Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) izstrādājis priekšlikumus grozījumiem likumdošanā, kas ļautu būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA polises. Plānots, ka sods varētu divreiz pārsniegt pašreiz noteikto. Braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums daudzās Eiropas Savienības valstīs, kas draud ne tikai ar administratīvo pārkāpumu un naudas sodu, bet pat ar mašīnas vai numurzīmes konfiskāciju un tiesvedību.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics informē, ka birojs ierosinājis administratīvos sodus palielināt no 80 līdz 150 latiem līdzšinējo 50 latu vietā. Ja pārkāpums veikts atkārtoti gada laikā, autovadītājam uzliek sodu 180 līdz 250 latu.
Braukšana bez OCTA ir būtisks pārkāpums, jo par neapdrošinātu transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem tiek “maksāts” no apzinīgo autovadītāju maksātajām prēmijām. Tas nozīmē, ja neapdrošināto transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē palielināsies, ir risks, ka varētu pieaugt OCTA polišu cenas. Kā liecina LTAB dati, ik gadu ceļu satiksmē piedalās apmēram trīs procenti transportlīdzekļu, kuriem nav OCTA.
J.Stengrevics: “Autovadītājs, kurš brauc ar transportlīdzekli bez OCTA, visticamāk, neapzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj. Ja satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad negadījuma rezultātā cietušajiem radītos zaudējumus vainīgajam nāksies segt no saviem līdzekļiem.
Saskaņā ar OCTA likumu, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām polisēm. Pēc tam LTAB kā garantijas fonda turētājs tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku (vai vadītāju), ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja tas labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, līdzekļu atgūšanu panāk tiesas ceļā.
Sodi citās Eiropas valstīs: Igaunijā par braukšanu bez apdrošināšanas likums paredz administratīvo sodu līdz 6000 kronām jeb 270 latiem. Polijā administratīvo sodu nosaka, ņemot vērā laiku, kurā nav bijusi apdrošināšana. Ja ilgāk nekā divas nedēļas, sods vieglajai automašīnai ir 500 eiro jeb 350 latu. Vācijā soda sankcijas nosaka tiesa, katru gadījumu izvērtējot individuāli, tomēr parasti jau pirmajā reizē tiek noteikts administratīvais sods vainīgā divu mēnešalgu apmērā. Norvēģijā sods – 5000 norvēģu kronas jeb aptuveni 420 lati. Itālijā 500 eiro( aptuveni 350 latu) administratīvais sods, jārēķinās arī ar automašīnas konfiskāciju uz laiku. Līdzīgi var rīkoties arī ceļu policija Lielbritānijā un Slovēnijā. Lielbritānijā sods pat var sasniegt 5000 mārciņu jeb vairāk nekā 4000 latus. Somijā par piedalīšanos satiksmē bez OCTA ir jārēķinās ar sodu, kas var būt trīs līdz četras reizes lielāks nekā tai brīdī augstākais maksājums par apdrošināšanu (laika posms ir līdzvērtīgs tam, cik ilgi nav apdrošināšana). Ungārijā tiek noņemtas numurzīmes, maksimālais sods līdz 600 eiro jeb apmēram 420 latu. Sagatavojis Jānis Gabrāns
Komentāri