Kādi dzīvnieki mīt Latvijas mežos, kādi ir to paradumi, tagad Jāņmuižas bērnudārza 5. grupas audzēkņi zina.
Aizvadītajā ziemā trīs mēneši veltīti, lai gan dabā, gan spēlējot spēles un risinot atjautības uzdevumus, iepazītu savvaļas dzīvnieku paradumus.
Skolotāja Inga Miezīte un Laura Ozoliņa vadīja bērnus caur starptautiskā projekta “Meža dzīvnieki ziemā” uzdevumiem. Projektu īstenoja Līvu pirmsskolas izglītības iestāde, aicinot piedalīties arī Jāņmuižas iestādi. “Kad izpildījām projekta veidlapu, izlasījām aprakstu, kļuvām domīgi, jo viens no punktiem paredzēja vērot meža dzīvniekus un to ēšanas paradumus ziemā. Nodomājām, kur gan varam dzīvniekus novērot, tas nemaz nav vienkārši! Tomēr tad radās ideja par viesošanos Līgatnes dabas takās,” stāsta skolotāja I.Miezīte.
“Projektu lieliski izdevās savienot ar janvāra mēneša tēmu “Mainīgā ziema”. Noskaidrojām, kas tā “mainīgā ziema” vispār ir – it kā ziemas mēnesis ir, bet reizēm taču sniega nemaz nav! Vērojām temperatūras svārstības, nokrišņu veidus. Bērni meklēja un pētīja pazīmes dabā, kas liecina par dzīvnieku klātbūtni, piemēram, pastaigu laikā meklēja pēdas sniegā un mācījās tās atpazīt, izmantojot mācību kartes vai interneta palīdzību,” pieredzē dalās skolotāja.
Ar audzēkņu vecāku un pirmsskolas darbinieku palīdzību vēlējušies mežā ierīkot dzīvnieku barotavu, bet tas tomēr nav izdevies. “Lai arī neizveidojām barotavu, nesām uz mežu dzīvniekiem burkānus, ābolus, vadoties pēc pēdām. Katru dienu vērojām, vai pie aiznestajiem našķiem kādas pēdas ir redzamas.
Novērojām, ka apkārt atnestajai barībai dzīvnieki ir gājuši, bet ēst nav ēduši. Kopā ar skolotāju Lauru, kura ir medniece, konstatējām, ka dzīvnieki jūt cilvēka smaku, tāpēc klāt mūsu nestajam nav gājuši. Bērni uzzināja, ka mednieki, kas zvērus ziemā piebaro, barību liek ar cimdiem vai ber no maisiem, lai dzīvniekiem nebūtu saožama cilvēka klātbūtne.”
Tāpat projekta īstenošanas laikā tika spēlētas spēles un veikti daudzveidīgi uzdevumi, kas saistīti ar dzīvniekiem. “Bērni spēlēja atmiņas spēli, risināja didaktiskus uzdevumus, salika puzli par dzīvniekiem. Centāmies iesaistīt tēmu visās aktivitātēs,” stāsta skolotāja.
Projekta noslēgumā skolēni devās izzinošā ekskursijā uz Līgatnes dabas takām, par to bijis vislielākais prieks. “Mums patiesi paveicās redzēt ļoti daudz dzīvnieku: gan vāveres, gan briežus, stirnas, zaķus, mežacūkas, lūšus, neredzējām vienīgi lāčus,” pastāsta skolotāja Inga.
Pēc viesošanās dabas takās bērni salīdzināja redzēto ar to, ko bija novērojuši mežā Jāņmuižā. Zināšanas varēja pārbaudīt, aizpildot tabulu, kur jāmin dažādi fakti par dzīvniekiem.
“Dalība projektā bija lielisks veids iegūt jaunas zināšanas par dzīvniekiem un dabu, kas skolēniem noderēs arī turpmākajos pētnieciskajos un izzinošajos darbos. Priecājamies un lepojamies par izdarīto. To novērtēja arī projekta žūrija, piešķirot mūsu 5. grupai simpātiju balvu par radošāko un interesantāko pieeju projekta īstenošanā,” tā I.Miezīte.
Komentāri