Šonedēļ vienlaikus Cēsīs un Jūrmalā norit skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” nometne, kurā topošie pedagogi no visas Latvijas pirmo reizi izmēģina spēkus darbā ar skolēniem.
Dienas nometne vasarā ir daļa no “Mācītspēka” topošo skolotāju izglītības programmas. Tieši nometnē projekta dalībnieki pirmo reizi sastopas ar skolēniem un praksē pilnveido savas pedagoģiskās prasmes. No pirmdienas, 3.augusta, sākušās šī gada jauno skolotāju “ugunskristības”, un tās vienlaikus notiek divās pilsētās. Kopumā 75 topošie pedagogi no visas Latvijas iemēģina roku darbā ar 5.-7.klašu skolēniem – 49 pusaudžiem Cēsīs un gandrīz tikpat daudziem Jūrmalā.
“Mācītspēka” dalībnieku piesaistes vadītāja Diāna Kļimčenko “Druvai” paskaidroja, ka nodarbību plāns un programma abās vietās ir vienādi, atšķiras vien pedagogi un audzēkņi. Ņemot vērā arī patlaban spēkā esošās epidemioloģiskās drošības prasības, Cēsīs arī samērā nelielais dalībnieku skaits sadalīts divās norises vietās – Cēsu 1.pamatskolā un Cēsu Bērzaines pamatskolā-attīstības centrā. Turklāt vēl katrā vietā bērni sadalīti grupās.
Atbilstoši šī gada mācību nometnes izvirzītajam vadmotīvam “Cilšu spēkošanās” katra audzēkņu grupa izvēlējusies savu nosaukumu un pat katram skolēnam piešķirts savs cilts vārds. “Jauniešu uzdevums ir kopā būvēt savas cilts spēku caur apgūtajām zināšanām,” ideju skaidro D.Kļimčenko, atklājot, ka katras dienas noslēgumā dalībnieki no abām pilsētām sazinās Zoom tiešsaistē un veic uzdevumus, izaicina viens otru, atbild uz viktorīnas jautājumiem.
Skolēni, ar kuriem šonedēļ topošie skolotāji strādā Cēsīs, pārsvarā esot no pilsētas skolām, lai gan pieteikušās arī ģimenes no Cēsu apkaimes. D.Kļimčenko stāsta, ka iepriekš ar skolēnu piesaisti vasaras dienas nometnei vispār nav bijis galvassāpju. “Iespējamās misijas” zīmols laika gaitā kļuvis gana spēcīgs, lai raisītu interesi arī vecākos, un parasti jau pavasarī grupas bijušas piepildītas. Šogad pašiem organizatoriem bijušas šaubas, kad un kā sākt aicināt bērnus pieteikt šīm vasaras mācībām. Taču, sazinoties tieši ar skolu direktoriem un ieinteresētiem vietējiem pedagogiem, izdevies nodrošināt piepildījumu.
Kad avīze viesojās nometnes norises vietā Cēsu 1.pamatskolā, tur līdztekus noritēja mācību stundas trim ciltīm jeb skolēnu grupām. Katrai bija cits mācību priekšmets, un katra topošā skolotāja darbu vēroja viens vai pat vairāki mentori, ar kuriem notikušo pēcāk iespējams pārrunāt un saņemt profesionālu atbalstu arī tālākajās jaunā pedagoga izaugsmes gaitās.
“Druvai” radās izdevība aprunāties ar vienu no topošajiem pedagogiem. Šī projekta dalībniece pagaidām ir vienīgā no visa šī gada iesaukuma, par kuru zināms – no septembra viņa strādās Cēsu novada izglītības iestādē. Valmieriete Krista Kozulāne gatavojas mācīt datoriku Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā. Sākumā strādās ar pirmā kursa audzēkņiem, aptuveni 10.klases vecumposma jauniešiem. Jaunā sieviete atklāja, ka jau nedaudz iepazinusies ar gaidāmajiem darba apstākļiem: kā jau tehnikumā, lielākā daļa izglītojamo būs puiši, par to viņa pat priecājoties, jo pašai tīkot konkrētāka, tiešāka komunikācija. Lai gan pēc vidusskolas iestājusies studēt matemātikas skolotāja zinības un pat par valsts budžeta līdzekļiem, tomēr izvēle toreiz nosliekusies par labu sabiedrisko attiecību studijām Valmierā. Pēc augstskolas arī strādājusi šajā jomā.
“Kā jau tas bieži notiek, pārdomas, ko vēlies ar savu darbu panākt, sievietēm atnāk bērna kopšanas atvaļinājumā,” ar smaidu par savu personīgo stāstu teic 31 gadu vecā vidzemniece, atklājot, ka nu jau gandrīz trīs gadus ir bijusi pilna laika mamma trīs un pusotra gada vecām atvasēm. Rezumējot pārdomas, viņa atzina – galu galā nonākusi līdz domai, ka izglītības nozare ir tā, kurā gribētos ieguldīt savus spēkus. Tiesa, Kristai gan ir zināms tradīciju un iedvesmas fons – arī viņas vecāki ir skolotāji. Mamma joprojām strādājot par matemātikas skolotāju un ir dzīvs piemērs tam, kā šis darbs uztur jaunību un laikmetīgu domāšanu.
Pašai Kristai visvairāk bažu ir par to, kā izdosies sabalansēt darba un privāto dzīvi tā, lai neciestu ģimene. No Valmieras uz Cēsīm jaunā sieviete pārvākties gan neplāno, jo pusstundas brauciens nešķiet milzīgs attālums, turklāt tas dod vēl papildu iespēju pa ceļam sakārtot domas vai pat paveikt kādus darba uzdevumus.
Skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” mērķis ir spējīgu un motivētu dažādu jomu profesionāļu piesaiste skolotāja darbam, nodrošinot nepieciešamo izglītību un praktiskās mācības. Stingru atlasi izturējušajiem kandidātiem tā ir iespēja viena studiju gada laikā iegūt pedagoga kvalifikāciju, bet otrajā gadā turpināt profesionāli pilnveidoties. Projekta pirmais posms, vasaras mācības jaunajiem skolotājiem, bija jūlijā, un skolēnu vasaras nometne ir kā šo jauno pedagogu mācību turpinājums. Šogad iecerēts, ka jaunie skolotāji septembrī darbu uzsāks 60 Latvijas skolās.
Komentāri