Pirmdiena, 13. janvāris
Vārda dienas: Reinis, Reina, Reinholds, Renāts

Dzelzceļš būšot transporta sistēmas mugurkauls

Druva
23:00
04.09.2007
4

No 1. septembra a/s “Pasažieru vilciens” veikusi braukšanas maksas izlīdzināšanu pasažieru pārvadājumos visos virzienos attālumiem līdz 10 kilometriem, tā nosakot vienotu braukšanas tarifu visā Latvijas teritorijā. Valsts akciju sabiedrībā Latvijas dzelzceļš pašlaik notiek plaša reorganizācija, lai sekmētos transporta sistēmas, kuras viena no galvenajām sastāvdaļām ir dzelzceļš, attīstība. Latvijas dzelzceļa meitas uzņēmumi plāno infrastruktūras sakārtošanu, bet a/s “Pasažieru vilciens” uzsver, ka tās galvenā prioritāte ir kvalitatīvi pasažieru pārvadājumi. Un pats pasažieris kā vērtība. “Druvā” par dzelzceļa attīstības tendencēm, esošajiem plusiem un mīnusiem stāstīja a/s “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētāja Linda Baltiņa. – Cenu pieaugums ir pasažieriem netīkamākais lēmums. Kāpēc jāmaksā dārgāk arī par braukšanu vilcienā? – Piekrītu, ka cenu izmaiņas, tarifu izlīdzināšana nav populārs solis. Bet jāpaskaidro, ka cenu tarifu izlīdzināšana ir saistīta ar to, ka Latvijā bija divas cenu politikas, divi atšķirīgi tarifi – Jūrmalas virzienā braucošajiem vilcieniem viena cena, pārējā Latvijā cita. Īsajos maršrutos cenas mainās, tās pieaug. Jo pasažieris tālāk brauc, jo biļete paliek lētāka. Piemērs- maršruts Cēsis- Rīga līdz pirmajam septembrim maksāja Ls 1.38. Pēc pirmā septembra par diviem santīmiem vairāk. Visos maršrutos vislabāk ir iegādāties mēnešbiļeti. To var nopirkt tikai darba dienām, pilnai nedēļai. Braukšana, izmantojot mēnešbiļeti, sanāk krietni lētāka. Citās valstīs mēnešbiļetes izmanto 60 līdz 70 procenti pasažieru, Latvijā tikai kāda ceturtā daļa vilciena pasažieru. Paskatījos, ka mēnešbiļetes cena, piemēram, maršrutā Rīga – Āraiši kopš septembra pieaug par Ls 1.62. – Pasažieriem interesēs, kam tiks tērēti līdzekļi, kas iegūti no biļešu sadārdzinājuma. – Tarifu izlīdzināšana ir nepieciešama, lai būtu iespējams veikt visus plānotos modernizācijas darbus, kā arī veikt maksājumus par infrastruktūras izmantošanu, kas pēdējā gada laikā ir strauji palielinājušies. Plānojot šī gada budžetu, nebija informācijas par straujo cenu kāpumu, kas notika maijā. Papildu dotāciju nav, mēs meklējam iespējas. Cenu izmaiņas nav vienīgais risinājums, vērtējam arī citus. No tarifu izlīdzināšanas plānojam ieņemt 400 tūkstošus latu, bet izmaksas ir augušas par gandrīz diviem miljoniem. Jāplāno un gads jābeidz bez zaudējumiem. -Jūs teicāt, ka maksājat par infrastruktūras izmantošanu- sliežu ceļu, peroniem, daļu stacijas ēku. Vai jūs apmierina izīrētā kvalitāte? – Mēs gribam īrēt labas uzgaidāmās telpas, mazajās pieturās ir jābūt nojumēm, ērtiem, sakārtotiem peroniem. Jābūt sabiedriskajām tualetēm, jābūt apgaismojumam, soliņiem. Piekrītu, ka ne visur tā ir. Pasažieru vilciens ir transporta operators. Mums pieder vilcieni, ritošais sastāvs ir mūsu rīcībā. Stacija, perons, tā apgaismojums ir citas juridiskas kompānijas, cita Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmuma pārraudzībā. Pasažieru vilciens par to nevar uzņemties atbildību, komentēt šo jautājumu. Ja nopietni, tad Pasažieru vilciens maksā ļoti augstas summas par sliežu, peronu un staciju īri. Tieši tagad Satiksmes ministrijā rit diskusijas, ir jāizsaka priekšlikumi par vajadzīgo pasažieru pārvadājumos. Kolēģi risinās arī infrastruktūras jautājumus. Arī dzelzceļa pārbrauktuvju kvalitāte, gājēju pārejas pār sliežu ceļu nav mūsu kompetence, bet arī šīs lietas ir jākārto, jo, ja šajā sarunā neizvērtēt pārgalvīgos autovadītājus, kuri neatļauti šķērso pārbrauktuves, grib apsteigt vilcienus un iet bojā, tad dzelzceļš ir drošākais transporta līdzeklis. – Vai pasažieri šo apstākli ņem vērā? – A/s “Pasažieru vilciens” kā struktūra sāka strādāt 2002. gadā. Mērķis bija apzināt pasažieru skaitu, saprast, kādi ir piedāvātie pakalpojumi, ko nāksies attīstīt. Pašlaik var skaidri redzēt, ka Pasažieru vilciens ir attīstījies. Pasažieri izdara izvēli par labu dzelzceļam. Cilvēki skaita gan naudu, gan laiku, gan vērtē drošību. Pasažieru skaits ir būtiski audzis. Nekur pasaulē nav šīs tendences, ka palielinās dzelzceļa izmantotāju skaits. Iemesls – cilvēki aizvien vairāk izmanto privāto transportu. Latvijā ir izdevies šo tendenci lauzt. Viena lieta ir benzīna izmaksas, otra – milzīgie sastrēgumi. Vilcienam ir iespēja cēsnieku Rīgas centrā nogādāt ātrāk, drošāk, par ērtību vēl jādomā. 2006. gadā pasažieru skaita pieaugums pret 2005. gadu ir bijis gandrīz 18 procenti. Tas ir daudz. Šogad par pieaugumu vēl pāragri runāt, bet būs. – Pieminējāt ērtību. Vai domājat pārvadājuma kvalitāti, vai arī tā pieejamību? Godīgi sakot, varētu vilciens kursēt arī biežāk. – Mums jau divus gadus ir ieviesta elektroniskā biļešu uzskaites sistēma, ļoti precīzi varam redzēt, kā pasažieris pārvietojas, redzam ceļa mērķi. Cēsnieki brauc strādāt uz Rīgu un vakarā atgriežas mājās. Mums Cēsīm ir jādomā cits grafiks, cits vagonu skaits. Jādomā par ērtībām. Ir domāts par vilcienu, kurš no Rīgas būtu ceļā uz Valgu. Faktiski tas ir nākotnes plāns- izveidot līniju, kas kursē pāri Latvijai. No Jelgavas līdz Valgai. Notiek nopietnas sarunas, ka, atverot šādu līniju, ir prasības, lai maršrutā kursētu pavisam jauns vilciens. Jādomā par ekspresi, kas būtu ērtāk pasažieriem, īsāks laiks ceļā un ērta braukšana. Cēsnieki, valmierieši ir pelnījuši tādu pašu ekspresi, kādi jau pārvadā pasažierus no Rīgas uz Liepāju, Rēzekni, Daugavpili. Un priecājos, ka Sigulda, Cēsis, Valmiera ietrāpa šajā interešu centrā. Jauna maršruta nebūs šogad, bet tas ir tiešs plāns, iespējams, jau nākamā gada nogalei. – Tie, kas regulāri kā sabiedrisko transportu izmanto dzelzceļu, saka, ka nedēļas nogalē tas ir pārpildīts. – Uz līnijas katru dienu mēs varam uzlikt 17 dīzeļvilcienus. Piektdienas vakarā, svētdienas vakarā, pirmdienas rītā tas ir daudz par maz. Nepietiek pagaidām vēl ritošā sastāva. Satiksmes ministrijā ir uzstādījums, ka jāiegūst papildu līdzekļi, arī izmantojot Eiropas fondu naudas, lai Latvija nopirktu jaunu vilcienu. Visticamāk, dīzeļvilcienu, nevis elektrovilcienu, kā bija plānots iepriekš. Kāpēc nepērkam jaunu vilcienu? Latvijai ir bijušais PSRS infrastruktūras tīkls. Sliežu ceļu platums, kāds bija PSRS, rietumos sliežu ceļi ir šaurāki. Rūpnīcai nevar pateikt, ka gribam desmit jaunus, mums atbilstošus vilcienus. Rūpnīcā atbild: “Kad gribēsiet pasūtīt trīssimt vilcienus, tad pienāciet vēlreiz!” Ražot, mainīt tehnoloģijas priekš tik mazas valsts kā Latvija, to ceļu rūpnīcas neies. – Kā darbu ietekmēs Sabiedriskā transporta likums, kas paredz pārkārtojumus? – Sabiedriskā transporta likums attieksies ne tikai uz dzelzceļu, bet arī autopārvadājumiem. Dzelzceļš būs transporta sistēmas mugurkauls. Jaunais likums mums dod cerību, ka varētu būt tā, ka autobuss pilsētu vai apdzīvotu vietu centrā piebrauc pirms vilciena un aizbrauc pēc. Nevis cilvēkam jāgaida nākamais autobuss, lai nokļūtu dzīvesvietā. Valsts pasūtīs konkrētu daudzumu autobusu maršrutu, pašvaldības pasūtīs sev vajadzīgos. Vilciena mērķis ir maksimuma stundās lielas iedzīvotāju masas aizvest turp, kur vajadzīgs. Nevis noslogot autoceļus. Zinu absurdu situāciju, ka vilciens no Rīgas uz Cēsīm un arī pretējā virzienā kursē vēlās vakara stundās, kad pasažieru ir mazāk. Tajā laikā pēc astoņiem, deviņos reisā vajadzētu doties autobusam. – Vai jūsu starpā sākusies konkurences cīņa? – Mēs neesam konkurenti, mēs esam biznesa partneri. Esam sapratuši, ka ir cilvēki, kuri, ja jāpārvar tāls ceļš, satiksmei izvēlas tikai lidmašīnas, daļa brauc tikai ar kuģi. Tieši tāpat pasažieri, kuri izmanto autobusu, nekad nekāps vilcienā, bet ir tādi, kas labprāt brauks tikai ar vilcienu. Mūsu mērķis ir pakāpeniski radīt šo servisu tādu, lai personiskā transporta izmantotājs pārnāk uz vilcienu un arī autobusa pasažieris lai izvēlas vilcienu, jo piedāvājam drošākus un ātrākus pārvietošanās nosacījumus. Gribu labus vārdus teikt par a/s “CATA”, jo sadarbojamies. Mums ir tāda politika, ja kādā līnijā notiek remontdarbi, tad autobusi apkalpo klientus. Esam lūguši, lai autopārvadātājs to izdara par vienas biļetes cenu. Tā ir noticis. – Pieminējāt a/s “CATA”. Mūsu laikrakstā bijuši vairāki sludinājumi, ka uzņēmums meklē darbiniekus, meklē autobusu vadītājus. Vai jums ir līdzīgas problēmas? – Starp citu Latvijas dzelzceļā strādā daudzi cēsnieki. Ir biļešu konduktori no Cēsīm. Bet labu darbinieku trūkums skar un vēl skars daudzus uzņēmumus Latvijā. Mums trūkst biļešu konduktoru, bet visvairāk domājam par inženiertehnisko sastāvu. Dzelzceļa inženieri, tehnologi mums ir vajadzīgi ne tikai kā ēst, bet jau kā ūdeni dzert. Mēs ļoti nopietni cenšamies piesaistīt jaunus kadrus, daudz ieguldām pašreizējo kadru izglītošanā. Mani ļoti iepriecina, ka pēdējā laikā pasažieri ne vien sūdzas, bet saka arī labus vārdus par mūsu darbiniekiem. – Kad jūs pati pēdējoreiz braucāt ar vilcienu? – Ļoti bieži braucu ar vilcienu, lai varētu diskutēt par šīm lietām. Viena lieta, ko ziņo mans darbinieks, otra, ko redzu ar savām acīm. Es izvēlos izbraukt maršrutu. Kā pasažieris novērtēju situāciju, redzu labo un mīnusus. Ik pa laikam arī testējam braucienus, braucienu servisu. Pasažieri ir mūsu galvenā vērtība, viss, kas tiek plānots, ir viņu dēļ. Man gribētos jau tā tīri patriotiski, lai tiktu palaists ekspresis caur Cēsīm. Pilsēta man ir ļoti mīļa. Mūsu dzimta jau piektajā paaudzē dzīvo Raiskumā. Man gribas, lai viss labākais notiek šajā pusē.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Apciemo pagasta vientuļos seniorus

00:00
13.01.2025
9

Jau vairākus gadus Taurenes bērnudārza “Asniņš” bērni un vecāki    sadarbojas ar pagasta senioru klubu “Randiņš”. Jaunākā paaudze gatavo dāvanu pakas pagasta vientuļajiem senioriem, bet kluba biedri tās nogādā adresātiem. “Dāvanu kastē ir gan marinējumi, dažādi salāti no mājas krājumiem, gan pašu darinātas praktiskas lietas, veselīgi saldumi. Arī mēs vēl ko pieliekam klāt. Gandrīz katrā […]

“Rainis un Aspazija”, “Poruks” jau frontē, drīz sūtīs “Cēsis”

00:00
12.01.2025
27

Uzņēmuma “CATA” foajē izklāts paklājs, garāmgājēji noskatās, novērtē. Ne katrs saprot, ka tas ir 6×10 metru aizsargtīkls Ukrainas armijai. To sējušas cēsnieces. Todien, kad “Druva” apmeklēja aizsargtīklu darbnīcu, te strādāja septiņas sievietes. “Cik laika vajag, lai tādu sapītu, atkarīgs no brīvprātīgo skaita. Bija steidzams pasūtījums, tīklu vajadzēja pēc desmit dienām, mēs paguvām septiņās, nākamais tapa […]

Apbalvojumi liecina par paveikto

00:00
11.01.2025
63

Cēsu novadā drošību un sabiedrisko kārtību uzrauga Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Dienvidvidzemes iecirknis, tā pārziņā ir arī Madonas un Varakļānu novads. Aizvadītajā decembrī, atzīmējot Valsts policijas gadadienu, iecirkņa darbinieki saņēma apbalvojumus. Virsleitnantam Kal­vim Retko par priekšzī­mīgu dienesta pienākumu izpildi un sasniegtajiem augstajiem darba rezultātiem pirms termiņa piešķirta nākamā dienesta pakāpe “Kap­teinis”, Dienvidvidzemes iecirkņa priekšniece pulkvežleitnante Inga […]

Desmit gadi pilni brīnumiem

00:00
10.01.2025
70

Sabiedriskā labuma organizācija “Brīnummāja” Cēsu Izstāžu namā svinēja jubilejas pasākumu “Mums jau viens desmits”, sakot paldies ikkatram, kurš palīdzējis – uzņēmējiem, sadarbības partneriem no valsts un pašvaldības iestādēm, nevalstiskā sektora, ziedotājiem, brīvprātīgajiem un speciālistiem. “Brīnummājas” vadītāja Liena Graudule sacīja: “Jūs katrs esat daļa no brīnuma – daļa no bērna smaida par izdošanos, daļa no vecāku […]

Kosmosa izziņas centrs - ieguldījums STEM priekšmetu apgūšanā

00:00
09.01.2025
45
2

Kosmosa izziņas centrā Cēsīs notika Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas izbraukuma sēde. Apakškomisijas sekretārs Atis Švinka pēc iepazīšanās ar centru atzina, ka te radīta lieliska iespēja gan atraisīt bērnu un jaunieši interesi par kosmosa pētniecības pamatiem un ar to saistītos STEM mācību virzienus, gan sniegt atbalstu skolotājiem. “Kosmosa industrija ir viena no […]

Sniegots pārbaudījums ielu un ietvju uzturētājiem

00:00
08.01.2025
149

Aizvadītās nedēļas nogale ar noturīgu salu un biežu snigšanu bija pirmais nopietnais pārbaudījums brauktuvju un ietvju uzturētājiem Cēsīs un Vaives pagasta Rīdzenē. Kā jau esam informējuši, saskaņā ar noslēgto līgumu kopš 1. decembra abās apdzīvotajās vietās par ielu, ietvju, kā arī sabiedriskā transporta pieturu, kāpņu tīrību gādā SIA “Kom-Auto”. “Kom-Auto” direktors Māris Lasmanis atzīst, ka […]

Tautas balss

Cik pieliek, tik atņem

16:03
10.01.2025
20
R. raksta:

“Valdība stāsta, kas šogad būs labāk, ka vairāk naudas paliks maciņā. Bet, ja paskatās otru pusi, to, cik nāksies izdot, skaidri saprotams, ka viss būs dārgāks. Degvielai nodoklis klāt, tas jau vien visu sadārdzinās, jo mūsdienās nekas nav iespējams bez pārvadājumiem. Kopumā jau nevar teikt, ka slikti dzīvojam, ja paskatāmies uz pirmssvētku rindām veikalos, tikai […]

Gribas zināt, vai palīdzēts

16:03
10.01.2025
12
L. raksta:

“Priecājos, ka akcijā “Dod pieci” savāca tik lielu ziedojumu summu un varēs palīdzēt daudziem slimniekiem. Taču gribētos, lai, atskaitoties, kā izlietots saziedotais, ne tikai pasaka, kam tas iedots, bet arī to, vai cilvēku dotais patiesi sniedzis palīdzību un vai slimnieku veselība uzlabojusies,” priekšlikumu izteica L.

Zaķu ielas zīmes jeb mātes sapnis

11:02
03.01.2025
84
42
Cēsinieks E.L. raksta:

Kad es, radis drukāt notis, senam draugam palūdzu palīdzību pārslēgties burtrakstīšanai, viņš izteica aizdomas, ka ķeršos pie memuāru sacerēšanas. Tad mani ķēra apgaismība. Memu­ārus mudina rakstīt pēdējā cerība. Varbūt nākotnē kāds gribēs uzzināt, kā izskatījās pasaule pirms viņa dzimšanas , paņems vērtīgo un atmetīs kaitīgo. Bija viegli uzrakstīt virsrakstu, grūtības radās uzreiz pēc tam. Skaidrs, […]

Novērtē zemessargu spēku

09:45
31.12.2024
26
Seniore L. raksta:

“Gribu īpašu paldies teikt zemessargiem, kas visu gadu atbildīgi piedalījās dažādās mācībās, nežēlojot brīvo laiku. Ir tik svarīgi redzēt, ka ir cilvēki, kas apņēmības pilni mācīties, trenēties, lai aizstāvētu savu zemi, tuviniekus un visus citus – bērnus, seniorus. Vēlu, lai ikvienam zemessargam nākamais gads ir bagāts panākumiem, lai ir veselība un dzīvesprieks,” sacīja seniore L.

Gribētu vairāk krāšņuma

09:45
30.12.2024
37
Cēsniece raksta:

“Gribējās jau gan pilsētu svētkos spožāku. Vai nevarēja, piemēram, Pils parkā izveidot kādas gaismas takas, kur pastaigāties, papriecāties un gūt svētku noskaņu. Ne jau katram sev mājās iespējams sagādāt krāšņumu, dažs dzīvo ļoti pieticīgi. Bet Ziemassvētkos gribas kādas īpašas sajūtas. Televīzijā rāda koši izrotātas pilsētas, gribētos, lai kas līdzīgs būtu arī Cēsīs,” atzina cēsniece, kam […]

Sludinājumi