Skolas, kura Cēsīs atrodas ieslodzījuma vietā, audzēkņi novembrī pamanīja, ka viņu skolotāji ir pārvērtušies. Vai tie ir citi, samainīti? – puiši brīnījušies, jo klases priekšā stājušies apgaroti un entuziasma pilni pedagogi.
Tas notika pēc tam, kad astoņi Cēsu 2. vakara (maiņu) vidusskolas pedagogi piecas intensīvas mācību dienas kursos bija veltījuši radošai izaugsmei. Meistarklases Cēsīs bija atbraucis vadīt humānās pedagoģijas guru – profesors Šalva Amonašvili no Maskavas.
Latviešu valodas skolotāja Ligija Kaliksone, matemātikas un ģeogrāfijas skolotāja Jeļena Prjalkina pēc meistarklasēm bija gandarītas ne tikai par to, ka savā pilsētā varējušas smelties tik vajadzīgo iedvesmu un enerģiju skolotāja darbam, bet arī par iespēju būt kopā ar tik spēcīgu personību, kāds ir Š.Amonašvili.
„Profesors ar savu dzīves pieredzi vēlreiz apliecināja to, kas skolotāja misijas veikšanā ir svarīgi apzināties, ka katrs bērns ir dāvana, katrs nācis pasaulē ar savu uzdevumu un viņš iemieso vecāku jūtas, Dieva mīlestību,” vērtēja
L.Kaliksone. „Ar cieņu izturoties pret puišiem, kuru dzīves ceļš jau no mazotnes bijis ļoti sarežģīts, mēs tikai iemantosim skolas audzēkņu cieņu. Darot skolotāja darbu, vienmēr ir iespēja kļūdīties. Ja jaunieši redzēs, ka pieaugušais spēj atzīt savas kļūdas, arī viņi ar laiku to iemācīsies.”
Meistarklasēs skolotājus iedvesmojuši ne tikai atklājumi pedagoģiskajā teorijā, ļoti noderīgi bijuši arī padomi, kā pilnveidot mācību stundas. „Man ļoti patika priekšlikums matemātikas stundu nodēvēt par skaitļu simfoniju. Arī pasniegšanas forma, skaists nosaukums iedvesmo,” atklāja J. Prjalkina.
Profesors nostiprinājis pārliecību, ka skolotājiem jāveicina labās vēsts nodošana vecākiem. Skolā to var veidot, krājot radošos darbus, domas, lai mapes ar sakrāto pasniegtu vecāku sapulcēs. „ Mūsu audzēkņu mammas skolu apmeklē divas reizes gadā. Viņas pie ieslodzītajiem dēliem brauc ar smagu sirdi, tāpēc labā vēsts, ko skola dotu, celtu audzēkņu un viņu ģimeņu pašapziņu,” ir pārliecinātas skolotājas. „Ar sarunām, ar iejūtību audzināšanā var paveikt lielākus brīnumus, nekā ar sodu.” Tādu pārliecību pedagogos nostiprinājušas humānās pedagoģijas meistarklases.
Iespējams, vēl pēc kāda laika skolotāji būs gatavi atteikties no sarkanās krāsas pildspalvām, kontroldarbu labošanā pasvītrot sasniegumus, kļūdu meklēšanu atstājot pašiem skolēniem.
Kursos, iedvesmas dienās uz skolotājiem lielu iespaidu atstājusi enerģētiskā izstāde ar Rēriha gleznu reprodukcijām, katru dienu rīkotāju – Cēsu rajona padomes izglītības pārvaldes – sagādātie muzikālie priekšnesumi, tajā skaitā senkrievu garīgās mūzikas koncerts.
Viens no vērtīgākajiem ieguvumiem, ko novērtē skolotāji, ir gūtais pozitīvais apstiprinājums daudzām jau veiktām iestrādnēm pedagoģiskajā darbībā un atziņa, ka skolēnu parādītie sliktākie
rezultāti nav tikai viņu, arī skolotāju. Iespējams, ka puiši skolotājos saskatīja pārvērtības, jo viņi uz skolu devās filozofiski un garīgi iedvesmoti, lai dāvinātu audzēkņiem stundas, nevis strādātu tā, it kā teju, teju izglītības inspektors ienāks klasē.
Komentāri