Trešdiena, 8. maijs
Vārda dienas: Staņislavs, Staņislava, Stefānija

Dalās pieredzē par iekļaujošo izglītību

Iveta Rozentāle
08:18
23.11.2023
13
Projekts 1 1

Cēsu Bērzaines pamatskolā viesojās programmas “Erasmus+” projekta “IncED” (“Iekļaujošā izglītība”) dalībvalstu partneri no Igaunijas, Spānijas, Latvijas un Portugāles, lai piedalītos divu gadu ilgušā projekta noslēguma sanāksmē.

Iekļaujošā izglītība ir izglītības veids, kurā ir nodrošinātas vienādas iespējas visiem neatkarīgi no cilvēka spējām, vajadzībām vai veselības stāvokļa. Tas ir virziens, kurā darbojas visās Eiropas valstīs.

Projekta galvenais ieguvums    – divas vērtīgas uz pierādījumiem balstītas grāmatas : “Soļi ceļā uz iekļaujošu mācību vidi” un “Izglītojošo rīku kaste”. Tās tagad pieejamas angļu, latviešu, igauņu, spāņu, portugāļu un krievu valodā. Latviski izdotajās grāmatās arī īpaši padomāts, lai tās tekstuāli un vizuāli būtu iekļaujošas, izmantoti tikai tie krāsu toņi, kurus redz arī cilvēks ar tritāna daltonismu, teksts drukāts fontā, kas atvieglo lasīšanu arī cilvēkiem ar disleksiju. “Izglītojošo rīku kastē” apkopoti pedagoģiskie vingrinājumi, kas aptver vairākas tēmas: mācīšanos, konfliktu risināšanu, sociālo iekļaušanu, komandu stiprināšanu un dinamiku, mentālo veselību.

Projekta laikā viesojoties Igaunijā un Portugālē, dalībnieki praktiski izmēģināja un pielāgoja uzdevumus, kas aprakstīti grāmatā, paši iejūtoties uzdevumu izpildītāju lomā. Tā labāk saprotams, kā uzdevumi īstenojas, pēc tam tos vieglāk izmantot darbā ar klasi vai citviet. Tas ir nozīmīgs starta komplekts iekļaujošas vides radīšanai katrā valstī jebkurā iestādē un organizācijā,    ērts pedagogiem, jaunatnes darbiniekiem un citiem interesentiem.

Cēsu Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols, daloties pieredzē, atzina, ka iekļaujošās izglītības ieviešana nav viegls process. Klasē ir atšķirīgi bērni ar dažādām spējām, bet tieši tāpēc svarīgi, ka pedagogu kolektīvs mācās un izglītojas, tāpat nozīmīgs ir atbalsta personāls: “Esam pieņēmuši šo modeli, mums jau ir spēcīga bāze, turpināsim to attīstīt un stiprināt.”
Gan cēsnieki, gan ārvalstu dalībnieki dalījās pieredzē, ka, īstenojot iekļaujošo izglītību, bērni, kuri iepriekš citviet jutušies nomākti, šajās skolās sāk justies labāk un kļūst drošāki. Par to prieks ir viņu vecākiem un gandarījums pedagogiem. Tāpat secināts, ka ļoti būtiska ir skolēnu, viņu vecāku un pedagogu sadarbība, lai visi ir patiesi ieinteresēti, atsaucīgi, dara no sirds un reizē ir elastīgi, spēj pielāgoties pārmaiņām.

Jūlija Stolberova no Igau­nijas, Vivere privātās iekļaujošās skolas dibinātāja, projekta “IncED” vadītāja, “Druvai” skaidroja, ka gan savā skolā, gan citu valstu skolās novērojusi, ka pedagogi zina daudz, bet reizēm piesargās uzdrīkstēties, rīkoties. “Redzu, ka projektā gūtā pieredze ir devusi vajadzīgo drosmi. Un arī izdevumā pieejami vienkārši instrumenti, kas palīdz pārvarēt piesardzību. Redzam, ka ar grāmatas materiālu labprāt strādā, saņemam atzinīgus vārdus, ka tas ir izdarāms viegli,” sacīja Jūlija Stolberova un atzina, ka nereti tas, kas šķitis sarežģīts, izrādās vienkārši īstenojams, ieviešams un sniedz vēlamos rezultātus.”

Savukārt Olalla Gonzaleza no Spānijas, organizācijas “Tic­ket2Europe” vadītāja, uzsvēra, ka ir svarīgi runāt par iekļaujošo izglītību ne tikai skolās, bet arī jaunatnes organizācijās: “Būtiski izkāpt katram no sava burbuļa un nest zināšanas tālāk.” Irina Landa no Igaunijas, Vivere privātās iekļaujošās skolas mācību pārzine, uzsvēra, ka īpašo bērnu vecākiem ir ļoti nozīmīgi sajust sabiedrības atbalstu viņu bērniem: “Kad to izjūti personīgi, tas maina skatījumu uz dzīvi, uz notiekošo.”

Vērtējot atšķirības starp valstīm, Pāvels Vasiļjevs, Igaunijas jaunatnes organizāciju tīkla “Shokking Group” vadītājs, secināja, ka redzamas reģionālās atšķirības: “Dienvidu reģionā – Spānijā un Portugālē – dara vairāk praktiski, inovācijas ievieš vieglāk un tad skatās, kas no tā dod rezultātu. Ziemeļu reģionos – Igaunijā un Latvijā – daudz domā, izstrādā stratēģijas, likumus un tad apsver iespēju izmēģināt. Šī projekta pieredze palīdz rast veselīgu balansu. Turklāt satiekoties varējām sagatavotās metodes izmēģināt un pielāgot, kas ir ne mazāk svarīgi.”
Tikšanās reizē dalībvalstu grupa plānoja arī izstrādāto materiālu izplatības pasākumus un vienojās par tālāko sadarbību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Diena skolā ar vecvecākiem

05:05
03.05.2024
75

Priekuļu vidusskolas sākumskolas audzēkņiem bija iespēja aizvadīt skaistu aprīļa nogales dienu kopā ar saviem vecvecākiem. 19.aprīlī pirmajā stundā skolēni bija uzaicinājuši vecmāmiņas un vectētiņus uz klases stundu, mazbērni kopā ar viņiem gatavoja krūzītes paliktnīšus, kas būs mīļa piemiņa no dienas pasākuma, parādīja savu klasi, sarunājās. “Visi bērni no rīta bija saposušies, priecīgi un satraukti, sagaidot […]

Rūpēs par vidi – stādīt kokus

05:11
01.05.2024
59

“Ir idejas, kas briest gadiem, bet zvaigznes “nesastājas” tā, lai tās realizētos. Un tad vienā jaukā dienā viss notiek, jo kāds tomēr tās zvaigznes sabīda, kā vajag,” tā par aizvadīto koku stādīšanas akciju Cēsu Jaunās skolas 4. un 5.klašu skolēniem un viņu vecākiem teic klašu audzinātāja Jolanta Briša. Viņa kopā ar kolēģi, dabas zinību skolotāju […]

Dejotāji atver Laimas dārzu

05:11
01.05.2024
195

Priecīgi un reizē satraukti Cēsu novada dejotāji no pirmās līdz 12. klasei Priekuļos, Vecpiebalgā un Jaunpiebalgā tautas deju kolektīvu koprepertuāra pārbaudē – skatē rādīja, kas apgūts, gatavojoties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem un lielkoncertam “Es atvēru Laimas dārzu”. Cēsu novadā kolektīvus vērtēja Dagmāra Bārbale – horeogrāfe, XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un […]

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
57

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
89

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
100

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
31
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
22
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
24
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
46
Druva raksta:

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
25
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Sludinājumi