Ceturtdiena, 25. jūlijs
Vārda dienas: Jēkabs, Žaklīna

Dzelzceļš būšot transporta sistēmas mugurkauls

Druva
23:00
04.09.2007
3

No 1. septembra a/s “Pasažieru vilciens” veikusi braukšanas maksas izlīdzināšanu pasažieru pārvadājumos visos virzienos attālumiem līdz 10 kilometriem, tā nosakot vienotu braukšanas tarifu visā Latvijas teritorijā. Valsts akciju sabiedrībā Latvijas dzelzceļš pašlaik notiek plaša reorganizācija, lai sekmētos transporta sistēmas, kuras viena no galvenajām sastāvdaļām ir dzelzceļš, attīstība. Latvijas dzelzceļa meitas uzņēmumi plāno infrastruktūras sakārtošanu, bet a/s “Pasažieru vilciens” uzsver, ka tās galvenā prioritāte ir kvalitatīvi pasažieru pārvadājumi. Un pats pasažieris kā vērtība. “Druvā” par dzelzceļa attīstības tendencēm, esošajiem plusiem un mīnusiem stāstīja a/s “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētāja Linda Baltiņa. – Cenu pieaugums ir pasažieriem netīkamākais lēmums. Kāpēc jāmaksā dārgāk arī par braukšanu vilcienā? – Piekrītu, ka cenu izmaiņas, tarifu izlīdzināšana nav populārs solis. Bet jāpaskaidro, ka cenu tarifu izlīdzināšana ir saistīta ar to, ka Latvijā bija divas cenu politikas, divi atšķirīgi tarifi – Jūrmalas virzienā braucošajiem vilcieniem viena cena, pārējā Latvijā cita. Īsajos maršrutos cenas mainās, tās pieaug. Jo pasažieris tālāk brauc, jo biļete paliek lētāka. Piemērs- maršruts Cēsis- Rīga līdz pirmajam septembrim maksāja Ls 1.38. Pēc pirmā septembra par diviem santīmiem vairāk. Visos maršrutos vislabāk ir iegādāties mēnešbiļeti. To var nopirkt tikai darba dienām, pilnai nedēļai. Braukšana, izmantojot mēnešbiļeti, sanāk krietni lētāka. Citās valstīs mēnešbiļetes izmanto 60 līdz 70 procenti pasažieru, Latvijā tikai kāda ceturtā daļa vilciena pasažieru. Paskatījos, ka mēnešbiļetes cena, piemēram, maršrutā Rīga – Āraiši kopš septembra pieaug par Ls 1.62. – Pasažieriem interesēs, kam tiks tērēti līdzekļi, kas iegūti no biļešu sadārdzinājuma. – Tarifu izlīdzināšana ir nepieciešama, lai būtu iespējams veikt visus plānotos modernizācijas darbus, kā arī veikt maksājumus par infrastruktūras izmantošanu, kas pēdējā gada laikā ir strauji palielinājušies. Plānojot šī gada budžetu, nebija informācijas par straujo cenu kāpumu, kas notika maijā. Papildu dotāciju nav, mēs meklējam iespējas. Cenu izmaiņas nav vienīgais risinājums, vērtējam arī citus. No tarifu izlīdzināšanas plānojam ieņemt 400 tūkstošus latu, bet izmaksas ir augušas par gandrīz diviem miljoniem. Jāplāno un gads jābeidz bez zaudējumiem. -Jūs teicāt, ka maksājat par infrastruktūras izmantošanu- sliežu ceļu, peroniem, daļu stacijas ēku. Vai jūs apmierina izīrētā kvalitāte? – Mēs gribam īrēt labas uzgaidāmās telpas, mazajās pieturās ir jābūt nojumēm, ērtiem, sakārtotiem peroniem. Jābūt sabiedriskajām tualetēm, jābūt apgaismojumam, soliņiem. Piekrītu, ka ne visur tā ir. Pasažieru vilciens ir transporta operators. Mums pieder vilcieni, ritošais sastāvs ir mūsu rīcībā. Stacija, perons, tā apgaismojums ir citas juridiskas kompānijas, cita Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmuma pārraudzībā. Pasažieru vilciens par to nevar uzņemties atbildību, komentēt šo jautājumu. Ja nopietni, tad Pasažieru vilciens maksā ļoti augstas summas par sliežu, peronu un staciju īri. Tieši tagad Satiksmes ministrijā rit diskusijas, ir jāizsaka priekšlikumi par vajadzīgo pasažieru pārvadājumos. Kolēģi risinās arī infrastruktūras jautājumus. Arī dzelzceļa pārbrauktuvju kvalitāte, gājēju pārejas pār sliežu ceļu nav mūsu kompetence, bet arī šīs lietas ir jākārto, jo, ja šajā sarunā neizvērtēt pārgalvīgos autovadītājus, kuri neatļauti šķērso pārbrauktuves, grib apsteigt vilcienus un iet bojā, tad dzelzceļš ir drošākais transporta līdzeklis. – Vai pasažieri šo apstākli ņem vērā? – A/s “Pasažieru vilciens” kā struktūra sāka strādāt 2002. gadā. Mērķis bija apzināt pasažieru skaitu, saprast, kādi ir piedāvātie pakalpojumi, ko nāksies attīstīt. Pašlaik var skaidri redzēt, ka Pasažieru vilciens ir attīstījies. Pasažieri izdara izvēli par labu dzelzceļam. Cilvēki skaita gan naudu, gan laiku, gan vērtē drošību. Pasažieru skaits ir būtiski audzis. Nekur pasaulē nav šīs tendences, ka palielinās dzelzceļa izmantotāju skaits. Iemesls – cilvēki aizvien vairāk izmanto privāto transportu. Latvijā ir izdevies šo tendenci lauzt. Viena lieta ir benzīna izmaksas, otra – milzīgie sastrēgumi. Vilcienam ir iespēja cēsnieku Rīgas centrā nogādāt ātrāk, drošāk, par ērtību vēl jādomā. 2006. gadā pasažieru skaita pieaugums pret 2005. gadu ir bijis gandrīz 18 procenti. Tas ir daudz. Šogad par pieaugumu vēl pāragri runāt, bet būs. – Pieminējāt ērtību. Vai domājat pārvadājuma kvalitāti, vai arī tā pieejamību? Godīgi sakot, varētu vilciens kursēt arī biežāk. – Mums jau divus gadus ir ieviesta elektroniskā biļešu uzskaites sistēma, ļoti precīzi varam redzēt, kā pasažieris pārvietojas, redzam ceļa mērķi. Cēsnieki brauc strādāt uz Rīgu un vakarā atgriežas mājās. Mums Cēsīm ir jādomā cits grafiks, cits vagonu skaits. Jādomā par ērtībām. Ir domāts par vilcienu, kurš no Rīgas būtu ceļā uz Valgu. Faktiski tas ir nākotnes plāns- izveidot līniju, kas kursē pāri Latvijai. No Jelgavas līdz Valgai. Notiek nopietnas sarunas, ka, atverot šādu līniju, ir prasības, lai maršrutā kursētu pavisam jauns vilciens. Jādomā par ekspresi, kas būtu ērtāk pasažieriem, īsāks laiks ceļā un ērta braukšana. Cēsnieki, valmierieši ir pelnījuši tādu pašu ekspresi, kādi jau pārvadā pasažierus no Rīgas uz Liepāju, Rēzekni, Daugavpili. Un priecājos, ka Sigulda, Cēsis, Valmiera ietrāpa šajā interešu centrā. Jauna maršruta nebūs šogad, bet tas ir tiešs plāns, iespējams, jau nākamā gada nogalei. – Tie, kas regulāri kā sabiedrisko transportu izmanto dzelzceļu, saka, ka nedēļas nogalē tas ir pārpildīts. – Uz līnijas katru dienu mēs varam uzlikt 17 dīzeļvilcienus. Piektdienas vakarā, svētdienas vakarā, pirmdienas rītā tas ir daudz par maz. Nepietiek pagaidām vēl ritošā sastāva. Satiksmes ministrijā ir uzstādījums, ka jāiegūst papildu līdzekļi, arī izmantojot Eiropas fondu naudas, lai Latvija nopirktu jaunu vilcienu. Visticamāk, dīzeļvilcienu, nevis elektrovilcienu, kā bija plānots iepriekš. Kāpēc nepērkam jaunu vilcienu? Latvijai ir bijušais PSRS infrastruktūras tīkls. Sliežu ceļu platums, kāds bija PSRS, rietumos sliežu ceļi ir šaurāki. Rūpnīcai nevar pateikt, ka gribam desmit jaunus, mums atbilstošus vilcienus. Rūpnīcā atbild: “Kad gribēsiet pasūtīt trīssimt vilcienus, tad pienāciet vēlreiz!” Ražot, mainīt tehnoloģijas priekš tik mazas valsts kā Latvija, to ceļu rūpnīcas neies. – Kā darbu ietekmēs Sabiedriskā transporta likums, kas paredz pārkārtojumus? – Sabiedriskā transporta likums attieksies ne tikai uz dzelzceļu, bet arī autopārvadājumiem. Dzelzceļš būs transporta sistēmas mugurkauls. Jaunais likums mums dod cerību, ka varētu būt tā, ka autobuss pilsētu vai apdzīvotu vietu centrā piebrauc pirms vilciena un aizbrauc pēc. Nevis cilvēkam jāgaida nākamais autobuss, lai nokļūtu dzīvesvietā. Valsts pasūtīs konkrētu daudzumu autobusu maršrutu, pašvaldības pasūtīs sev vajadzīgos. Vilciena mērķis ir maksimuma stundās lielas iedzīvotāju masas aizvest turp, kur vajadzīgs. Nevis noslogot autoceļus. Zinu absurdu situāciju, ka vilciens no Rīgas uz Cēsīm un arī pretējā virzienā kursē vēlās vakara stundās, kad pasažieru ir mazāk. Tajā laikā pēc astoņiem, deviņos reisā vajadzētu doties autobusam. – Vai jūsu starpā sākusies konkurences cīņa? – Mēs neesam konkurenti, mēs esam biznesa partneri. Esam sapratuši, ka ir cilvēki, kuri, ja jāpārvar tāls ceļš, satiksmei izvēlas tikai lidmašīnas, daļa brauc tikai ar kuģi. Tieši tāpat pasažieri, kuri izmanto autobusu, nekad nekāps vilcienā, bet ir tādi, kas labprāt brauks tikai ar vilcienu. Mūsu mērķis ir pakāpeniski radīt šo servisu tādu, lai personiskā transporta izmantotājs pārnāk uz vilcienu un arī autobusa pasažieris lai izvēlas vilcienu, jo piedāvājam drošākus un ātrākus pārvietošanās nosacījumus. Gribu labus vārdus teikt par a/s “CATA”, jo sadarbojamies. Mums ir tāda politika, ja kādā līnijā notiek remontdarbi, tad autobusi apkalpo klientus. Esam lūguši, lai autopārvadātājs to izdara par vienas biļetes cenu. Tā ir noticis. – Pieminējāt a/s “CATA”. Mūsu laikrakstā bijuši vairāki sludinājumi, ka uzņēmums meklē darbiniekus, meklē autobusu vadītājus. Vai jums ir līdzīgas problēmas? – Starp citu Latvijas dzelzceļā strādā daudzi cēsnieki. Ir biļešu konduktori no Cēsīm. Bet labu darbinieku trūkums skar un vēl skars daudzus uzņēmumus Latvijā. Mums trūkst biļešu konduktoru, bet visvairāk domājam par inženiertehnisko sastāvu. Dzelzceļa inženieri, tehnologi mums ir vajadzīgi ne tikai kā ēst, bet jau kā ūdeni dzert. Mēs ļoti nopietni cenšamies piesaistīt jaunus kadrus, daudz ieguldām pašreizējo kadru izglītošanā. Mani ļoti iepriecina, ka pēdējā laikā pasažieri ne vien sūdzas, bet saka arī labus vārdus par mūsu darbiniekiem. – Kad jūs pati pēdējoreiz braucāt ar vilcienu? – Ļoti bieži braucu ar vilcienu, lai varētu diskutēt par šīm lietām. Viena lieta, ko ziņo mans darbinieks, otra, ko redzu ar savām acīm. Es izvēlos izbraukt maršrutu. Kā pasažieris novērtēju situāciju, redzu labo un mīnusus. Ik pa laikam arī testējam braucienus, braucienu servisu. Pasažieri ir mūsu galvenā vērtība, viss, kas tiek plānots, ir viņu dēļ. Man gribētos jau tā tīri patriotiski, lai tiktu palaists ekspresis caur Cēsīm. Pilsēta man ir ļoti mīļa. Mūsu dzimta jau piektajā paaudzē dzīvo Raiskumā. Man gribas, lai viss labākais notiek šajā pusē.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Vakar Gulbenes novadā divas automašīnu zādzības

09:39
25.07.2024
37

Aizvadītajā diennaktī Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes apkalpojamā teritorijā saņemta informācija par 66 gadījumiem, kad iedzīvotāji vērsušies pēc palīdzības policijā vai konstatēts, ka noticis noziedzīgs nodarījums. Reģistrēti 14 ceļu satiksmes negadījumi, kur divos gadījumos kopumā cietušas divas personas. Ceļu satiksmes jomā pieņemti 116 administratīvā pārkāpuma lēmumi, tajā skaitā 60 par ātruma pārsniegšanu. NODARĪJUMI PRET ĪPAŠUMU […]

Kas mežā, tas tirgū

00:00
25.07.2024
35

Darba dienās Cēsu tirgū rimta dzīvība. Āra teritorijā dārzeņi, ogas, meža veltes. Pāris tirgotāju piedāvā gailenes. Cena no četriem eiro par litra trauciņu, ir arī mellenes, lācenes par astoņiem eiro. Jānis no Pārgaujas mežiem atvedis gailenes un mellenes. “Iegāju mežā un iznesu trīs spaiņus gaileņu,” pasmej Jānis un uzsver, ka īsts sēņotājs atradīs sēnes arī […]

Dzimtas likteņstāsts grāmatā

06:06
24.07.2024
28

Diena mākslai “Vieta, kur pagātnes satiekas ar šodienu” Zosēnu pagasta Skrāģu krogā veltīta divdesmit pieciem gadiem kopš sestajiem Piebalgas kultūras svētkiem Zosēnos un operas “Baņuta” libreta autora Artura Krūmiņa un komponista Alfrēda Kalniņa 145. dzimšanas dienai. Mākslas dienā tika atvērta arī Ilzes Būmanes grāmata “Piebal­dzēns ar pasaules apvārsni” par Artura Krūmiņa dzimtas likteņstāstu. Gan pats […]

Vai dzima tradīcija? Cēsu jubilejai Svētku koris, kurā ap simts dziedātāju

00:00
24.07.2024
78

Latvietim svētki bez dziedāšanas nav svētki. Kur nu vēl cēsniekiem Cēsu 818.dzimšanas dienā. Bija skaidrs, ka bez koriem neiztikt, bet koris var būt daudz plašāks. Un tika aicināts ikviens, kurš grib dziedāt. Diriģente Marika Slotina-Brante kopā ar instrumentālā ansambļa vadītāju Emīlu Zilbertu izraudzījās pazīstamas dziesmas: tautasdziesmas, dziesmas teātra izrādēm un kino, šlāgerus un citu no […]

Cēsu svētki - atskats

12:31
23.07.2024
115

Gājienā lepni par sevi un Cēsīm Trijās dienās pilsēta nenogura. Savu ceļu tuvāk zvaigznēm, lai cik augstu kuram tās būtu, ja vien vēlējās, ieraudzīja Cēsu 818. dzimšanas dienas svinību katrs dalībnieks. No vēstures līdz šodienai, no nopietnībai līdz nebēdnīgai jautrībai un spēku pārbaudei sportiskās sacensībās. Un, protams, satikšanās prieks ik uz soļa senajās un aizvien […]

Mērķis zināms – Zaļais kurss

10:58
23.07.2024
63

Festivālā “Rodam Raunā”, kura tēma šovasar bija “Pļava. Ko sēsi, to pļausi”, kā ik gadu notika arī uzņēmēju diskusija. Šoreiz par ikvienam aktuālo Eiropas zaļo kursu. Tajā piedalījās Raunas SIA “Firma “Pasāža”” valdes priekšsēdētāja Dace Neiberga, Zemkopības ministrijas Lauksai­mnie­cības departamenta Lauksai­mniecības ilgtspējīgas attīstības nodaļas vadītāja Kristīne Sirmā, Latvijas Lauku konsultāciju centra Cēsu nodaļas vadītāja Dace […]

Tautas balss

Varbūt jāalgo ārzemnieki

11:11
25.07.2024
7
Seniors raksta:

“Kad beidzot būs skaidrība par nodokļiem, tos cels vai ne! Darba grupa strādāja divus gadus, visi taču saņēma darba samaksu, vai tiešām nav nekāda saprotama rezultāta? Ja jau paši netiekam galā, tad lai labāk maksā citu valstu ekspertiem,” bija neapmierināts seniors.

Vajadzīgs veloceliņš uz Ninieri

11:10
25.07.2024
11
Riteņbraucēja raksta:

“No Cēsīm uz Līviem uzbūvēts labs veloceliņš. Tāds ir arī uz Priekuļiem. Taču daudzi cēsnieki vasarā ar divriteņiem brauc uz Niniera ezeru. Arī uz turieni vajadzētu veloceliņu, cilvēki to tiešām bieži izmantotu. Ninierī peldas ne tikai vasarās, daudzi to dara visu gadu. Protams, ziemā jau ar velosipēdu nebrauksi, bet pavasarī var sākt diezgan agri, un […]

Tīrumam apkārt ziedošs žogs

11:09
24.07.2024
17
Anda raksta:

“Zemnieki nav apmierināti un uzskata, ka ir muļķīgi apkārt laukiem atstāt neapstrādātu joslu. Viņiem taisnība, ka tā ir nezāļu audzēšanai. Nesen ceļmalā upes krastā redzēju dzeltenu labības lauku, un ap to visapkārt platā joslā zied puķu spriganes. Tās kā dzīvžogs apņēmis tīrumu. Vai tā ir prātīga saimniekošana! Puķu spriganes jau tā izplatās kā neapturama sērga. […]

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
29
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
16
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Sludinājumi