Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Tas nav kvadrāts – tas ir kubs

Mairita Kaņepe
11:19
26.07.2017
209
Montesori Fotomarta 1

Dina Sopule -Ķieģele un Sarmīte Stivriņa ir pirmsskolas izglītības metodiķes, kuru ikdiena rit tā, kā to tikai plāno ieviest valstī – kompetencēs balstītā izglītībā.

Tā ir izglītība, kurās zināšanas tiek iegūtas caur pieredzi, katram pašam darbojoties. Bērns skata, tausta un mēra, reizē apjauš ciparus, burtus, mērvienības un sakarības. Cēsu pedagoģes apguvušas Montesori pedagoģijas principus un piecus gadus strādā ar bērniem pirmsskolas vecuma gru­pās un sākumklasēs. Aiz­raujoties ar šādu – kompetencēs balstītu izglītību -, pedagoģes gatavojušas mācību materiālu klāstu, tie paredzēti, lai katra uzdevuma apgūšana notiktu it kā rotaļājoties – saskaitīt, sareizināt, atšķirt, klasificēt.

Kad mācību materiālu sakrājies pārāk daudz, lai ietilptu pirms­skolas grupu telpu plauktos, Dina Sopule – Ķieģele uzzīmējusi projektu, kāds mēbeles galdniekam jāpagatavo. Galdnieks uzdevumu veicis, un Cēsu internātpamatskolā – rehabilitācijas centrā bērniem radīta neliela, pārdomāti veidota mācību vide.

Alternatīvs pedagoģijas virziens – Montesori pedagoģija – balstās uz to, ka mācību procesā skolotājam nekas nav jādara bērna vietā. Mazais apgūst zināšanas, darot pats. “Bērns pilnīgi visas zināšanas var apgūt caur sajūtām,” uzsver metodiķe Dina Sopule – Ķieģele un nodemonstrē, kā mazuļi var apgūt matemātiku. Atverot vienu no oriģināli veidotām rotaļlietu kastēm, seko stāsts, kā rotaļu bumbiņas saliekamas, veidojot stienīšus un klucīšus, bērnam reizē mācoties matemātiku. Skaitļu valoda tiek apgūta, nevis vispirms ciparus rakstot burtnīcā, bet virpinot un kārtojot bumbiņas, patiesībā tās saskaitot, atņemot un reizinot. “Bērns rindo un loka bumbiņas desmit taisnēs, līdz veidojas bērnā izpratne, kā rodas skaitļu simti, cik desmiti simtā ietilpst,” par saviem audzēkņiem, kas veikli iemācās matemātiku, saka metodikas pārzinātāja.

Kompetencēs balstītu izglītību, ko pasaulē īsteno pēc itāļu ārstes Marijas Montesori ieviestās metodes, cēsniece raksturo ar piemēru no pieaugušu cilvēku dzīves. “Ja lasu grāmatā, ka varonis sēž zem baobaba, man to grūti izprast, jo baobabu neesmu redzējusi. Ja man saka – bērni sēdēja zem bērza, šo piemēru pilnībā saprotu, to varu vizualizēt, iztēlē pat sajust bērzu lapu smaržu. Tāpēc, ka to pazīstu. Cilvēki ko jaunu apgūst visu mūžu, to darot arī nevilšus,” skaidro Dina Sopule – Ķieģele un aicina pavērot pieaugušos ekskursijās, piemēram, apmeklējot oriģināli veidotus dārzus. “Ja kādu augu dzīvē neesam redzējuši, to tiecamies aptaustīt, pasmaržot, lai paturētu prātā.”

Tagad, kad Cēsīs pedagoģijas darbībai sakrātais metodiskais materiāls ir izvietots pa plauktiem arī bērniem piemērotā augstumā, redzams, cik daudz radīts. Piecos gados skolotājas aizraujoši strādājušas, jo kastītes pilnas ar figūriņām. Viss taustāms lasīšanas, rēķināšanas, dabaszinātņu apgūšanas procesos. Dažs no mācību materiāliem jau noder divus gadus vecam audzēknim. “Iedodu lodi, un viņš to sāk taustīt, iepazīt. Tad aicinu – atrodi telpā priekšmetus, kuri līdzinās. Bērns ierauga plūmi vai ko līdzīgu un norāda uz ģeometrisko formu telpā vai dabā. Pēc tam pasaku, ka tā ir lode, un mazais jēdzienu ir izpratis,” tā mācīšanās metodi raksturo skolotāja un dalās pieredzē par ģeometrisko figūru apgūšanas tempiem. “Pirmajā klasē, kubu paņemot rokā, bērni parasti teic, ka tas ir kvadrāts. Mūsu pirmsskolas grupu audzēkņi tā nesacīs. Viņi pazīs – tas ir kubs. Apgūstot tos rotaļājoties, kvadrātu bērni ir turējuši rokā un jau atšķir, kas ir kas.”

Montesori metodiskajam kabinetam kolēģes Dina un Sarmīte radījušas materiālo bāzi, kas nav izdarāms ne vienā, ne divos gados. Tam bijis neciešams trīs reizes ilgāks laika. Ņemta talkā izdoma, atrasti asprātīgi risinājumi mācību materiālu pagatavošanai, tā vietā, lai pirktu gatavas preces. Taču iegādāti arī gatavoti materiāli. Tie nav lēti, arī pati bāzes vietas radīšana šādai pedagoģijai nav lēta. Cēsu internātpamatskolas – rehabilitācijas centra vadība atbalstījusi procesa virzību mācību metožu modernizēšanā. Pēc Montesori metodes skolā zinības apgūst sākumklašu skolēni un pirmsskolas trīs grupu audzēkņi. Šo metodi arvien vairāk sāk ievērot un novērtēt Cēsu bērnu ģimenēs. Metodiķēm darba kļūst arvien vairāk, jo bērnu vecāku ieinteresētība pieaug.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
32

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
141

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
126

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
87

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Jāgatavo jaunā paaudze, lai veidotos pēctecība

06:23
15.10.2025
193

Kopš septembra Cēsu Bērnu un jauniešu centra paspārnē esošajai Jaunatnes lietu nodaļai ir jauna vadītāja- Andra Strautiņa. Viņa uz Cēsu novadu pārcēlusies no Liepājas. Iepriekš Andra strādājusi dažādās jomās, piemēram, komunikācijā un karjeras konsultēšanā. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja priecājas, ka varēs strādāt ar savu mīļāko auditoriju – jauniešiem. Viņa atzīst, ka jauniešu enerģija un dzīvesprieks […]

Jauniešu mājā Cēsīs atver durvis un aicina pievienoties

00:00
14.10.2025
132
4

“Tā ir iespēja satikt jaunus draugus, apgūt ko jaunu un piedalīties aizraujošu pasākumu radīšanā. Kopā mēs veidojam vietu, kur katrs no mums var parādīt savu spēku un idejas,” tā sociālajos tīklos publicētajā plakātā, aicinot uz Atvērto durvju dienu Cēsīs, Jauniešu mājā, 6.oktobra vakarā, rakstīja jaunieši. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja Andra Strautiņa “Druvai” paskaidro, ka šāda […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi