Skolēnu mācību uzņēmumu ražojumu tirdziņā Rīgā Priekuļu meitene Rēzija Ozoliņa ar sava uzņēmuma produkciju “Rēzijas gardumi” guva ievērību. Meitene par savu veikumu saņēma simpātiju balvu.
Vairāki tirdziņa dalībnieki savā piedāvājumā īstenojuši idejas par ekoloģisku gardumu pagatavošanu un fasēšanu, taču Priekuļu skolniece uzņēmēja speciālistu uzmanību piesaistījusi tieši ar pārdomāto produkcijas pasniegšanas veidu. Rēzija līdz sīkumam izstrādājusi produkta iesaiņojumu. Gardumiem apsietās lentītes pastāvīgajiem pircējiem pateic priekšā, kas kumosiņos fasētajām presētajām auzu pārslām pievienots. Viena krāsa vēsta, ka tās papildinātas ar kaltētām dzērvenēm, cita, ka izmantotas ķirbju sēklas, bet masu satur medus, sviests, cukurs, kā arī Himalaju sāls.
Skolasbiedri jau ielāgojuši, ar kuras krāsas lentīti noformētos auzu pārslu cepumus iegādāsies skolas kafejnīcā, kuru, izveidojot savu uzņēmumu, iekārtojušas 12. klases skolnieces Liāna Balode un Jana Lampika. Kafejnīca strādā pirms mācību stundām un starpbrīžos. Liāna skolēnu uzņēmējdarbībā iesaistījusies no 11. klases, viņas darbs saistās ar pasūtījumu veikšanu ceptuvei, uz skolu tā piegādā svaigas smalkmaizītes. Pasūtījumi mainās, sevišķi reizēs, kad bulciņu un atsvaidzinošu dzērienu pircēji ir Priekuļu vidusskolas diskotēkas apmeklētāji. Diskotēkas veidot uzņēmusies skolēnu firma, kurā apvienojušies 11. klases aktīvisti: Laura Balode, Krists Tauniņš un Selva Tetere.
“Mēs visi mācāmies, arī es kā pedagoģe,” par uzņēmējdarbības pamatu ierādīšanu skolēnu firmu dalībniekiem saka Priekuļu vidusskolas direktore Iveta Apine. Direktore uzņēmīgos skolēnus ievirza mācību uzņēmumu veidošanā, seko atskaišu sagatavošanai, pārbaudošo institūciju sagaidīšanā. Jaunajiem ražotājiem un tirgotājiem vidusskolā veicas itin labi. Skolēni ir čakli pircēji garšīgai un svaigai produkcijai un aizrautīgi diskotēku apmeklētāji. Saistošas mūzikas izvēle, darbs pasākuma organizēšanā un reklamēšanā attaisnojies – jau darbības sākumā diskotēka uz Priekuļiem atvedusi vairāk apmeklētāju, nekā gaidīts, to novērtējuši arī Cēsu jaunieši. Skolēni uzņēmēji pieļāvuši, ka biznesa sākumā izdevumi var būt lielāki nekā ieņēmumi no apmeklētājiem, bet izrādījies pretējais. Diskotēkas rīkotājiem bijis jāņem vērā, ka šādu izklaides pasākumu rīkošanai mācību iestādē ir papildu prasības, tās jaunieši uzzinājuši skolas normatīvajos dokumentos un par drošības pasākumiem sarīkojumā diskutējuši arī ar skolotājiem.
Jauniešu iniciatīva, skolotāju iesaistīšanās, dežūrējot diskotēkas laikā, pasākumu padarījušas par veiksmīgu. Priekuļu vidusskolā šajā mācību gadā diskotēku rīkotājus no malas pat nedomā aicināt. Taču mācību uzņēmumu veidošanas noteikums paredz – tas juridiski jāslēdz līdz 31. maijam, kad beidzas mācību gads.
Lai Latvijā skolēnu uzņēmumi varētu startēt lielākā mērogā – jauno uzņēmumu apmācībā -, varētu piedalīties tirdziņos, no attiecīgās pašvaldības tiek gaidīts finansējums – 240 eiro mācību gadam, ko saņem izglītības biedrība “Junior Achivement”, kas pulcē skolēnu uzņēmumu dalībniekus un gādā jauniešiem iespēju gūt plašāku pieredzi, sagatavo mācību materiālus pedagogiem. Ivetas Apines vērtējumā tie ir kvalitatīvi un labi noder skolēnu izglītošanā. Aktīvās audzēknes Rēzija Ozoliņa un Liāna Balode veiksmīgi tikušas galā ar dokumentācijas sagatavošanas procesu, ko pārbauda oficiālu organizāciju pārstāvji, lai viss atbilst Latvijas likumu prasībām un skolēni mācību iestādē varētu pilntiesīgi nodarboties ar pārtikas produktu tirdzniecību.
Komentāri