Straupes pamatskolas direktore Ligita Krūmiņa un skolotāja, arodkomitejas priekšsēdētāja Aiva Gūtmane 23. novembrī piedalījušās Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) rīkotajā konferencē “Paaugstināsim profesijas prestižu – uzticoties, cienot un novērtējot pedagogu darba nozīmīgumu”. Konference veltīta Pasaules skolotāju dienai, kurā šogad UNESCO un Pasaules Izglītības darbinieku arodbiedrība vēlējās pievērst īpašu uzmanību skolotāja darba novērtējumam un profesijas prestižam. Konferencē pedagogi iepazīstināti ar LIZDA veiktā pētījuma „Skolotāju profesijas prestižs Latvijā” rezultātiem un secinājumiem.
Aptaujā piedalījās pedagogi, sabiedrības pārstāvji un vidusskolēni. 46% sabiedrības ir dzirdējusi labas atsauksmes par skolotājiem. To, ka skolotāja profesija ir prestiža, visaugstāk novērtē vidusskolēni, tad sabiedrība un tikai tad paši skolotāji. Aptauja apliecina satraucošu faktu, ka ¾ pedagogu norāda uz skolotāju stresu un profesionālo izdegšanu kā grūtībām, ar ko saskaras skolotāji.
Konferencē izskanēja pārliecība, ka, lai celtu profesijas prestižu, pirmkārt, izglītības politikas veidotājiem jāmaina attieksme pret pedagogiem, sakārtojot izglītības nozari. Otrkārt, pašvaldībās sadarbībā ar izglītības iestādēm un pedagogiem būtu jāpilnveido pedagogu atbalsta sistēma izglītības iestādēs. Jāraugās, lai katra puse ievērotu tiesību, pienākumu sadali starp skolēniem, vecākiem un pedagogiem. Treškārt, ģimenēs svarīgi veidot cieņpilnu attieksmi pret citiem cilvēkiem. Ģimene ir tā, kas var rādīt piemēru, izrādot cieņu un atzinību pedagoga darbam. Un, ceturtkārt, plašsaziņas līdzekļos būtiski atspoguļot aktualitātes izglītības nozarē, atsevišķu izglītības iestāžu darbībā vairāk koncentrēties uz sasniegumiem un pozitīvām pārmaiņām, ne negatīvajām parādībām, kā tas ir masu medijiem pieņemts.
Sabiedrības pārstāvji norāda, ka ideāls ir tāds skolotājs, kas „spēj nekurnēt par savu darbu, jo pats to ir izvēlējies…” vai „skolotājam ir jābūt izpalīgam, jāmīl savs darbs un jārada galaprodukts – izglītība…”
Savukārt vidusskolēni uzskata, ka skolotājā ir jābūt „spējai iedrošināt skolēnus, būt paraugam, spējai iedegt degsmi bērna acīs, lai viņi mācās un dara to ar prieku. Būt nevis teorijas iedzinējam, bet gan dzīvam, saprotošam cilvēkam, ar kuru ir patiess prieks arī aprunāties. Jāspēj ieinteresēt skolēnus stundās, runāt arī par reālo dzīvi un mūsdienu notikumiem, atbalstīt radošas jauniešu iniciatīvas, piedalīties kopā ar klasi konkursos un pasākumos, dot informāciju interaktīvā veidā.”
Pedagogi sevi kā ideālu redz tad, ja ir „neizsīkstoša enerģija un laba veselība, nerēķināšanās ar savu brīvo laiku, interese par jauno IT nozarēs, labs psihologs attiecībās ar skolēniem un vecākiem”; „radošums, darbaholisms”; „ideāls skolotājs, kurš spēj sagatavot skolēnu dzīvei, nevis izglītības satura standartam”.
Pēc pētījuma prezentācijas notika atraktīvā žurnālista Anša Bogustova vadīta paneļdiskusija, kurā piedalījās pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas, Valsts izglītības satura centra, Latvijas Pašvaldību savienības, vecāku organizācijām, augstskolu pārstāvji, kuri realizē izglītības programmas, un Latvijas izglītības vadītāju asociācijas.
Noslēgumā notika konkursa „Pedagogam draudzīgākā izglītības iestāde 2016″ apbalvošanas ceremonija.
LIZDA svinīgi piešķīra statusu „Pedagogam draudzīgākā izglītības iestāde 2016″, pasniedzot goda plāksnes 9 izglītības iestādēm, kuru vadītāji – darba devēji – piedalījās arodbiedrības rīkotajā konkursā, lai novērtētu pedagogu darba apstākļus.
Straupes pamatskola ieguva LIZDA atzinību un pateicību par dalību konkursā, kā arī simpātiju balvu no portāla “mammamuntetiem.lv”, kuru atbalsta Siguldas saldējums. Saņemot balvu, Straupes pamatskolai tika dāvināta dāvanu karte 200 veselīgu un dabīgu saldējumu iegādei.
“Pēc pasākuma guvām atziņas, kas vēl mums ir jādara, lai nākošajā gadā arī mēs tiktu pie statusa “Pedagogam draudzīgākā izglītības iestāde”,” bilst Aiva Gūtmane.
Komentāri