Piektdiena, 19. decembris
Vārda dienas: Lelde, Sarmis

Ar “Oskaru” Dienvidamerikas ceļos

Druva
00:00
28.02.2009
13
200902280020161431

Šoreiz nerunāsim par tik labi zināmo Amerikas Kinoakadēmijas balvu vai zvejnieka dēlu Oskaru, bet par Latvijā būvēto mašīnu “OSCar”, kas sevi apliecinājusi pasaules ceļos. Izbraukt ar mašīnu pa Argentīnas un Čīles ceļiem ir piedzīvojums, ko gribētu izbaudīt daudzi. To izdarīt var dažādi. Var aizlidot turp, noīrēt mašīnu un braukt, kur acis rāda, bet ir vēl kāda iespēja, proti, mērot ceļu, piedaloties rallijreidā “Dakara 2009”. Ja līdz šim tas notika Āfrikā, tad šogad par norises vietu bija izvēlēta Dienvidamerika. Tas prasīja no braucējiem krietni vairāk spēka, izturības un prasmes nekā tradicionālais rallijreids uz Dakaru. Tāpēc cēsniekiem bija interesanti uzklausīt komandas “Rīga” braucēju Māra Saukāna un Didža Zariņa stāstījumu.

Tikšanās reizē atvēlētais laiks paskrēja zibenīgi, fotoattēli mijās ar braucēju stāstīto par piedzīvoto, ļaujot gūt iespaidu par šīm divām saspringtajām nedēļām, tuksneša uzliktajiem pārbaudījumiem un cilvēka izturības robežu. Piedāvājam dažus stāstus no dzirdētā.

Smiltis un lauvu … pēdas

Māris Saukāns: –

Šis rallijreids krasi atšķīrās no iepriekšējā, bija pavisam cita vide. Distancē, kādu piedāvāja Argentīna un Čīle, pieredzes nebija ne dalībniekiem, ne rīkotājiem, radās daudz dažādu problēmu. Nelaimes gadījumu bija maz tāpēc, ka dalībnieku saprāts stāvēja pāri vēlmēm spiest pedāli grīdā. Pēc sestās, septītās dienas rīkotāji sāka apturēt ātrumposmus, mainīt noteikumus, ja tos saglabātu, kādi paredzēti Āfrikas braucienam, līdz finišam tiktu mašīnas divdesmit. Ne tāpēc, ka cilvēki nemāk braukt vai tehnika slikta, bet tāpēc, ka, aizbraucot pirmajām 30, 40 mašīnām, trase kļūst gluži vai neizbraucama. Segumam Argentīnas un Čīles ceļos nav satura, tas pārvēršas biezā putekļu kārtā. Tikai viens piemērs -ja smago mašīnu var norakt līdz stikliem, var saprast, kāds tur ceļa segums.

Smalkās smiltis pamanījās ielīst visur, radot daudz tehnisku problēmu visiem braucējiem. Kādā ātrumposmā mūsu “OSCar” sajūga zvans tika piedzīts ar smiltīm, fiziski nebija iespējams izspiest sajūgu. Saprotot, ka tūlīt būs problēmas, nostājos malā, lai meklētu risinājumu. Sazvanījām mūsu krusttēvu Andri Dambi, lai uzzinātu, ko darīt. Viņš ierosināja zvanā izkalt caurumu, apmēram 3×3 centimetri, lai izpūstu smiltis ārā. Skan vienkārši, bet esam tuksnesī, man rokās tikai āmuriņš un maziņš cirtnis, un vajadzīgas apmēram desmit stundas, lai izkaltu caurumu. Es guļu zem mašīnas un kaļu, kaļu, kaļu. Redzu, ka gar mašīnu turp un atpakaļ soļo Didzis… jau sesto stundu. Te viņš prasa: “Māri, kā tu domā, te lauvas ir?” Jo saprot, ka mums būs te jānakšņo. Esam abi kopā tuksnesī pavadījuši bez degvielas 40 stundas, un tur līdz smiekliem ir tālu. Saku viņam: “Kāpēc tu domā, ka te ir lauvas?” “Kāpēc tu domā, ka nav,” viņš atsaka. “Kakas te apkārt tādas lielas.” Beigās to caurumu izkalām un varējām turpināt ceļu.

24 stundas diennaktī

Didzis Zariņš: – Īpašs stāsts ir par skatītājiem. To tur netrūka. Katrā apdzīvotajā vietā braucējus sagaidīja līdzjutēju pūļi. Atlika izkāpt no mašīnas, kā klāt bija neskaitāmi cilvēki, kuri prasīja autogrāfus, gribēja nofotografēties. Bija arī vairāki patīkami pārsteigumi. Kādu dienu pirms starta pie mums pienāca divi vietējie jaunieši un palūdza, vai drīkst kopā ar mums nofotografēties. Viņi paši bija uzšuvuši Latvijas karogu, zināja, no kurienes esam. Viņi bija lepni par to, ka pagatavojuši karogu, ka var būt mūsu atbalstītāji. Nofotografējās, tad aizgāja kādu puskilometru no starta, kad braucām garām, sparīgi vicināja karogu.

Bet no malas rallijreids izskatās pavisam citāds nekā vistiešākajā saskarsmē. To izbaudīja Andris Grasmanis, kuram nebija pieredzes par rallijreida sadzīvi. Pirmajā sacensību vakarā viņš prasīja, kur lai ceļ telti. Norādījām turpat blakus mūsu štābam. Kad otrā dienā jautājām, kā viņš jūtas, Andris teica: “Dienā visi cilvēki kā cilvēki, bet pa nakti, kad ieslēdz tos kompresorus, urbj, klapē. Un tā līdz pat rītam!” Ar to gribu teikt, ka šīs sacensības notiek 24 stundas diennaktī. Ātrumposmi dod tikai rezultātu, bet ikviens pārbrauciens, ikviena nometnē pavadītā stunda ir sava veida sacensības. Trešajā, ceturtajā sacensību dienā nogurums jau tāds, ka troksnis vairs netraucē, var gulēt jebkur. Es gan arī ātrumposmā varu pagulēt.

M. Saukāns: – Es viņam kaut ko stāstu, stāstu, bet pārāk ilgi nav atbildes. Paskatos, viņš izrāvis austiņas un guļ.

Stāstiņš par nepadošanos

M. Saukāns: – Izstāšanās ir ļoti nepatīkama, zinām to no citiem rallijreidiem, tāpēc centāmies tikt līdz galam, lai vai ar kādu nokavēšanos. Vienā ātrumposmā priekšējam reduktoram izlūza divi vai trīs zobi. Līdz finišam 240 kilometri, no tiem 70 – pa smilšu kāpām. Man bija dažādas domas, ko un kā darīt, bet tas, ka finišējām, bija Didža nopelns, kurš teica – mēģināsim braukt. Un mēs ar 30 – 40 kilometriem stundā virzījāmies uz priekšu, visu laiku vācot ieskaites punktus. Kad bija palikuši šie 70 kilometri pa kāpām, es, zinot, ka turpat netālu ir asfalts, prasu Didzim, vai viņš apzinās, ko darām. Varam taču pa asfaltu aizbraukt, izstrīdēties ar tiesnešiem, dabūt vēl 200 soda stundas, kas jau vairs neko nenozīmē, bet nesabojāt sacensību. Jo biju pārliecināts, ka paliksim kāpās. Didzis saka, ka es taču lēnītiņām pa kāpām varu izbraukt, bet braukt var kaut visu nakti. Ko nozīmē lēnītiņām braukt cauri tuksnesim ar stāvām kāpām?! Un tomēr tikām uz priekšu, uztraukums gan bija milzīgs. Šī braukšana bija teicams mūsu kopdarbs, jo pa ceļam redzējām, ka ļoti daudzas mašīnas tur palika. Un šāda diena bija lielāka uzvara nekā finišs kopumā. Jo padoties varējām jebkurā brīdī, bet mēs to nedarījām.

Braukt ar galvu

Abi braucēji atzīst, ka šoreiz rallijreids nav devis gandarījumu. Ne jau tāpēc, ka finišēts tālu no līderiem, bet tāpēc, ka riski ātrumposmos bija ļoti lieli un lielākā laime bija nokļūt finišā. Uz jautājumu, kas ir svarīgākais šādos rallijreidos, M. Saukāns saka: “Kopā jādabū daudzi faktori, lai rezultāts apmierinātu. Tās nav tikai savstarpējās attiecības, Didža prasme orientēties, mana prasme braukt vai mašīnas sagatavotība. Vēl jāņem vērā dabas apstākļi, konkurenti, dažādi citi faktori, ar ko jārēķinās. Ne maza nozīme arī veiksmei. Ja tos visus izdodas veiksmīgi salikt kopā, ir rezultāts.”

D. Zariņš norāda, ka rallijreidā uzvar nevis tie, kuri brauc ātrāk, bet tie, kuri brauc gudrāk: “Bet to var iegūt tikai caur pieredzi. Kā savulaik, kad sākām braukt, mums teica kāds pazīstams Krievijas braucējs: “Zēni, kurp skrienat? Jūs katru līkumu izbraucat kā pēdējo. Priekšā taču ir divas nedēļas sacensību, vēl izbraukāsieties uz nebēdu.” Ja to saka vairākkārtējs Dakaras rallija uzvarētājs, to vērts iegaumēt. Un tas nenozīmē braukt lēnām, bet braukt ar galvu.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
35

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
299

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
108

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
521

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
77

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
47

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
18
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
36
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
32
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
49
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
48
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi