Topošo novadu pašvaldību vadītāji un skolu direktori februārī tiek iepazīstināti ar Cēsu rajona padomes izglītības pārvaldes aprēķiniem, ar kādām valsts mērķdotācijām novadu skolas varēs rēķināties nākamajā mācību gadā.
Pusgadu pirms jaunā mācību gada prognozes vēl ir visai aptuvenas, jo šajā laikā vienlaicīgi jānotiek divām būtiskām reformām – rajons vasarā sadalīsies novados un rajona izglītības pārvaldes vietā katrā novadā patstāvīgi risinās valsts mērķdotāciju, kas paredzēta pedagogu atalgojumam, sadali. Pie tam mērķdotācijas tiks piešķirtas pēc jauna principa – „Nauda seko skolēnam”. Tas nozīmē, ka bez bažām varēs justies tikai tie novadi, kuros koncentrējies liels skaits skolēnu un sakārtots izglītības iestāžu tīkls.
Izglītības pārvaldes vadītājs Tālis Jaunzemis vakar Cēsu novada pārstāvjus iepriecināja, sakot, ka teorētiskie aprēķini runā Cēsīm par labu. Novads ar tajā iekļautajām desmit skolām pēc jaunās sistēmas saņems tik lielu finansējumu, ka varēs nodrošināt pat vairāk pedagoģisko likmju, nekā bijis līdz šim. Tas nozīmē, ka mazās lauku skolas – Rāmuļu un Līvu – ar simts bērniem katrā, var uzelpot. Cēsis varēs atļauties piepilsētas skolas atbalstīt, jo kā viena, tā otra novadā veic arī sociālu lomu.
Diemžēl virtuālā modelēšana liecina, ka pārējiem novadiem modelis „Nauda seko skolēnam” nav tik labvēlīgs. Rajons sadalīsies sīkos novados, kuri, iespējams, nevarēs veikt izglītības funkcijas, nemainot līdzšinējo skolu tīklu.
„Situācija būtu citādāka, ja Cēsu rajona vietā izveidotos liels novads. Tad jaunā finansējuma modelī plusi un mīnusi segtos un izglītības tīklā nedraudētu lieli satricinājumi.
Izglītības un zinātnes ministrija, kura pašlaik nodarbojas ar finansējuma „Nauda seko skolēnam” virtuālo modelēšanu, uzdevusi rajonu izglītības pārvaldēm līdz marta sākumam ne tikai informēt par topošo procesu, bet arī uzklausīt praktiķu komentārus un ieteikumus, kas jāuzlabo. Diemžēl pašā ministrijā vēl ir daudz neskaidrību, kādam jaunajam modelim jāizskatās.
Ministrija pašvaldībām izglītības jomā izvirza trīs prasības – lai novados izglītība būtu pieejama, izglītības pakalpojumi būtu kvalitatīvi, kā arī valsts piešķirtie līdzekļi tiktu efektīgi izmantoti.
Komentāri