Pirmdiena, 6. maijs
Vārda dienas: Ģirts, Ģederts

Ar “džipu” pilsētā

Jānis Gabrāns
12:23
14.10.2016
47
Img 8388 1

Ja pavērojam automobiļus ielās, redzam, ka to vidū netrūkst automašīnu, ko tautā sauc par džipiem. Skaidrības labad gan jāteic, ka laikam nav pareizi runāt par džipiem kā par visu šo segmentu, jo nosaukums “džips” attiecas tikai uz “Jeep” mašīnām. Taču tas mums iegājies tāpat kā – pamperi, kseroksi un citas lietas, kur viena zīmola nosaukums apzīmē visus produktus, tāpēc paturēsim arī turpmāk šo apzīmējumu.

Ja runā par džipiem, precīzāks būtu starptautiski pazīstamais nosaukums SUV (sport utility vehicle vai suburban utility vehicle). Var tos dēvēt par apvidus automašīnām. Šajā segmentā ietilpst arī krosoveri, ko tautā mēdz arī saukt par parketa džipiem, jo bezceļu apstākļiem tie, atšķirībā no kārtīga džipa, nav domāti. Kā teikts kādā skaidrojumā: krosovers – pārsvarā pilnpiedziņas universāls, kas atgādina džipu, taču nav paredzēts braukšanai ārpus ceļiem. Paredzēts pilsētniekiem drošai braukšanai pa slideniem un stāviem ceļiem un diezgan bezbailīgai kupenu pārvarēšanai.

Uzņēmuma “Autogars” valdes priekšsēdētājs Aigars Logins gan norāda, ka īsts pilnasiņu džips ir tāds, kam abi ir pilnie tilti un ir arī sadales kārba, lai ir paaugstinātie un pazeminātie ātrumi: “Tikai tad īstos bezceļa apstākļos būsi cīnītājs!”

Te būtu jārunā par braucējiem, kuri piedalās bezceļu braukšanas sacensībās vai ikdienā pārvietojas pa mežiem, tīrumiem, taču lielais vairums no tiem, kuri ikdienā brauc ar apvidniekiem, tos izmanto, lai pārvietotos pilsētā, pa ārpilsētas ceļiem, neizmantojot tās iespējas, ko dod apvidus mašīnas. Tiesa, dzirdēts viedoklis, ka ar normālām mašīnām Latvijas ceļi un pat Rīgas ielas nav braucamas, tāpēc vajag kārtīgu džipu ar pilnpiedziņu. Tad būs sirdsmiers un pārliecība, ka izdosies nokļūt līdz mērķim bez problēmām. Taču radies arī stereotips, ka braucēji ar bieziem džipiem ignorē ceļu satiksmi, jo, kā saka, kurš mazais gan negriezīs ceļu.

A. Logins, jautāts, vai pilsētā vajadzīgs džips, saka, ka uz šo jautājumu nav pareizas vai nepareizas atbildes: “Nokļūt no punkta A uz punktu B var ar jebkādu mašīnu, tam džips nav nepieciešams. Taču saprotu, ka lielā džipa laiks ir jāizdzīvo, īpaši, ja tāds sapnis kādreiz bijis.”

Viņam pašam ir liela apvidnieku pieredze, savulaik braucis ar “Toyota Land Cruiser”, ko gan pirms kāda laika pārdevis, jo sapratis, ka ir pārāk neekonomiski braukt ar to vienam vai divatā. Tagad ir krietni ekonomiskākas mašīnas, taču viens apvidnieks saglabāts – “Toyota Hilux”, ar ko braukt makšķerēt, sēnēs, kas lieti noder saimniecības vajadzībām, lai kravas nodalījumā kaut ko pārvestu.

“Protams, ir jau arī stāsts par drošību, kas apvidniekos ir lielāka, tāpēc nevar pateikt balts vai melns. Mūsdienās uzmanība jāpievērš daudziem aspektiem. Ja dzīvo nost no lielajiem ceļiem, kas tiek regulāri tīrīti, ja jābrauc pa ceļiem, kur parasts auto cauri neiet, ja kaut kas jāvelk, jāstumj, varbūt pat auto jāizmanto sniega šķūrēšanai, īsts džips būs ļoti noderīgs. Taču ļoti bieži tā ir mērīšanās… Daudzi joprojām uzskata, ka mašīna nosaka viņa stāvokli sabiedrībā. Ja cilvēks nav izaudzis no šī līmeņa, lai mērās, ja var to atļauties,” saka A. Logins.

Tomēr apvidnieks ar pilnpiedziņu var noderēt arī pilsētā, un tā ir ziema. Te gan jārunā par ziemu, kas ir šī vārda cienīga, kāda pāris pēdējos gadus nav bijusi. Tātad pilnpiedziņai ir izteikti sezonāla vērtība, protams, pie nosacījuma, ja brauc pa pilsētu un lielajiem ceļiem. Pārējā laikā pilnpiedziņas auto tikai tērēs degvielu, šis patēriņš, salīdzinot ar vienas ass piedziņas mašīnām, ir jūtami lielāks.

Auto klāstā arvien vairāk ražotāju piedāvā dažādus krosoverus, iespējams, lai apmierinātu braucēju vēlmi redzēt sevi džipā. Varbūt tā ir izvēle pilsētniekam?

“Izskatās labi, bet jēgas maz,” smejot saka A. Logins. “Tas tā, lai kaimiņam parādītu, ka mums ir džipveidīgais auto. Tad jau arī nevajag pilnpiedziņu, jo lētāk ir ar priekšas piedziņu, bet kaimiņš jau tāpat nesapratīs.”

Taču viņš nenoliedz, ka tas ir labs risinājums tiem, kuri grib ko vairāk, jo savas privilēģijas ir arī šīm mašīnām. Augstāk sēdi, labāk redzi, vieglāk novietot nekā, piemēram, “Land Cruiser”. Šobrīd krosoveru segmentā piedāvājums ļoti liels gan ar pilnpiedziņu, gan vienas ass piedziņu un grūti izvēlēties, kurš labāks.

Taču, kā saka A. Logins, ne jau mašīna visu izšķir, bet gan braucējs: “Savas lietas pratējs arī ar vienas ass piedziņu izbrauks tur, kur kāds nepraša ar krutāko “Land Cruiser” sēdēs. Un vienmēr jau spēkā ir teiciens – jo krutāks džips, jo tālāk pēc traktora jāiet. Katrai mašīnai ir savs pircējs. Mašīnu tirgū nav ideāla, ja tāds būtu, pastāvētu tikai vienas markas viens modelis, un tas nebūtu labākais risinājums. Esam taču piedzīvojuši laikus, kad bija vien dažu marku mašīnas, kas daudziem likās ideālas, bet patiesībā bija samērā tālu no tā.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Būt par diriģentu – un dziedāt

05:05
05.05.2024
99

Nesen klausītājus Amatas kultūras namā priecēja kvinteta “Belcanto” koncerts. Viens no pieciem skaisto balsu īpašniekiem ir ULVIS KRIEVIŅŠ. Ar viņu sarunājāmies par ceļu mūzikā, dziedāšanu kvintetā un nākotnes plāniem. -“Belcanto” ir jauns kolektīvs. Kā tas radās? -Esam apvienojušies pieci draugi. Visi mācāmies Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā diriģentos, es esmu trešajā kursā. Kādā brīdī izdomājām, […]

Kūku māksliniece - no vaļasprieka līdz uzņēmējdarbībai

05:10
04.05.2024
129

“Pēc četriem gadiem kā konditore uzņēmumā, saņemot daudz komplimentu un pateicību par izcilajām kūkām, kas bija tieši tādas, kā klienti vēlējās, radās iedvesma pilnveidoties. Sākotnēji mani motivēja meitas, kuras iedrošināja uzsākt savu ceļu un censties vēl vairāk, jo cilvēkiem patika manas kūkas un svētku uzkodas. Tomēr bija svarīgi apdomāt, kā darboties, jo man nozīmīga bija […]

Vērtīgākais – kulturāli kvalitatīva, veselīga vide ģimenei un bērnam tuvu pie dabas

05:15
30.04.2024
283

“Man ļoti patīk, ka Skujene nav pārāk tālu no pilsētas. Gabaliņš ir, tomēr nav pārlieku sarežģīti aizbraukt līdz Cēsīm. Skujene ir diezgan mierīga vieta, sakopta un skaista. Te ir skaisti lauku ceļi, lielāki un mazāki. Tuvu ezeri un upes. Priecē sakoptais pagasta centrs. Cik nu pašvaldība iespēju robežās mēģina organizēt pasākumus un uzturēt teritoriju, tik […]

Par Lielo talku un ne tikai

17:02
28.04.2024
80
1

27.aprīlī norisināsies ikgadējais vides sakopšanas notikums – Lielā talka, kas notiks jau septiņpa­dsmito reizi. Šī gada moto ir “Tīri – zaļi – ilgi!”. Sarunājos ar Cēsu pašvaldības Centrālās administrācijas Īpašumu apsaimniekošanas pārvaldes teritorijas apsaimniekošanas speciālisti SIGNI ĶERPI. Viņa kopš 2021.gada Cēsu novadā ir Lielās talkas koordinatore. -Kā vērtējat Cēsu novadā padarīto? -Katru gadu cilvēki aktīvi […]

Filma par cilvēku, viņa izvēli un laiku

06:15
27.04.2024
109

Antras Cilinskas un Annas Vidulejas filma “Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks” skatāma visā Latvijā. Ar filmas režisori un producenti Antru Cilinsku tikšanās notika pēc viena no kino seansiem Cēsīs. Juris Podnieks (1950. gada 5. decembris – 1992. gada 23. jūnijs) ir tā dēvētās latviešu poētiskās kinodokumentālistu skolas jaunās paaudzes spilgtākais un talantīgākais kinooperators, režisors un […]

Patīk darbi, kurus darot nav jāsteidzas

06:02
25.04.2024
47

Jānis Vagulis dienas piepilda ar darbu, rodot arī laiku paslinkošanai, nekā nedarīšanai. “Laukos vienmēr ir, ko darīt, vienmēr kādam vajag piepalīdzēšanu,” viņš saka un piebilst, ka māk visus laukos ikdienā nepieciešamos darbus. Savulaik strādājis dažādās zāģētavās, to sen vairs nav gluži tāpat kā daudzos citos mazos pagastos. Jānis Kaivē dzīvo jau 25 gadus. Pats ir […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
15
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
8
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
12
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
13
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
28
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Sludinājumi