Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Ar “džipu” pilsētā

Jānis Gabrāns
12:23
14.10.2016
307
Img 8388 1

Ja pavērojam automobiļus ielās, redzam, ka to vidū netrūkst automašīnu, ko tautā sauc par džipiem. Skaidrības labad gan jāteic, ka laikam nav pareizi runāt par džipiem kā par visu šo segmentu, jo nosaukums “džips” attiecas tikai uz “Jeep” mašīnām. Taču tas mums iegājies tāpat kā – pamperi, kseroksi un citas lietas, kur viena zīmola nosaukums apzīmē visus produktus, tāpēc paturēsim arī turpmāk šo apzīmējumu.

Ja runā par džipiem, precīzāks būtu starptautiski pazīstamais nosaukums SUV (sport utility vehicle vai suburban utility vehicle). Var tos dēvēt par apvidus automašīnām. Šajā segmentā ietilpst arī krosoveri, ko tautā mēdz arī saukt par parketa džipiem, jo bezceļu apstākļiem tie, atšķirībā no kārtīga džipa, nav domāti. Kā teikts kādā skaidrojumā: krosovers – pārsvarā pilnpiedziņas universāls, kas atgādina džipu, taču nav paredzēts braukšanai ārpus ceļiem. Paredzēts pilsētniekiem drošai braukšanai pa slideniem un stāviem ceļiem un diezgan bezbailīgai kupenu pārvarēšanai.

Uzņēmuma “Autogars” valdes priekšsēdētājs Aigars Logins gan norāda, ka īsts pilnasiņu džips ir tāds, kam abi ir pilnie tilti un ir arī sadales kārba, lai ir paaugstinātie un pazeminātie ātrumi: “Tikai tad īstos bezceļa apstākļos būsi cīnītājs!”

Te būtu jārunā par braucējiem, kuri piedalās bezceļu braukšanas sacensībās vai ikdienā pārvietojas pa mežiem, tīrumiem, taču lielais vairums no tiem, kuri ikdienā brauc ar apvidniekiem, tos izmanto, lai pārvietotos pilsētā, pa ārpilsētas ceļiem, neizmantojot tās iespējas, ko dod apvidus mašīnas. Tiesa, dzirdēts viedoklis, ka ar normālām mašīnām Latvijas ceļi un pat Rīgas ielas nav braucamas, tāpēc vajag kārtīgu džipu ar pilnpiedziņu. Tad būs sirdsmiers un pārliecība, ka izdosies nokļūt līdz mērķim bez problēmām. Taču radies arī stereotips, ka braucēji ar bieziem džipiem ignorē ceļu satiksmi, jo, kā saka, kurš mazais gan negriezīs ceļu.

A. Logins, jautāts, vai pilsētā vajadzīgs džips, saka, ka uz šo jautājumu nav pareizas vai nepareizas atbildes: “Nokļūt no punkta A uz punktu B var ar jebkādu mašīnu, tam džips nav nepieciešams. Taču saprotu, ka lielā džipa laiks ir jāizdzīvo, īpaši, ja tāds sapnis kādreiz bijis.”

Viņam pašam ir liela apvidnieku pieredze, savulaik braucis ar “Toyota Land Cruiser”, ko gan pirms kāda laika pārdevis, jo sapratis, ka ir pārāk neekonomiski braukt ar to vienam vai divatā. Tagad ir krietni ekonomiskākas mašīnas, taču viens apvidnieks saglabāts – “Toyota Hilux”, ar ko braukt makšķerēt, sēnēs, kas lieti noder saimniecības vajadzībām, lai kravas nodalījumā kaut ko pārvestu.

“Protams, ir jau arī stāsts par drošību, kas apvidniekos ir lielāka, tāpēc nevar pateikt balts vai melns. Mūsdienās uzmanība jāpievērš daudziem aspektiem. Ja dzīvo nost no lielajiem ceļiem, kas tiek regulāri tīrīti, ja jābrauc pa ceļiem, kur parasts auto cauri neiet, ja kaut kas jāvelk, jāstumj, varbūt pat auto jāizmanto sniega šķūrēšanai, īsts džips būs ļoti noderīgs. Taču ļoti bieži tā ir mērīšanās… Daudzi joprojām uzskata, ka mašīna nosaka viņa stāvokli sabiedrībā. Ja cilvēks nav izaudzis no šī līmeņa, lai mērās, ja var to atļauties,” saka A. Logins.

Tomēr apvidnieks ar pilnpiedziņu var noderēt arī pilsētā, un tā ir ziema. Te gan jārunā par ziemu, kas ir šī vārda cienīga, kāda pāris pēdējos gadus nav bijusi. Tātad pilnpiedziņai ir izteikti sezonāla vērtība, protams, pie nosacījuma, ja brauc pa pilsētu un lielajiem ceļiem. Pārējā laikā pilnpiedziņas auto tikai tērēs degvielu, šis patēriņš, salīdzinot ar vienas ass piedziņas mašīnām, ir jūtami lielāks.

Auto klāstā arvien vairāk ražotāju piedāvā dažādus krosoverus, iespējams, lai apmierinātu braucēju vēlmi redzēt sevi džipā. Varbūt tā ir izvēle pilsētniekam?

“Izskatās labi, bet jēgas maz,” smejot saka A. Logins. “Tas tā, lai kaimiņam parādītu, ka mums ir džipveidīgais auto. Tad jau arī nevajag pilnpiedziņu, jo lētāk ir ar priekšas piedziņu, bet kaimiņš jau tāpat nesapratīs.”

Taču viņš nenoliedz, ka tas ir labs risinājums tiem, kuri grib ko vairāk, jo savas privilēģijas ir arī šīm mašīnām. Augstāk sēdi, labāk redzi, vieglāk novietot nekā, piemēram, “Land Cruiser”. Šobrīd krosoveru segmentā piedāvājums ļoti liels gan ar pilnpiedziņu, gan vienas ass piedziņu un grūti izvēlēties, kurš labāks.

Taču, kā saka A. Logins, ne jau mašīna visu izšķir, bet gan braucējs: “Savas lietas pratējs arī ar vienas ass piedziņu izbrauks tur, kur kāds nepraša ar krutāko “Land Cruiser” sēdēs. Un vienmēr jau spēkā ir teiciens – jo krutāks džips, jo tālāk pēc traktora jāiet. Katrai mašīnai ir savs pircējs. Mašīnu tirgū nav ideāla, ja tāds būtu, pastāvētu tikai vienas markas viens modelis, un tas nebūtu labākais risinājums. Esam taču piedzīvojuši laikus, kad bija vien dažu marku mašīnas, kas daudziem likās ideālas, bet patiesībā bija samērā tālu no tā.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ilze Liepa - kopš piecu gadu vecuma teātrī

05:51
04.12.2025
145

“Cēsu Mazais teātris” sevi pieteica 2019.gadā ar iestudējumu “Antālija”. Latvijā jaunu profesionālu mazās formas teātri izveidoja aktrise Ilze Liepa, kura līdz tam bija redzama uz Valmieras teātra skatuves. Aktrise piepildīja pirms kāda laika radušos ideju par savu teātri. Ilze pastāsta “Druvai” gan par Cēsu Mazā teātra aktu­alitātēm, gan pakavējas atmiņās par tapšanas vēsturi un savu […]

No Kanādas atgriežas uz dzīvi Cēsīs

05:03
03.12.2025
642
1

Liene Sestule pēc 15 gadu ilgas prombūtnes Kanādā atgriezusies dzimtajā Cēsu novadā. Viņa “Druvai” atzīst, ka, atgriežoties pēc tik ilga laika, esot sajūta, ka viss atkal dzīvē jāsāk no jauna. Daudz šo gadu laikā esot mainījies, piemēram, banku sistēma. “Es it kā ne mirkli nepārtraucu kontaktus ar Latviju un katru gadu braucu šurp. Tomēr, kad […]

Tieši drūmākajā gadalaikā spēt ieraudzīt dzīves skaistumu

05:00
02.12.2025
147

Ceļā uz veikalu iepirkties “Druva” sastop amatieti Anitu Daiju. Uz vaicājumu, kā klājas, Anitai nav citu domu, kā ar azartu teikt: “Ļoti labi!” Izrādās, viņa tikai pirms nepilna mēneša devusies pelnītā pensijā un vēl ir kā apreibusi no brīvības sajūtas. Anita aizvadītos gadus strādājusi par sētnieci, tīrījusi Ģikšu pagasta centru, visus galvenos celiņus. “Esmu ļoti […]

Ceļā pretim gaismai un brīnumam

05:55
01.12.2025
250

Svētdien Pirmā Advente. Sākas pārdomu laiks un ceļš pretī Ziemassvētkiem, pretī gaismai. Par notikumiem apkārt, sevis meklējumiem, atvērtību saruna ar evaņģēliski luteriskās baznīcas Vecpiebalgas, Jaunpiebalgas un Apšu – Lodes draudžu mācītāju Andri Vilemsonu. -Par Adventi, Ziemas­svētkiem jau krietnu laiku skandē lielveikali, reklāmas, atgādina dažādas labdarības akcijas. -Tā bijis vienmēr. Mana dzīves filozofija – vislabākā diena […]

No notīm līdz emocijām

05:35
28.11.2025
43

Dainis Skutelis un viņa lielākā radošā loma Pirmo reizi Latvijā ir skatāms Franca Lehāra meistardarbs, operete “Džudita”, mīlas stāsts par kaislīgu satikšanos un šķiršanos, kad Džuditas mīļotais Oktāvio dodas karā. Operete atklāj kaisles, likteņa, mīlestības un arī nodevības spēku. Lai gan darbu iestudējusi starptautiska komanda, operetes teksti un dziesmas ir latviešu valodā. Izpirkta un skatītāju […]

Aukstajam laikam šuj siltas segas

06:32
27.11.2025
449

“Milzīgs paldies mammai Skaidrītei, kas mani vienmēr atbalstījusi, un māsai Ingai, viņa man ir bijusi paraugs un palīdzējusi virzīties uz priekšu,” sarunā par uzņēmējdarbību šuvējas arodā būtiskāko uzsver Ilvija Tīrone-Gabrānova, akcentējot, ka ģimenes atbalsts vienmēr ir bijusi viņas stiprā aizmugure. Ilvija dzīvojusi un dzīvo Cēsu novadā, izņemot periodus, kad mācījās Rīgā un kādu brīdi mitinājās […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi