Kā ik pavasari, aprīļa beigās ražotāji un pakalpojumu sniedzēji tiksies izstādē “Cēsu uzņēmējs”. Šogad jau 14. reizi.
Par izstādes mērķiem, saglabāto tradīciju un ieguvumiem saruna ar vienu no tās ilggadējiem rīkotājiem, rajona padomes izpilddirektora vietnieku Lotāru Dravantu, ilggadēju dalībnieku – piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības “Straupe” valdes priekšsēdētāju Imantu Balodi, Jaunpiebalgas pagasta padomes priekšsēdētāju, rajona padomes priekšsēdētāja vietnieku un izstādes “Izvēlies Piebalgu” iniciatoru Laimi Šāvēju, SIA “Vidzemes mēbeles” vadītāju Jāni Gailīti, kurš izstādē piedalīsies pirmoreiz.
– Izstādes rīkotājs ir pašvaldība. Ieguvēji – dalībnieki un apmeklētāji. Kāds ieguvums rajona padomei?
Lotārs Dravants: – Tagad jau var teikt, ka izstāde – tā ir tradīcija jau 14 gadus. Ko tā dod? Iepazīstam uzņēmējus, veidojas sadarbība. Šis ir atbalsts uzņēmējiem, viņiem kaut vai finansiāli piedalīties ir izdevīgi, jo, salīdzinot ar cenām Rīgā, Cēsīs ir krietni lētāk. Pašvaldībai izstāde nav biznesa pasākums, tas ir atbalsts uzņēmējiem. Ir ilggadēji dalībnieki, kuri “Cēsu uzņēmēju” nesauc par izstādi, bet svētkiem. Daži pat teikuši – tādi svētki par tik mazu naudu, nedrīkst laist garām. Iedzīvotājiem savukārt ir iespēja redzēt tos, kas ražo preces, kuras viņi lieto. Ieejas maksa simboliska, šogad 30 santīmu.
Laimis Šāvējs: – Gan “Cēsu uzņēmējā”, gan “Izvēlies Piebalgu” piedalās mazie uzņēmēji, kuri lielās izstādēs starptautisko firmu vidū paliek neievēroti. Arī cenas tur citas. Te viņš dabū pazīstamību.
Lotārs Dravants: – Tie, kuri biznesu sāka pirms desmit gadiem kā mazie uzņēmēji, ir izauguši, daudzi vairs nepiedalās, citi nāk pierādīt, ka ir dzīvi, ka strādā, ražo. “Cēsu uzņēmējs” nav vienas nozares izstāde. Te ir pārtika, traktori un tepiķi, pakalpojumu piedāvājums. Katru gadu ir vismaz divdesmit jaunu dalībnieku. Katru gadu ir citas vietas, ejot gar stūri, nezini, kas būs. Savukārt ir firmas, kuras grib būt vienā un tajā pašā vietā, ir apmeklētāji, kuriem tas ļoti patīk, viņi orientējas. Seši tūkstoši apmeklētāju katru gadu, tas nav maz.
Imants Balodis: – “Straupei” šogad 15 gadu jubileja. Ar gada pārtraukumu visu laiku esam piedalījušies. Mums arī tas nav biznesa pasākums. Dalības maksa nav liela, bet cilvēkiem jāstrādā, reklāma jāsagatavo. Un mums, pārtikas ražotājiem, jāgādā, lai apmeklētājiem ir kas vēderam.
Piedalīšanos izstādē uzskatām par pienākumu. Tagad esam vienīgie piena pārstrādātāji rajonā, agrāk bijām vairāki. Jāpierāda, ka nozarē kaut kas notiek. Kāds labums? Nav jau tā, ka uzreiz vairāk pieprasa produkciju. Apmeklētāji nāk uz izstādēm ne jau klientus meklēt, bet redzēt, kas rajonā notiek. Pircēju interese vienmēr bijusi liela, un tikpat biežs jautājums, kur produktus nopirkt. Redzētais mudinājis meklēt veikalā un prasīt veikalniekam, lai plauktā būtu. Pircējam vienu un to pašu nepiedāvāsi, vajag kaut ko jaunu. Izstāde mudina radīt
jaunus produktus. Tā ir stimuls. Arī šajā izstādē būs jaunumi.
Šajā izstādē vienīgais mīnuss – ar katru gadu mazāk ir pārtikas ražotāju.
Kādreiz varēja alu nogaršot, dažādus sierus, maizi.
Lotārs Dravants: – Bija izstādes, kurās pārtikas ražotāji aizņēma divas zāles, tagad grūti vienu piepildīt. Arī šogad “Straupe” būs vienīgais piena pārstrādes uzņēmums, tāpat kā pa vienam būs gaļas, zivju pārstrādātāji. Nebūs bitenieku.
Laimis Šāvējs: –
Žāvētas zivis, gaļa, siers – tie ir pieprasīti produkti. Pirms izstādes “Izvēlies Piebalgu” zvanīja un jautāja, vai jums būs lauku žāvējumi, ja būs, tad iešu.
Imants Balodis: – Izstāde piemērota maziem ražotājiem. Mēs varam parādīt nišas produktus, tādus, kādu nav lielveikalos. Protams, katrai izstādei līdzi nāk reklāma, televīzija rāda. Tas ieguvums. Gribam parādīt, ka mēs ražojam bez ķīmijas, eļļām – to, kas veselībai vislabāk der. Tas arī pircējus interesē. Bieži vien cilvēki prasa, kā ražots, nevis, cik maksā.
Izstāde arī ir iespēja satikt cilvēkus, kurus ikdienā nesatiec. Arī uzzini, kā kuram klājas.
– Kā radās iecere un nepieciešamība rīkot izstādi “Izvēlies Piebalgu”?
Laimis Šāvējs: – Ideja radās, apmeklējot izstādes citur, tāds bija arī jaunpiebaldzēnu ierosinājums. Tā ir izstāde – gadatirgus. Mēģinājām savienot pozitīvo, kas ir izstādē, domājot par lauku iedzīvotājiem, gribam, lai vietējie ražotāji un pakalpojumu sniedzēji atbrauc pie viņiem.
Prieks, ka pie pakalpojumu sniedzējiem stāvēja rinda. Gadatirgus piedāvā daudzveidīgu produkciju. Lauku veikalos to nenopirkt. “Izvēlies Piebalgu” piedalās mājražotāji, amatnieki un kaimiņu pagasti
parāda, kas interesants notiek pie viņiem.
Vēl ir arī kultūras, izklaides norises. Tiek domāts, lai Jaunpiebalgā varētu pavadīt skaistu un pilnvērtīgu dienu. “Izvēlies Piebalgu” ir plašs skanējums, jo labprāt piedalās lielās firmas. Grūti ieinteresēt iedzīvotājus, lai viņi brauktu no plašas apkārtnes. Ar laiku tā būs. Tāpēc arī tiek sarūpēta plaša kultūras programma un notiek semināri, kas interesē zemniekus. Liela piekrišana iepriekšējos gados bija mākslas skolas bērnu darbiem – gleznām, interjera priekšmetiem. Izstāde – gadatirgus popularizē Jaunpiebalgas vārdu.
Kā tradīcijai tai jāpaliek. Jau nopietni strādājam, 16.augustā aicinām uz “Izvēlies Piebalgu”. Būs arī Jura Karlsona autorkoncerts baznīcā un vakarā mūzikas festivāls. Bet “Cēsu uzņēmējā” redzamā vietā būs reklāmas stends, pērn tas ieinteresēja, Tie, kuri atbrauca, solās būt atkal.
Bet atcerēsimies, kāds “Cēsu uzņēmējā” bija piedāvājums pirms desmit gadiem. No grābeklīša sākot. Bet tagad? Esam izauguši.
– Vai mājražotāji, amatnieki ir aktīvi izstāžu dalībnieki?
Lotārs Dravants: – Viņu izstādē būs daudz – rotaslietas, pinumi, tepiķu audēji, cepuru gatavotāji… Interese ir liela, ir tādi, kuri piedalās vairākus gadus. Viņi vienmēr laikus piesakās, un ir sajūta, ka ,nopērkot gada jauno kalendāru, aprīļa nogalē tiek ierakstīts – jābūt izstādē Cēsīs.
– “Vidzemes mēbeles” izstādē piedalās pirmoreiz. Kāpēc šāds lēmums?
Jānis Gailītis: – Esmu cēsnieks. Dzīvoju blakus “CATA”, un maziņš gāju izstādi skatīties. Kad mācījos arodskolā, bija iespēja stāvēt stendā un stāstīt par skolu. Tā ka zinu, kas ir “Cēsu uzņēmējs”. Tagad izvēlējos to pašu vietu, kurā prezentēju skolu. Veiksmīga vieta.
Mērķi – veicināt pazīstamību Vidzemē, atrast sadarbības partnerus. Esam jauns uzņēmums. Gribu parādīt, ka galdniecība nav gateris, kur taisa tikai dēļus, bet ļoti daudzveidīgu produkciju – logus, durvis, mēbeles no dažādiem materiāliem. Kaut galdniecība strādā Valkas rajonā, ļoti daudz cēsnieku pasūta mēbeles, lai gan Cēsīs piedāvājums ir plašs. Izstādei veidojam daudzveidīgu ekspozīciju.
Biju domājis jau agrāk piedalīties, bet nesanāca. Ja te veiksies, nākamgad piedalīšos Rīgā.
Lotārs – Izstādē ir firmas, kuras specializējušās konkrētas produkcijas ražošanā – logi, durvis, bet “Vidzemes mēbeles” ir pilna cikla galdniecība.
– Kad uzņēmējs var sākt vērtēt, vai bijis vērts piedalīties izstādē?
Lotārs Dravants: – Reti kurš nav bijis apmierināts, ka piedalījies. Katram izstādē ir savs mērķis. Cits rēķina – izstāde izmaksāja piecus latus un septiņus nenopelnīju, cits savukārt domā, ka iztērējis desmit, nākotnē iegūs divdesmit. Tas atkarīgs no darbības specifikas. Mājražotāji brauc pārdot, bet lielražotāji atstāj informāciju par sevi. Uzņēmējiem interese ir, šogad vēl nebijām sākuši strādāt pie “Cēsu uzņēmēja” rīkošanas, kad jau bija pirmie pieteikumi. Šobrīd visas vietas ir pārdotas. Iespējas izsmeltas. Vairāk par 120 uzņemt nevaram. Laimis Šāvējs: –
Pēc pirmās izstādes “Izvēlies Piebalgu” kāds uzņēmējs atzina, ka bijis neapmierināts, visi tikai skatījušies, neviens neko nepircis. Nākamajā nedēļā braukuši un prasījuši to, ko bija redzējuši izstādē.
– Citos rajonos arī rīkoja izstādes, tagad vairs ne.
Lotārs Dravants: – Tajās pašvaldība nebija rīkotājs, tikai partneris. “Cēsu uzņēmēju” organizē rajona padome kopā ar Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameru un firmu “CATA”.
Imants Balodis: – Vairākus gadus esam piedalījušies izstādē Valmierā, bet Valmiera nevar ar Cēsīm konkurēt.
Laimis Šāvējs: – Katra izstāde ir citāda. Ja Cēsīs izstāde tiek rīkota pa nullēm, tad mums, lai būtu kvalitatīvs pasākums, jāmeklē atbalstītāji, esam iesnieguši vairākus projektus. Tā kā “Izvēlies Piebalgu” ir brīvdabas izstāde – gadatirgus, ietekmē arī laika apstākļi.
– Kādreiz “Cēsu uzņēmēja” laikā notika arī semināri, konferences.
Lotārs Dravants: – Centāmies tās rīkot, bet interese bija maza. Tagad dalībnieki izteikuši vēlmi rīkot seminārus, un būs arī šajā reizē.
– Kādu vēlētos redzēt šo izstādi?
Jānis Gailītis: – Lai apmeklētājiem būtu interesanti. Būs iespēja redzēt, kā citi iekārtojuši stendus, ko ražo.
Imants Balodis: – Tā kā “Straupe” būs vienīgais piena pārstrādātājs, būs skumīgi. Bet izstādē ir iespēja satikt uzņēmējus, kurus nesatiec ikdienā, ir laiks nesteidzīgi parunāties, uzzināt, kā kuram klājas.
Lotārs Dravants: – Lai ieguvēji ir gan dalībnieki, gan apmeklētāji! No 25. līdz 27.aprīlim “CATA” būs interesanti.
Komentāri