Jaunpiebalgas vidusskolā šajā mācību gadā darbojas trīs mācību uzņēmumi: “RADI”, “Second Chance” un “LaKota”. Produkcijas piedāvājumā gan našķi, gan suvenīri, dāvanas un sapņu ķērāji, arī dāvanu iepakojumi no otrreizējā pārstrādes produkta.
Tāpēc, ka jaunpiebaldzēni
Skolēnu mācību uzņēmuma (SMU) “Radi” komandā ir direktors/vadītājs Teodors Raģis, ražošanas vadītājs Patriks Eniks, mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītājs Alvis Siliņš, kā arī pārdošanas speciāliste Nikola Beķere. Visi ir sestās klases skolēni un labi draugi jau no pirmās klases. Viņi ir jaunākie Jaunpiebalgas skolas uzņēmēji, bet guvuši panākumus skolēnu mācību uzņēmumu tirgos, iegūstot apbalvojumus kā labākā pārdošanas komanda pamatskolas grupā gan reģionālajos pasākumos, gan Latvijas SMU tirgū “Cits Bazārs”. Nesen Alvis un Patriks ar labiem panākumiem attālināti pārstāvēja uzņēmumu reģionālajā pasākumā Madonā. “Druvai” zēni atzina, ka tam rūpīgi gatavojušies. Vaicāti, kā guvuši panākumus, viņi patriotiski atbildēja: “Jo esam jaunpiebaldzēni.”
“Radi” dalībnieki gatavo enerģijas bumbas no riekstiem, sēkliņām, riekstu sviesta un šokolādes krēma, kā arī sāļās uzkodas – liellopa gaļas čipsus . Ideja tādiem kārumiem radusies, pandēmijas laikā vairāk uzturoties mājās un vēloties ar kaut ko panašķoties. Vispirms bija saldās enerģijas bumbiņas, tad nāca doma par ko sāļu. Patriks teic: “Domājām par to, kas cilvēkiem pandēmijas laikā, sēžot mājās, varētu dot enerģiju un labu pašsajūtu.”
Pašu talanti un skolotājas padoms
Skolēni uzsver, ka uzņēmuma izveidē un tā darbībā liela nozīme ir pieaugušo atbalstam. Uzzinot par iespēju veidot mācību uzņēmumu un izlemjot, ka ir vērts mēģināt, sākotnēji tas šķitis gana sarežģīti. Aivis teic: “Bet, kad skolotāja pamācīja, viss aizgāja. Skolotāja ļoti daudz palīdzēja, deva padomus, kā mūsu ideju labāk attīstīt, pateicoties tam un pašu ieguldītajam darbam, arī gūstam panākumus.”
“Radi” komanda pienākumus sadalīja atbilstoši katra prasmēm: Alvis ir ļoti runātīgs, Nikola lieliski prot darboties sociālajos tīklos. Alvis vērtē: “Mums viss izdodas, jo katrs dara to, kas viņam vislabāk padodas, un līdz ar to visi ir arī apmierināti ar savu darbu.” Patriks piebilst: “Mums katram ir savas stiprās puses – Teodoram tā ir vadīšana, Alvis ļoti labi runā, Nikola ir spēcīga reklāmās sociālajos tīklos, viņa arī uzņēmumam izveidojusi “Instagram” un “TikTok” profilus, veidojot reklāmas, kas radītas, apvienojot visu idejas, bet man padodas produkcijas gatavošana.”
Skolēni darba procesā arī ieguvuši vērtīgu pieredzi. Patriks atceras: “Sākumā mums bija neskaidrības, kā veidot produktu cenu. Noteicām tādu, ka neizdevās neko nopelnīt, bija pat zaudējumi. Tad bija jāpārrēķina, kas cik izmaksā. Darbojoties mācību uzņēmumā, iegūtās zināšanas mums lieliski varētu noderēt tālāk dzīvē, gūstam lielu pieredzi.”
Vajadzīga pieaugušo atsaucība un atbalsts
Jaunpiebalgas vidusskolas vēstures, ģeogrāfijas un sociālo zinību skolotāja Vita Kļaviņa ir arī skolēnu mācību uzņēmumu pulciņa “SMU” vadītāja. Ar skolēnu mācību uzņēmumiem pedagoģe strādājusi jau iepriekšējā darbavietā, skolā Gulbenes novadā. Viņa teic: “Atnākot uz Jaunpiebalgas vidusskolu, piedāvāju audzēkņiem iespēju, un tā jau vairākus gadus palīdzu veidot mācību uzņēmumus.” Skolotāja uzsver, lai mācību uzņēmumi veiksmīgi darbotos, nepieciešama ne tikai skolēnu interese, bet arī skolas personāla atsaucība: “Arī tas, ka skolas direktors pasūta un nopērk produkciju, skolēniem dod papildu stimulu darboties, tāpat skolotāju iesaiste, palīdzot filmēt nepieciešamos videoklipus un citas uzņēmuma prezentēšanai nepieciešamas lietas.
Protams, būtiska ir arī vecāku, vecvecāku iesaiste. Tā, lai preci nogādātu pircējam, jānokļūst līdz pakomātam, tāda Jaunpiebalgā nav, tādēļ neiztikt bez pieaugušo palīdzības. Protams, vidusskolas vecumā skolēni jau ir patstāvīgāki, bet pamatskolas skolēniem vēl īpaši vajadzīgs arī skolotāja atbalsts.” Tāpat pedagoģe norāda uz pašvaldības atbalstu, lai šādi mācību uzņēmumi varētu darboties, jo katru gadu ir jāmaksā gada maksa, vajadzīgs transports, lai nokļūtu uz mācību uzņēmumu tirgiem un citiem pieredzes apmaiņas pasākumiem, kas notiek kā Latvijā, tā arī ārzemēs.
Vērtējot ieguvumus, darbojoties mācību uzņēmumā, pedagoģe teic: “Kādam tā ir iespēja nopelnīt, citam – iespēja sevi parādīt. Ir skolēni, kas mērķtiecīgi un pacietīgi virzās uz priekšu. Pirms neilga laika Jelgavas un Valmieras attālinātajā tirgū piedalījās Laura Pērkone un Amanda Vaščenkova, savu mācību uzņēmumu “LaKota” pārstāvēja ar pašu gatavotajiem sapņu ķērājiem. Viņas ieguva vairākas nominācijas – kā sociāli atbildīgs uzņēmums, kā arī simpātiju balvu. Var just, ka skolēniem, kuri piedalās mācību uzņēmumos, ir aktīva dzīves pozīcija, viņi ir gatavi visur iesaistīties, savukārt tas veicina izaugsmi, pilnveidošanos. Pat ja viņi nekļūs par uzņēmējiem, tā ir vērtīga pieredze. Mūsdienu konkurences apstākļos vieglāk ir cilvēkiem, kuriem ir radošas idejas, drosme mēģināt un darīt.”
Skolotāja padalās arī ar sirsnīgu pieredzi iepriekšējā skolā, kad zēns no audzināmās klases, kurš nebūt nebija tas aktīvākais, izdomāja taisīt svilpes no izlietotām patronu čaulītēm. Katru gadu viņa projekti kļuva arvien interesantāki, protams, tika iegūtas balvas. Tagad jaunietis studē Rīgas Tehniskajā universitātē. Ne vienam vien skolēnam mācību uzņēmums ir pirmais solis uz iesaistīšanos uzņēmējdarbībā.
Komentāri