Viens liels eksperimentu laiks – tā droši vien domā topošie Cēsu 1. pamatskolas pirmklasnieki. Tāda bijusi augusta nedēļa skolā, kurā viņi mācīsies paralēlklasēs. Tik daudz ko ļauts izmēģināt, daudz kas redzēts, un vispār – topošie pirmklasnieki skolā bijuši vienīgie. Tātad viss, kas interesants, pieejams tieši viņiem, tajā skaitā mācību virtuve.
“Druva” viesojās Cēsu 1. pamatskolā brīdī, kad puikam bija dota iespēja gatavot putru, jo tās dienas eksperimenti bija ar putrām – kura labākā un visgaršīgākā. Meitenes tobrīd mācību klasē jutās kā restorānā, jo gaidīja atnesam nākamo putru, kura jādegustē un jāvērtē.
Pieaugušie to visu sauc par kompetencēs balstītu izglītību – uzzini, izmēģini, izdari savu spriedumu, iegaumē vērtīgāko. Pamatskolas sākumklašu skolotājas pedagoģes Ineses Kaulas vadībā bija rūpējušās par nedēļu ilgu programmu topošajiem audzēkņiem, aicinot bērnus apzināties, kas ir veselīgs dzīvesveids, kas jādara, lai tādu ievērotu.
Cēsu 1. pamatskolas sākumklašu skolotāja Eva Kasicka stāsta, ka mazuļu mammas bijušas neizpratnē, kā tas skolotājiem izdodas – ierādīt, mācīt, pārliecināt mazos, ka dažādās putras ir ēdamas, jo tās ir arī gardas. Dažā ģimenē ne mammai, ne vecmammai neesot izdevies pārliecināt bērnu, lai tas ēstu veselīgās putras. Te pēc pāris mācības dienām skolā bērns stāsta, kā skolā ēdis ar gardu muti. “Kā jūs to darāt?” bijis populārākais vecāku jautājums, nākamajā rītā mazuli vedot uz skolu, kurp atvasīte labprāt grib iet.
Nav jau tā, ka veselīgs dzīvesveids ir tik viegli izpildāms. Rotaļas, sporta spēles jā, bet pārgājiens, kurā jāpārvar sevi, licis aizdomāties. Diena, kurā visi devušies uz trīs kilometrus attālo Ozolkalnu, lai tur labi pavadītu laiku, prasījusi arī spēkus. Karstums, attālums ne mazais, atpakaļceļš dažam mazajam gājējam licies garāks, nekā gribētos piedzīvot. Skolotājas to labi zina, tāpēc viņu atbalsts pārgājienā tiem, kam vajadzējis iegūt jaunu elpu, lai ietu tālāk, noderējis.
Cēsu 1. pamatskolas skolotājas ir gandarītas, ka Cēsu novada pašvaldība mērķtiecīgi strādājusi, lai ikviena izglītības iestāde vasarā var uzaicināt topošos audzēkņus, nodrošinot rosības pilnas dienas. Iepriekšējās vasaras apliecinājušas, ka tādējādi mācības līdz ar 1. septembri var notikt raitāk, ar mazāku stresu gan bērniem, gan pieaugušajiem. Iepazīti skolotāji, iepazītas skolas telpas, kamēr citu bērnu tajās nav. Iepazīti arī klasesbiedri, un starp tiem atrasts sola biedrs un reizē sirsnīgs draugs, ar kuru bez bēdu satiksies.
Iespējams, veselīgāks miegs pēc tam bijis arī mazuļu mammām, klausoties, kā jau vasarā bērni klasē pamācījušies, kopā rotaļājušies, sadraudzējušies.
Cēsu pedagogi, kuru darbs saistīts ar 1. klasēm, jau iepriekšējā gadā novērtējuši, cik daudz devušas nodarbības un rotaļas, arī ar atpūtu saistītās dienas vasarā. Svarīgi par tām paziņot vecākiem jau laikus, lai topošo pirmklasnieku ģimenes var ieplānot jau vasarā vest bērnu uz skolu. Vecumā, kad bērni tik strauji uzņem visu jauno, piecas dienas ar topošo klases audzinātāju, ar klasesbiedriem atsver daudz no laika, kas būtu jāpatērē, saliedējot skolēnus un iedrošinot mācību darbam septembra pirmajās dienās. Ne mazāk svarīgas ir veselīgās vasaras dienas – ar daudz kustībām, ar pareizu ēdināšanu, arī ar pusdienlaika stundu, kad mazie skolā aicināti palikt mierīgi un atpūsties.
Komentāri