Iestājoties ģimnāzijā, jauniešiem jārēķinās, ka 10. klasē jau oktobrī nāksies izraudzīties savu pētnieciskās darbības tēmu. 10. klases beigās jau tiks prasīts savu ideju aizstāvēt, lai sāktos zinātniski pētnieciska darbība.
Cēsīs ar tādu uzdevumu būs jātiek galā 48 jauniešiem, kuri šodien sāk mācības Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijā, un 80 jauniešiem, kuri uzņemti 10. klasēs Cēsu Valsts ģimnāzijā. 11. klašu skolēniem zinātniski pētnieciskais darbs šī mācību gada garumā ritēs pilnā sparā. Tas prasīs uzņēmību, disciplinētību un sistemātiskumu. Ja kāda no īpašībām iztrūks, ģimnāzists mācību gada otrajā pusē izjutīs laika trūkumu. Tad būs jārēķinās ar negulētām naktīm, pirms iesniegt darbu skolas komisijai, stāties priekšā, aizstāvot pētniecībā paveikto.
Abu Cēsu ģimnāziju skolēni aizvadītajā mācību gadā lieliski startēja zinātniski pētnieciskajā darbībā, sacentās Latvijas mērogā. Cēsu Valsts ģimnāzijas skolotājas Ievas Radzobes vadībā Kristofers Konovalovs bija pētījis izloksni Latgalē savas vecāsmammas paaudzē. Darbs “Augšzemnieku dialekta Viļakas izloksnes manā dzimtā” ieguva 1. vietu. Ģimnāzista filmētais materiāls Viļakā ir tik unikāls, ka to vēlējusies glabāt savā fondā Latvijas Universitāte. Filoloģijas fakultātē tas noderēs arī citiem pētniekiem. Kristofers norāda uz vēl kādu vērtību: “Reti sanāk apciemot radiniekus Latgalē, bet tagad tas notika un esmu labāk iepazinis savu dzimtu.”
Sindija Kalnupe un Līna Krafte interesējās par ekonomiku un, skolotājas Ingas Ozolas atbalstītas, kopīgi veica pētniecisku darbu lokālā mērogā “Merčendaizings Cēsu veikalos”. Valsts mērogā darbs ieguvis 3. vietu, bet meitenes ieguvušas neatsveramas zināšanas, ar kādiem mārketinga trikiem Cēsīs piesaista pircējus. Jaunietes tiem nepakļaušoties un nebūšot starp tiem, kas iepirkšoties vairāk, nekā sākumā plānojuši. “Mūsdienas tas ir aktuāli. Cilvēki jau zina, ka pircējus sagaida mārketinga triki, bet tomēr tiem pakļaujas,” saka pētnieces un piebilst: “Ja atvērsim savu veikalu, zināsim, kā tam sekmīgi jādarbojas.”
Zane Gaiķe zina, ka savu profesionālo dzīvi vēlas saistīt ar ģeogrāfiju, tāpēc, skolotājas Ingunas Gailes rosināta, pētnieciski strādājusi pie tēmas “Purvaina apvidus reljefa ietekme uz autoceļa P32 Augšlīgatne – Skrīveri ilgizmantojamību”. Izpētes darbam augsts novērtējums – trešā vieta valstī. Kādi vēl ieguvumi? “Varēju praktiski padarboties ceļa mērījumos, ieguvu kontaktus “Latvijas Valsts ceļos”. Ļoti labi, ka ar ģeogrāfijas skolotāju izveidojās tuvākas attiecības.”
Komentāri