Sestdiena, 18. janvāris
Vārda dienas: Antons, Antis, Antonijs

Mazā “pirmā formula” – kartingi

Jānis Gabrāns
12:47
19.04.2017
57
Kartingi 1

Daudz rakstīts par Cēsu puses autobraucējiem, motobraucējiem, ūdens motosportistiem, bet, izrādās, ir vēls kāds tehniskais sporta veids, kurā startē cēsnieki. Šoreiz stāsts par kartingiem, kur jau četrus gadus startē cēsnieks Kaspars Dambis. Viņš piedalās “Pro-Kart” kau­sa izcīņā, rādot labu sniegumu. Pirmā sezona bijusi, lai ieskrietos, bet trijās nākamajās kopvērtējumā kāpis uz goda pjedestāla, izcīnīta viena otrā un divas trešās vietas.

Gandrīz 200 braucēju

Kasparam uz panākumiem nācies pagaidīt, jo vispirms bijis jātiek galā ar kartinga tehnisko pusi. Atceroties sākumu, viņš stāsta, ka nopirkuši lietotu kartingu, taču tuvāk labākajiem nav izdevies tikt: “Meklējām palīdzību pie lietpratējiem, jo ar braukšanu viss bija kārtībā, bet kaut kā pietrūka. Mums ieteica nopirkt labas riepas, jo tā esot viena no panākumu atslēgām. Jo vairāk nodilušas, jo kartings lēnāks. Nopirkām, un tiešām apli veicu par 0,7 sekundēm ātrāk. Ja parēķinām, ka jā­brauc 12 vai 18 apļi, vairāk nekā desmit sekundes braucienā salasās. Pirmais solis bija sperts, vēl sākām skatīties, kas ar dzinēju, kur arī izrādījās kaut kas sadarīts ačgārni. Kad viss bija salikts, saregulēts, uzreiz auga rezultāts, un nākamajās sacensībās jau finišēju sestajā vietā.”

Kaspars stāsta, ka pēdējos gados sacensību popularitāte pamatīgi palielinājusies. Dažos gados “Pro-Kart” kausa izcīņa pārtapusi par populārākajām sacensībām Ziemeļeiropā, pulcējot labākos braucējus no Baltijas, Krievijas, Baltkrievijas, Ukrainas, citām valstīm. Dalībnieku skaits visās klasēs kopā no 140 līdz 200. Populārākajās klasēs, arī “Prokart Senior”, kurā brauc Kaspars, regulāri vairāk nekā 20 dalībnieku. Lielākais skaits– 36.

Kaspars uzsver, ka, ja liels dalībnieku skaits, svarīga starta vieta: “Svarīgi būt priekšā, jo katra apdzīšana prasa laiku. Tu vari būt ātrāks, bet, kamēr apdzen, sekundes tiek zaudētas, līderi tikmēr arvien attālinās, viņus noķert kļūst grūtāk.”

Sacensības prasa labu fizisko gatavību un maksimālu koncentrēšanos: “Lēmumi jāpieņem zibenīgi, jo grūti prognozēt, kas notiks. Pie tam jādomā ne tikai, kā pats brauksi, bet jācenšas izskaitļot, kā rīkosies priekšā braucošais. Kurā brīdī bremzēs, kādas trajektorijas brauks, jo no tā atkarīga arī mana rīcība. Speciāli virsū triekties nevar, bet, kad brauc viens aiz otra 10 centimetru attālumā, milisekundi nokavējot ar bremzēšanu, ieskriesi aizmugurē. Ātrums trasē visu laiku ap 100 km/h, un maksimālo ātrumu kartings sasniedz pāris sekundēs. Paātrinājums tik liels, ka īsu brīdi pat neapjēdz, kas notiek. Kad beidzot pieslēdzies, ir līkums, kura izbraukšanai jāpieņem pareizais lēmums.”

Ar paštaisītu kartingu

Kaspara gaitas sportā sākušās, pateicoties tēva Kārļa ierosmei, kurš ar kartingiem saistīts kopš 1974.gada. Pirmo reizi sēdies pie šī braucamā stūres, nebūdams 12 gadus vecs.

“Mācījos Cēsu 1.vidusskolā, un darbmācības skolotājs Vilhelms Kaņeps nolēma iedzīvināt skolā šo sporta veidu. Pats savām rokām uzmeistaroja kartingu, kas mūsdienās būtu ļoti eksotisks. Rāmis bija izliekts un metināts no caurulēm, izveidots improvizēts sēdeklis, kur sēdēt nācās uz dēlīša, kas pat nebija piestiprināts un brauciena laikā līkumos slīdēja ārā. Riepas izgatavotas no lietotām lidmašīnu riepām, braucamais unikāls, bet mums, puikām, bija vienalga, galvenais braukt! Skolotājs aicināja pieteikties, un bija neaprakstāms prieks, kad mani uzņēma braucējos,” atceras Kārlis.

Turpat pie skolas apgūtas pirmās iemaņas, un, vēl nesasniedzot 12 gadus, braucis startēt sacensībās. Tās notikušas Smiltenē, un kā jaunākajam sacensību dalībniekam pasniegta balva – konfekšu kaste “Karameles šokolādē”.

Kad skolotājs Kaņeps devies pensijā, iestājusies pauze. Viņa vietā nāca skolotājs Kārlis Pļavnieks, un pamatskolnieks Kārlis devies pie vārdabrāļa ar lūgumu turpināt.

“Taču viņš ar tehniku nebija uz tu un teica, lai es visu organizēju, viņš rūpēsies, lai būtu nauda, lai tiekam uz sacensībām. Sarīkojām atlases konkursu, pieņēmām brau­cējus un darbojāmies. Iz­veidojās laba komanda, Latvijā bijām starp labākajiem tūlīt aiz Kandavas un Mālpils. Bija arī labs tehniskais nodrošinājums, te paldies motobraucējam, cēsniekam Inesim Lapiņam, kurš samācīja, kā tikt pie rezerves daļām. Viņš teica, ja gaidīsi, nekas nebūs, jāliek par sevi zināt. Jābrauc uz DOSAF galveno mītni Rīgā, jāiet kabinetā trešajā stāvā, kur sēdēja “oficieru madāmas”, un jāpiesakās. Aizbraucu, uzgāju, pateicu, ka mani sauc Kārlis, esmu no Cēsīm, vajag rezerves daļas. Protams, pirmajā reizē nekāda rezultāta, bet Inesis teica, ka jā­brauc regulāri, pēc kāda laika mani pazīs un daļas būs. Tā arī bija! Ik pa laikam vienkārši aizbraucu līdz Rīgai, aizgāju, parunājos un braucu mājās. Detaļām tolaik bija sadale, mēs bijām vieni no pirmajiem, kam tās tika iedalītas,” atceras Kārlis.

Kartingi kļuvuši par viņa aizraušanos uz mūžu, un, pašam beidzot sportiskās gaitas, to pārmantojis dēls.

Ātrums, dinamika, cīņa

Kārlis stāsta, ka agrāk trases bijušas ļoti daudzās pilsētās, diemžēl liela daļa vairs nepastāv. Ir trase Madonā, Kandavā, Ro­pažos, tiek atjaunota Smiltenē, šogad tur ieplānotas sacensības. Iecerēts atjaunot trasi Daugavpilī.

“Esmu runājies par trases izveidi Cēsīs, jo tā pilsētai būtu ienesīgs pasākums,” saka Kārlis. “Uz sacensībām atbrauc 150 – 200 braucēju, katram līdzi mehāniķis, ģimenes, kopumā ierodas apmēram pustūkstotis cilvēku. Sacen­sības notiek divas dienas, tajā laikā visas viesnīcas tuvākā un tālākā apkaimē rezervētas, cilvēkiem vajag ēst, iepirkties, tas dod pienesumu vietējai ekonomikai.”

Kamēr trase Cēsīs vēl tāls sapnis, cēsniekiem jātrenējas un jā­startē citās. Kaspars atzīst, ka ir trases, kas padodas labāk, un tās, kas ne pārāk: “Madonas trase man joprojām ir nezināmais, katru reizi atklāju kaut ko jaunu. Kandavā vai “3×3” trasē Ropažos vienmēr veicas labāk. Man patīk braukt jaunās trasēs, kaut kā ātri spēju adaptēties, izprast tās. Patīk ielu sacensības Jelgavā, līdzīgi kā F1 Monako ielās. Daudziem bail, jo trase bīstama, piesitoties pie apmales, var sabojāt kartingu. Tur jābrauc ļoti precīzi, ļoti stabili un nav jābūt pašam ātrākajam, lai uzvarētu. Tur trases konfigurācija vienmēr mainās, es ātri to apgūstu un esmu izvairījies no lieliem negadījumiem. Galvenais– finišēt. Bija sacensības, kad visu laiku biju sestais, bet trīs priekšā braucošie netika galā ar trasi, avarēja, un finišēju trešais. Pats interesantākais, ka visi avarēja vienā vietā.”

Tēvam un dēlam ir daudz stāstu par sacensībām, kartingiem, tāpēc abi gatavi pamācīt tos, kuri vēlētos ko uzzināt par šo tehnisko sporta veidu, varbūt pamēģināt tajā spēkus.

“Cilvēkiem nav priekšstata, kāds domā, ka tur nekā nav, bet kartingu sacensības ir kā mazā pirmā formula, tur ir ātrums, dinamika, cīņa,” saka Kaspars.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Veiksmīga debija

06:04
16.01.2025
96

Cēsu Sporta skolas biatloniste Estere Volfa debitējusi Pasaules kausā biatlonā. Sprintā viņu pievīla šaušana, jo nesašauti palika pieci mērķi, rezultātā tikai 76.vieta 97 dalībnieču vidū. No iekļūšanas iedzīšanas sacensībās Esteri Šķīra 30 sekundes. Var atzīmēt, ka slēpošanas ātrumā viņai 56.labākais laiks, Estere bija ātrāka arī pār māsām Sanitu un Sandru Buliņām, kurām attiecīgi 69.un 72.laiks. […]

“Lekrings” ir atpakaļ spēlē

06:59
15.01.2025
31

Cēsu florbola komanda “Lekrings” pēdējās četrās spēlēs guvusi četras uzvaras, un tā šajā sezonā, kurā komanda aizvadījusi jau 21. spēli, šī ir garākā uzvaru sērija. Tas ļāvis jūtami uzlabot uzvaru – zaudējumu attiecību, tā ir 10 – 11. Kalendāro gadu cēsnieki sāka ar spēli savā laukumā pret trešajā vietā esošo Valmieras komandu. Sezonas divās pirmajās […]

Zelts un bronza mājiniekiem

10:47
13.01.2025
81

Cēsu sporta kompleksā aizvadīts starptautiskais turnīrs “Cēsu kauss basketbolā”, kurā jaunieši trīs vecuma grupās cīnījās par godalgotām vietām. Divus kausus izdevās izcīnīt mājiniekiem, Cēsu pilsētas Sporta skolas (CPSS) jaunajiem basketbolistiem. Īpaši veiksmīgs turnīrs bija U13 grupas meitenēm, kas, nezaudējot nevienu spēli, izcīnīja uzvarētāju kausu un zelta medaļas. Komandas trenere Inese Urtiņa. Turnīru mājinieces sāka ar […]

Kamaniņu sportā maiņa aug

06:09
11.01.2025
86

Jaunais kamaniņu braucējs Edvards Marts Markitāns (Cēsis/ MSĢ) turpina krāt pieredzi, startējot junioru sacensībās, lai nākotnē sevi pieteiktu jau pieaugušo izlasē. Tikko Siguldā aizvadīts Pasaules kausa 4.posms kamaniņu sportā, un Edvards izmēģināja spēkus Nāciju kausā, kas notika dienu pirms Pasaules kausa sacensībām. Startēja ar cerībām kvalificēties Pasaules kausam, diemžēl piedzīvots kritiens, kas liedza iecerēm piepildīties. […]

Vieglatlētiem medaļas un rekordi

16:08
10.01.2025
59

Vieglatlētiem arī gadu mijā nebija laika atpūtai, jo Valmieras Jāņa Daliņa manēžā norisinājās divas nozīmīgas sacensības. Tajās svarīgi startēt, lai iespējami labāk sagatavotos valsts čempionātam. Gada izskaņā vieglatlēti sacentās Ziemassvētku kausa izcīņā. 60 m sprintā U20 grupā Emīls Sandlers – Bomis (CPSS/ treneris Rihards Parandjuks) priekšskrējienos uzrādīja otru labāko rezultātu (7,12 sekundes), pārliecinoši iekļūstot finālskrējienā. […]

Novada sportisti aizvadītajā olimpiskajā gadā

10:36
06.01.2025
178

Sākot jaunu gadu, vienmēr svarīgi atskatīties uz iepriekšējo. Kas paveikts, kas mainījies, kuri bijuši tie īpašie brīži, un, protams, kas palicis neiespēts, kas nogājis greizi, ko labot. “Druva” jau ierasti atskatās uz aizgājušajiem divpadsmit mēnešiem. Kāds šis laika nogrieznis bijis vietējā sporta dzīvē, ar ko mūsu sportisti atstājuši ierakstus Latvijas un novada sporta vēsturē, savā […]

Tautas balss

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
63
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
24
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Bedres tikai dažas, bet nepatīkamas

11:34
15.01.2025
22
Cēsnieks raksta:

“Cēsīs Birzes iela tiešām ir labi sakārtota, izdevīgi to izmantot, ja jāapbrauc pilsētas centrs. Tikai nelielajā vecā asfalta daļā laikā, kad kūst sniegs un līst, padziļinās bedres. Tās nav lielas, bet diezgan dziļas, automašīnai var pārsist riepu, īpaši braucot tumsā un lietū,” sacīja cēsnieks, aicinot ielas apsaimniekotājus bedres aizbērt.

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
29
12
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
28
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Sludinājumi