Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Stjuarte no Jaunpiebalgas

Monika Sproģe
10:28
19.04.2016
330

Vasarā apritēs seši gadi, kopš Madara Ontužāne strādā aviokompānijā “airBaltic”, viņa ir vecākā stjuarte. Stjuartes amats nebija Madaras bērnības sapnis, tomēr viņa ir priecīga, ka nokļuva aizraujošajā aviācijas pasaulē, un Madarai joprojām patīk būt tai piederīgai.

“Protams, lidojot kā pasažieris, tu galvenokārt redzi, kā stjuarti tevi sagaida, apkalpo lidojuma laikā, taču patiesībā mūsu galvenais uzdevums ir gādāt par pasažieru drošību,” saka Madara.

Izrādās, uz borta esošo avārijas aprīkojumu pirms lidojuma pārbauda tieši stjuarti. “Turklāt katru dienu sastopamies ar ļoti daudzām neordinārām situācijām, kuras iepriekš nav iespējams paredzēt un kurās jāprot rīkoties profesionāli un apdomīgi. Piemēram, sniedzot pirmo palīdzību lidojuma laikā. Līdz ar to jābūt augstai stresa noturībai. Jāprot labi sadarboties, strādājot komandā, kā arī pašam izlemt, ko konkrētajā situācijā darīt, vēl jo vairāk, ja esi vecākais stjuarts, jo visas problēmas, ar kurām var nākties saskarties lidojuma laikā, nav iespējams paredzēt un ietvert mācībās,” viņa stāsta.

DARBS, KAS PATĪK. Stjuarta darbs ir skaists, bet arī ļoti atbildīgs un grūts, bet Madarai Ontužānei (centrā) tas patīk. FOTO: no albuma

* DARBS, KAS PATĪK. Stjuarta darbs ir skaists, bet arī ļoti atbildīgs un grūts, bet Madarai Ontužānei (centrā) tas patīk. FOTO: no albuma

Aviācijā ir stingri noteikumi un regulas, pēc kā stjuarti vadās, ikdienā veicot savus pienākumus, bet situācijas mēdz būt ļoti dažādas, līdz ar to jāprot pieņemt konkrētajam brīdim atbilstošs lēmums, kā arī jāprot par to atbildēt un pamatot, ja rodas nepieciešamība.

Madaras dzimtā vieta ir Jaunpiebalga. Pēc vidusskolas beigšanas viņa iestājās Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātē, lai studētu angļu filoloģiju. Ap to laiku viņa uzzināja, ka mūsu nacionālā aviokompānija ir jaunu darbinieku meklējumos. “Nodomāju, ka gribas pamēģināt, kaut zināju, ka konkurss ir ļoti liels. Mūsu aviokompānija pati apmāca topošos stjuartus- tās ir mācības apmēram divu mēnešu garumā. Šajā laikā jāapgūst gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas.”

Vispirms kandidātiem izstāsta par uzņēmumu un to, kas tiek sagaidīts no tā darbiniekiem. Gadās, ka jau pēc šīs uzņēmuma prezentācijas daļa pretendentu atsakās no ieceres – paši saprot, ka darbam aviācijā tomēr nebūs piemēroti. Tālākajā atlases procesā potenciālajiem jaunajiem stjuartiem jāstāsta par sevi, jāparāda komunikācijas spējas, svešvalodu prasmes. Madara uzsver: “Stjuartiem noteikti jāpārvalda latviešu, angļu un krievu valoda, vēl kādas valodas prasme tiek uzskatīta par priekšrocību. Tad seko arī individuālās intervijas, pēc kurām kļūst skaidrs, kuri varēs piedalīties mācībās. Jāatzīst gan, ka daļa apmācāmo mācību procesā atbirst, jo apgūstamās zināšanas ir sarežģītas un nodarbības ļoti intensīvas. Īsā laikā jāapgūst daudz dažādu tēmu, turklāt viss notiek angļu valodā. Šo mācību laikā nākamie stjuarti gūst informāciju gan par to, kā gādāt par drošību uz lidmašīnas borta, kā pareizi rīkoties dažādās situācijas ar pasažieriem, gan arī par to, kā sniegt medicīnisko palīdzību, kā arī to, kā lidmašīnas apkalpei savā starpā profesionālāk sadarboties.”

Lidmašīnas apkalpe gandrīz katrā reisā mainās, tāpēc stjuartiem jāmāk saprasties ar kolēģiem- dažādu nacionalitāšu pārstāvjiem.

Stjuarta darbā un jau pat mācību procesā svarīga esot augsta atbildības izjūta, laba komunikācija un punktualitāte. “Mācību laikā tiek izspēlētas arī dažādas situācijas, kādas var rasties lidojumā. Piemēram, lidmašīnā izcēlies ugunsgrēks. Dažkārt jau tad kļūst skaidrs, ka kāds no kursantiem nevarēs darīt stjuarta darbu tāpēc, ka stresa situācijā nespēj adekvāti reaģēt. Pēc mācību beigām jānokārto eksāmens, kurā jautājumi ir par katru apgūto tēmu. Stjuartiem, tāpat kā citiem aviācijā strādājošajiem, ļoti svarīga ir laba veselība. Tāpēc pirms pieņemšanas darbā, kā arī jau strādājot, veselība katru gadu tiek rūpīgi pārbaudīta,” atklāj Madara.

Viņa pastāsta, ka stjuartam jāturpina mācīties visu laiku, ik gadu ir kursi vairāku dienu garumā, kuros apgūst aktuālāko nozarē, atkārto nepieciešamās zināšanas ikdienas darbam: “Paredzams, ka nākamajos kursos tiks apgūts, kā rīkoties situācijās, kad viens no pilotiem kļūst neadekvāts, kā tas bija “Germanwings” lidmašīnas katastrofas gadījumā. Ik gadu stjuartiem jākārto pārbaudījumi, lai aviosabiedrība pārliecinātos, vai viņi joprojām ir piemēroti šim darbam. “

Madara priecīgi stāsta, ka viņai patīk šis darbs. Viņai ir iespēja sevi apliecināt un arī kāpt pa karjeras kāpnēm uzņēmumā. “Novērtēju darba grafiku – to, ka varu plānot savu laiku, līdz ar to nepareizs ir pieņēmums, ka šo darbu diezgan grūti savienot, piemēram, ar studijām vai privāto dzīvi. Ir iespēja pabūt dažādās valstīs, tomēr nepareizs ir pieņēmums, ka stjuarti un piloti, aizlidojot uz konkrēto galamērķi, var tajā pabūt un nesteidzīgi to apskatīt. Lielākoties aizlidojam un gandrīz uzreiz arī dodamies atpakaļ uz Rīgu, tomēr katru gadu ir arī komandējumi dažādās pilsētās, uz kurieni ikdienā reisos nedodamies, piemēram, pēdējā reizē biju Sočos un Kazaņā, kur spēles aizvadīja mūsu hokeja komanda. Kā šī darba ēnas puses varu minēt lidojumus agri no rītiem vai vēlos vakaros, arī naktīs, turklāt fiziski tas mēdz būt diezgan nogurdinoši- spiediena maiņas, pasažieru kaprīzes, reisu kavēšanās. Ir gan stingri noteikumi par stjuartu atpūtas laiku, tam jābūt vismaz 12 stundas. Arī noteikumi par atpūtas laiku aviācijas nozarē strādājošajiem katru gadu tiek pārskatīti un uzlaboti, lai izvairītos no pārguruma, cilvēciskā faktora riskiem. Tomēr, tā kā reisi mēdz kavēties vai arī pēkšņi jāaizstāj kāds kolēģis, darbalaiks ne vienmēr beidzas tad, kad iepriekš plānots,” mūsu sarunu pabeidz jaunpiebaldziete.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
33

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
143

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
126

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
87

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Jāgatavo jaunā paaudze, lai veidotos pēctecība

06:23
15.10.2025
193

Kopš septembra Cēsu Bērnu un jauniešu centra paspārnē esošajai Jaunatnes lietu nodaļai ir jauna vadītāja- Andra Strautiņa. Viņa uz Cēsu novadu pārcēlusies no Liepājas. Iepriekš Andra strādājusi dažādās jomās, piemēram, komunikācijā un karjeras konsultēšanā. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja priecājas, ka varēs strādāt ar savu mīļāko auditoriju – jauniešiem. Viņa atzīst, ka jauniešu enerģija un dzīvesprieks […]

Jauniešu mājā Cēsīs atver durvis un aicina pievienoties

00:00
14.10.2025
132
4

“Tā ir iespēja satikt jaunus draugus, apgūt ko jaunu un piedalīties aizraujošu pasākumu radīšanā. Kopā mēs veidojam vietu, kur katrs no mums var parādīt savu spēku un idejas,” tā sociālajos tīklos publicētajā plakātā, aicinot uz Atvērto durvju dienu Cēsīs, Jauniešu mājā, 6.oktobra vakarā, rakstīja jaunieši. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja Andra Strautiņa “Druvai” paskaidro, ka šāda […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi