Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Izmēģina darbu pedagoģijā

Mairita Kaņepe
17:53
17.01.2018
193
Mareksarskolotaju Fotoindars

Priekuļu vidusskolā jaunais sociālo zinību skolotājs Mareks Dambītis pēc izglītības ir ekonomikas speciālists. Izturējis lielu konkurenci “Iespējamajā misijā”, lai iekļūtu starp jaunajiem skolotājiem.

Mācoties vidē, kur dažādu jomu speciālistus īsā laikā sagatavo darbam pedagoģijā, jaunais vīrietis jutās nokļuvis īstajā vietā. To, kas apgūts “Iespējamajā misijā” vasarā un turpinās iknedēļas mācībās, Mareks tūlīt pat pielieto praksē. Darbs Priekuļu vidusskolā Marekam veicoties un arī sagādājot gandarījumu. Viņš teic – joprojām nevaru noticēt, ka atzīts par piemērotu un pieņemts, lai izmēģinātu spējas pedagoģijā.

“Kad ieguvu bakalaura grādu ekonomikā, universitātē pieteicos nākamās pakāpes studijām ar ekonomikas ievirzi. Nomācījos gandrīz gadu, bet aizgāju, mani tas vairs nesaistīja. Es gribēju atkal būt Valmierā, kur esmu dzimis un audzis. Taču iegūt pieņemamu darbu ar savu izglītību bija grūti,” stāsta jaunais vīrietis, kurš Valmierā dabūjis darbu loģistikā, veidojis kravas, līdztekus meklējot citu darbu. “Ieraudzīju informāciju par vakancēm “Iespē­ja­majā misijā”, kur sagatavo pedagogus. Neticēju, ka mani pieņems, bet aizpildīju anketu ar ļoti daudz jautājumiem. Anketēšana notika tiešsaistē. Gandrīz tiku līdz galam, bija pēdējie trīs jautājumi, kur jāpaskaidro situācijas, bet necentos tikt līdz galam. No misijas zvanīja un aicināja turpināt, pēdējā brīdī arī aizpildīju,” stāsta Mareks, ar kuru tālākā saruna notikusi caur skaipu, bet tad aicināts uz Rīgu ar paša sagatavotu ministundu skolotāja lomā. “Vēl man bija lomu spēle, kurā izspēlējām skolotāju sanāksmi. Man kā skolotājam tajā bija uzdevums atrast skolniecei, kura dzīvo pie vecmammas, jo vecāki strādā Anglijā, atbalstītāju mācību turpināšanai.”

Piesakoties izmēģināt spēkus pedagoģiskajā darbā, Mareks uzsvēris, ka vēlas strādāt Valmieras pusē vai arī tuvējās pilsētās, lai mācītu ekonomiku, ko jaunietis pārzina, bet atbilstošas vakances tajās nav bijušas. “Nebiju gatavs pārcelties tālu prom no savas mīļās mazpilsētas. Tad man zvanīja no misijas un teica, ka atraduši vietu Priekuļos, bet tur būs jāmāca sociālās zinības, mācību priekš­mets, kurā ekonomikas tēma pat ir iekļauta. Sapratu, ka tā man būs lieliska iespēja!”

Mareks Dambītis uzsver, ka vēl vasarā, būdams “Iespējamās misijas” kārtēja iesaukuma jauniešu vidū, pat sešu nedēļu mācību laikā līdz galam nav sapratis, kā tas ir – būt skolotājam, mācīt konkrētu priekšmetu. Viņš uzsver, ka nav apjautis, kā būs ik dienu skolā strādāt par pedagogu, kā notiks gatavošanās katras nākamās dienas stundām. Pēc pusgadu ilga darba Priekuļu vidusskolā jaunais skolotājs teic: “Mani uzskati par skolotāja darbu ir mainījušies, jau novērtēju, cik daudz skolotājam jāiegulda, lai novadītu vienu pašu stundu. Mans respekts pret skolotājiem ir cēlies vairākus līmeņus.” Sabiedrības vispārējus priekšstatus, ka skolotājs strādā tikai tad, kad atrodas klases priekšā, Mareks nosauc par pamatīgu kļūdu. “40 minūšu darbs, vadot klasē stundu, ir tikai aisberga redzamā daļa,” tas Marekam tagad skaidri saprotams.

Jaunais skolotājs nespēj vien no­priecāties, ka ticis tieši Priekuļu vidusskolā. “Tā ir Dieva dāvana, kā mani pieņēma! Skolotāji mani vēl nezināja, bet sagaidīja ar puķēm un apsveikumu. Bija tik lieliska sajūta, ka uzreiz esmu pieņemts kolektīvā, varu strādāt, nav jāsāk ar sevis pierādīšanu,” uzsver Mareks, kurš, būdams “Iespējamās misijas” sūtnis Prie­kuļos, ar organizāciju noslēdzis līgumu uz diviem gadiem. Viņš strādā un divas dienas nedēļā arī apgūst misijas programmu, noskaidrojot, vai skolotāja darbs būs viņa dzīves misija. “Mēs mācāmies un reizē esam praksē, attīstām sevi kā skolotājus.”
Pirms kāda laika Mareks Dam­bītis strādājis jauniešu nometnes komandā, kurā mācījies kontaktēt ar bērniem un pusaudžiem. “Man tas labi padevās. To atceros, kad gāju līdz galam garajā pie­teikšanās procesā misijai. Prie­kuļos redzu, ka ar pusaudžiem protu pat labāk komunicēt nekā ar pieaugušajiem. Arī ar jauniešiem jau māku izveidot kontaktu,”atzīst jaunais pedagogs. Pa­gā­ju­šajā nedēļā Marekam bijusi sociālo stundu tēma par laika plānošanu. Tajā 6. klasi viņš rosinājis aizdomāties, vai dators ir draugs vai ienaidnieks. “Ve­cā­kām klasēm sociālajās zinībās ir vairāk stundu, un tajā jāpaspēj apskatīt daudzas tēmas, kas sakārtotas pa blokiem. Arī tēmas par veselību, sevis attīstību. Es aicināju runāt par emocijām, par to, kā tikt pāri bailēm, dusmām. Runājām arī par ģimeni, par pubertāti, lai arī tā ir tēma, par kuru skolēni īsti nemaz negribēja runāt. Taču skolēniem jāzina, kas ar viņiem notiks.”

Vaicāts, kā jauns, nepieredzējis skolotājs plāno stundas, Mareks Dambītis stāsta par jau iegūto pieredzi: “Ja esmu iedomājies sko­lēniem iedot vairāk, stunda izrādās par īsu, gribas veselas 60 minūtes, ne 40. Citreiz liekas, ka ar 30 minūtēm pietiktu, lai būtu ne par maz, ne par daudz.” Sa­līdzi­not sevi kādreiz skolas solā un tagad klases priekšā, Ma­reks to salīdzina ar attālumu no Zemes līdz Mēnesim. “Nekad nedomāju, ka būšu skolotājs. Man taču bija paniskas bailes stāvēt priekšā, piemēram, lai aizstāvētu zinātnisko darbu skolā. Tagad sajūtas ir citādas. Jaušu, ka esmu šeit, skolā, lai dotu citiem kaut ko no savas pieredzes. Vairs neuztraucos, ka esmu priekšā, sevi neuzskatu par skolotāju, tikai uz kuru jāpozici­onējas. Esmu mācību procesa vadītājs, un tā ir pavisam cita sajūta.”

Jaunais skolotājs no Valmieras, ik dienu braucot 35 minūtes uz darbu Priekuļos, sākumā ceļā klausījies radio, bet tagad braucot klusumā: “Tad man ir laiks sakopot domas, apzināt mērķus, ko gribu panākt tajā skolas dienā. Atbraucot uz skolu, esmu jau gatavs strādāt.” Lai Priekuļos skolēniem būtu pieejams ne tikai stundās, Mareks mājupceļā dodas vēlā pēcpusdienā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Uz “Mākslas šķūni” pēc dāvanām

06:28
17.12.2025
30

Šķūnis Pētera Rozenberga Cēsu pilsētas Mākslas skolas    pagalmā nedēļas nogalē bija izgaismots, skanēja mūzika un piesaistīja ikviena garāmgājēja uzmanību. “Mums ir šķūnis, kuru var pārvērst par “Mākslas šķūni”,” saka pedagoģe, Ziemassvētku tirdziņa projekta vadītāja Ilma Strazdiņa. Te skolas audzēkņi agrāko gadu tieši tirdziņam    radītie darbi salikti kā izstādē, izgaismoti. Gleznas, zīmējumi, grafikas, keramika, […]

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
94

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
129

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
56

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
196

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
141

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
13
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
32
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
45
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
45
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi