Angļu valoda ir tas mācību priekšmets, kur valsts mērogā sacensība mācību olimpiādes ietvaros nenotiek. Olimpiādes ir tās, kas motivē jau tā klasēs izcilākos skolēnus uzzināt vēl vairāk, personīgi savās zināšanās sasniegt vairāk, tāpēc angļu valodas skolotāji paši uzņemas to rīkot.
“Paši sanākam, sastādām uzdevumus, pēc tam skolēnu darbus labojam un izcilākajiem piedāvājam sacensties ne vien Cēsu skolēnu, bet arī Vidzemes skolēnu vidū,” stāsta Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas angļu valodas skolotāja Anita Maculēviča. “Man zināms, ka pedagogi Valmierā rīko Vidzemes mēroga olimpiādi angļu valodā, bet pedagogi Jelgavā rīko Zemgales mērogā un ik gadu neaizmirst uzaicināt arī mūs no Vidzemes. Mēs gan šo iespēju neesam izmantojuši, jo došanās uz Jelgavu būtu sarežģīta gan naudas, gan laika ziņā.”
Ar vienudžiem Vidzemē zināšanās angļu valodā ik gadu sacenšas Cēsu ģimnāzisti. Skolotāji atbalsta audzēkņus. To dara arī lauku vidusskolu skolotāji, ļaujot labākajiem skolā salīdzināt savas prasmes ar audzēkņiem Vidzemē. Šoziem Vidzemes angļu valodas olimpiādē piedalījās arī Vecpiebalgas vidusskolas skolotāja Kristapa Baltiņa, Jaunpiebalgas skolotājas Gunitas Kundrates un Līgatnes skolotājas Aijas Ziediņas labākie skolēni.
Anita Maculēviča par angļu valodas labiem zinātājiem skolās pamanījusi kādu interesantu iezīmi. “Šī vairs nav meiteņu, tā kļuvusi par puišu olimpiādi,” tā skolotāja raksturo situāciju, kurā redzams, ka zēni arvien labāk pārvalda angļu valodu. Daži jau skolas gados lieliski pārzina šo svešvalodu. Tas iespējams ne tikai tāpēc, ka jaunieši mācījušies valodu. Angļu valoda kļuvusi par viņu dzīves daļu, stundām to klausoties – dziesmās, filmās, arī datorspēlēs.
Ja angļu valodas skolotāji var būt priecīgi, ka daļa no jauniešiem augsti motivēti apgūt svešvalodu, tad latviešu valodas skolotāji tagadējos laikos redz kādu pretēju procesu jaunatnes vidū. Sevišķi tas sakāms par zēniem, kuri grāmatas latviešu valodā lasa arvien retāk, arī filmas latviski neskatās. Galu galā uzrakstīt domrakstu latviešu valodā šādiem zēniem jau sagādā lielas problēmas, jo jaunieši nevar atrast vārdus, lai izteiktos, tekoši virknētos domas. Jaunieši teic, ka angļu valodas teikumu veidošana traucē domas formulēšanai latviski.
Komentāri