārstāvji atzīstot, ka šobrīd nav skaidrības par šo jautājumu. M. Bērziņa norāda, ka arī laukumu prasības ir nesaprotami augstas un Vidzemē šobrīd neesot neviena tām atbilstoša laukuma.

Dzirdēta informācija, ka Igaunijā esot trīs, visām prasībām atbilstoši valsts izveidoti mācību laukumi, kuros ikviena autoskola var veikt nodarbības.

“Ja Latvijā būtu šāda sistēma, esmu ar mieru maksāt īri, lai cilvēki mācās, bet pašu spēkos nav iespējams izveidot prasībām atbilstošu mācību laukumu,” atzīst J. Lācis.

Stāstot par pārmaiņām, CSDD norāda, ka sistēma būs caurspīdīgāka un samazināsies “ēnu ekonomika”. Plānots noteikt, ka samaksa par visiem ar mācībām saistītajiem pakalpojumiem, arī mācību braukšanu, tiek maksāta autoskolai. Tas ierobežošot maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi.

M. Bērziņa norāda uz vairākām pretrunām: “Jau tagad tiek pieprasītas visas izdrukas par braukšanām, tur redzams, cik kurš instruktors strādājis, un VID var izsekot, kurš nomaksājis nodokļus, kurš ne. Manuprāt, ne jau te ir “ēnu ekonomika”. Kas notiks, ieviešot pārmaiņas? Kursants visu naudu iemaksā autoskolā, tā nomaksās nodokļus. Instruktoram, kurš ir pašnodarbinātais, kuram maksāsim, atkal nāksies maksāt nodokļus, un viena un tā pati nauda divreiz tiks aplikta ar nodokļiem. Mums skaidro, ka instruktori oficiāli jāpieņem darbā, bet ir MK noteikumi, kuros teikts, ka kursants var izvēlēties jebkuru, arī autoskolai nepiesaistītu instruktoru. Kā viņš tam samaksās, ja visai naudai jāiet caur autoskolu?”

Viņa arī norāda, ka jau pirms kāda laika, kad gribējuši šos grozījumu pieņemt, aptuveni 30 autoskolas parakstījušas protesta vēstuli, kas nosūtīta Satiksmes ministrijai, norādot, kam pilnībā nepiekrīt.

Visi autoskolu pārstāvji atzīst, ka plānotās pārmaiņas noteikti sadārdzinās mācību procesu: gan teoriju, gan braukšanu. Viņi arī norāda, ka ne jau šādās izmaiņās meklējama drošība uz ceļa. Cilvēka apziņu nevar skolā mainīt. Tas, kuram ir apziņas līmenis, sapratīs savu rīcību un izvēlēsies ceļam atbilstošu ātrumu. Tie, kuri grib skriet, arī skries, radot bīstamas situācijas, un tos, iespējams, var izmācīt tikai ar stingriem un neizbēgamiem sodiem. Nevis ar stingrākām prasībām autoskolām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Pārraut apburto loku

06:02
16.07.2024
47

Jauno māmiņu un grūtnieču atbalsta centrs “Madaras”, kas darbojas Liepā, nosvinējis 20 gadu jubileju. Tā darbība organizēta kā ģimenes modelis ar atbilstošu vidi, lai katrai māmiņai veltītu individuālu uzmanību. Šobrīd “Madarās” uzturas septiņas mammas un deviņi bērni, daļa māmiņu ir ar īpašām vajadzībām. Bet šo gadu laikā palīdzēts vairākiem simtiem sieviešu. Teju no pirmsākumiem biedrības […]

Svešumā latviskums uztur garu

08:03
11.07.2024
36

Jāņa Vecozola dzīve metusi dažādus līkumus. “Kā daudziem latviešiem šajos laikos,” viņš saka un piebilst, ka vasarā gribas būt Latvijā. Jānis dzimis un bērnību pavadījis Cēsīs, tad ģimene pārcēlās uz Priekuļiem, tur mācības pamatskolā, tad Jāņmuižas lauksaimniecības skolā, armija, darbs un ģimene Cēsīs. “Strādāju par šoferi, lai tiktu pie dzīvokļa, pārgāju uz celtniecību. Tad sākās […]

Suns māca dzīvot rotaļīgi un dalīties ar to

06:24
08.07.2024
34

 “Kanisterapija ir suņu asistēta terapija. Nereti šķiet, ka tā ir suņa glaudīšana, un dažreiz tā tas arī var izskatīties, taču kanisterapija ir daudzveidīga gan atkarībā no mērķauditorijas, gan suņa,” teic kanisterapijas speciāliste Tamāra Kabakova. “Bērni visbiežāk vēlas suni paglaudīt, pabužināt, samīļot. Tāpēc arī lielos pasākumos ir svarīgi stāstīt, kā ar suni pareizi darboties. Es to […]

Savā īpašajā vietā

07:21
07.07.2024
85

“Kamēr vēl mitrs un neput, zāle jānopļauj,” saka Solvita Jansone un steidz appļaut mājas apkārtni. Viņa atzīst, ka pagaidām vasara ilgstoši nav bijusi tik karsta kā  pērn, bet puķes nācās regulāri un cītīgi laistīt, dārzam gan bija jāpietiek ar rezervēm un rasu. “Lietus bija ļoti vajadzīgs, tagad apkārt    svaigums, viss var augt,” teic Solvita […]

Radošais process kā terapija

05:26
07.07.2024
37

Saruna ar digitālā satura veidošanas un skatuves mākslinieci DĀRTU ZVANERI Daudziem Dārtas vārds noteikti pazīstams caur labskanīgā ķeltu arfas un čella dueta “Infini” skaņām. Ar viņu sarunājāmies par mūzikas ceļu, teātri un to, ka dzīve allaž zina labāk, kas mums vajadzīgs. -Daudzi jūs iepazinuši caur mūziku, bet pati sakāt, ka esat ļoti radoša būtne – […]

Veselīgu matu augšanas noslēpums

14:31
05.07.2024
329

Veselīgu matu veidošana ir kopīgs mērķis daudziem, tomēr bieži vien tas šķiet kā slepenas dārgumu medības ar grūti iegūstamām balvām. Patiesi veselīgu matu pamatā ir ne tikai spīdīgi attēli reklāmās un nemitīgi mainīgās matu kopšanas tendences, bet arī izpratne par to unikālajām vajadzībām un rūpes par tām. Veselīgu matu kopšanas nozīme ir nepārspīlēta; tā nav […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi