Sestdiena, 19. aprīlis
Vārda dienas: Vēsma, Fanija

Dalās pieredzē par iekļaujošo izglītību

Iveta Rozentāle
08:18
23.11.2023
108
2
Projekts 1 1

Cēsu Bērzaines pamatskolā viesojās programmas “Erasmus+” projekta “IncED” (“Iekļaujošā izglītība”) dalībvalstu partneri no Igaunijas, Spānijas, Latvijas un Portugāles, lai piedalītos divu gadu ilgušā projekta noslēguma sanāksmē.

Iekļaujošā izglītība ir izglītības veids, kurā ir nodrošinātas vienādas iespējas visiem neatkarīgi no cilvēka spējām, vajadzībām vai veselības stāvokļa. Tas ir virziens, kurā darbojas visās Eiropas valstīs.

Projekta galvenais ieguvums    – divas vērtīgas uz pierādījumiem balstītas grāmatas : “Soļi ceļā uz iekļaujošu mācību vidi” un “Izglītojošo rīku kaste”. Tās tagad pieejamas angļu, latviešu, igauņu, spāņu, portugāļu un krievu valodā. Latviski izdotajās grāmatās arī īpaši padomāts, lai tās tekstuāli un vizuāli būtu iekļaujošas, izmantoti tikai tie krāsu toņi, kurus redz arī cilvēks ar tritāna daltonismu, teksts drukāts fontā, kas atvieglo lasīšanu arī cilvēkiem ar disleksiju. “Izglītojošo rīku kastē” apkopoti pedagoģiskie vingrinājumi, kas aptver vairākas tēmas: mācīšanos, konfliktu risināšanu, sociālo iekļaušanu, komandu stiprināšanu un dinamiku, mentālo veselību.

Projekta laikā viesojoties Igaunijā un Portugālē, dalībnieki praktiski izmēģināja un pielāgoja uzdevumus, kas aprakstīti grāmatā, paši iejūtoties uzdevumu izpildītāju lomā. Tā labāk saprotams, kā uzdevumi īstenojas, pēc tam tos vieglāk izmantot darbā ar klasi vai citviet. Tas ir nozīmīgs starta komplekts iekļaujošas vides radīšanai katrā valstī jebkurā iestādē un organizācijā,    ērts pedagogiem, jaunatnes darbiniekiem un citiem interesentiem.

Cēsu Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols, daloties pieredzē, atzina, ka iekļaujošās izglītības ieviešana nav viegls process. Klasē ir atšķirīgi bērni ar dažādām spējām, bet tieši tāpēc svarīgi, ka pedagogu kolektīvs mācās un izglītojas, tāpat nozīmīgs ir atbalsta personāls: “Esam pieņēmuši šo modeli, mums jau ir spēcīga bāze, turpināsim to attīstīt un stiprināt.”
Gan cēsnieki, gan ārvalstu dalībnieki dalījās pieredzē, ka, īstenojot iekļaujošo izglītību, bērni, kuri iepriekš citviet jutušies nomākti, šajās skolās sāk justies labāk un kļūst drošāki. Par to prieks ir viņu vecākiem un gandarījums pedagogiem. Tāpat secināts, ka ļoti būtiska ir skolēnu, viņu vecāku un pedagogu sadarbība, lai visi ir patiesi ieinteresēti, atsaucīgi, dara no sirds un reizē ir elastīgi, spēj pielāgoties pārmaiņām.

Jūlija Stolberova no Igau­nijas, Vivere privātās iekļaujošās skolas dibinātāja, projekta “IncED” vadītāja, “Druvai” skaidroja, ka gan savā skolā, gan citu valstu skolās novērojusi, ka pedagogi zina daudz, bet reizēm piesargās uzdrīkstēties, rīkoties. “Redzu, ka projektā gūtā pieredze ir devusi vajadzīgo drosmi. Un arī izdevumā pieejami vienkārši instrumenti, kas palīdz pārvarēt piesardzību. Redzam, ka ar grāmatas materiālu labprāt strādā, saņemam atzinīgus vārdus, ka tas ir izdarāms viegli,” sacīja Jūlija Stolberova un atzina, ka nereti tas, kas šķitis sarežģīts, izrādās vienkārši īstenojams, ieviešams un sniedz vēlamos rezultātus.”

Savukārt Olalla Gonzaleza no Spānijas, organizācijas “Tic­ket2Europe” vadītāja, uzsvēra, ka ir svarīgi runāt par iekļaujošo izglītību ne tikai skolās, bet arī jaunatnes organizācijās: “Būtiski izkāpt katram no sava burbuļa un nest zināšanas tālāk.” Irina Landa no Igaunijas, Vivere privātās iekļaujošās skolas mācību pārzine, uzsvēra, ka īpašo bērnu vecākiem ir ļoti nozīmīgi sajust sabiedrības atbalstu viņu bērniem: “Kad to izjūti personīgi, tas maina skatījumu uz dzīvi, uz notiekošo.”

Vērtējot atšķirības starp valstīm, Pāvels Vasiļjevs, Igaunijas jaunatnes organizāciju tīkla “Shokking Group” vadītājs, secināja, ka redzamas reģionālās atšķirības: “Dienvidu reģionā – Spānijā un Portugālē – dara vairāk praktiski, inovācijas ievieš vieglāk un tad skatās, kas no tā dod rezultātu. Ziemeļu reģionos – Igaunijā un Latvijā – daudz domā, izstrādā stratēģijas, likumus un tad apsver iespēju izmēģināt. Šī projekta pieredze palīdz rast veselīgu balansu. Turklāt satiekoties varējām sagatavotās metodes izmēģināt un pielāgot, kas ir ne mazāk svarīgi.”
Tikšanās reizē dalībvalstu grupa plānoja arī izstrādāto materiālu izplatības pasākumus un vienojās par tālāko sadarbību.

Komentāri

  • Malcolm saka:

    70918248

    References:

    side effects of Steroid withdrawal (git.mcingo.com.ua)

  • Collin saka:

    70918248

    References:

    steroid post cycle (Tawnya)

  • Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

    Saistītie raksti

    Apvieno mūziku un vizuālo mākslu

    06:42
    17.04.2025
    18

    Starptautiskajos mū­zikas un mākslas svētkos “Universum” mūzikas un mākslas vidusskolā Valmierā piedalījās arī skolēni no Alfrēda Kalniņa Cēsu Mū­zikas vidusskolas un Cēsu 1.pamatskolas. Pasākumā piedalījās arī Limbažu Mū­zikas un mākslas skolas, Cēsu 1. pamatskolas, A.Kal­niņa Cēsu Mūzikas vidusskolas un Dzērbenes Mūzikas un mākslas skolas apvienotais ansamblis Ilzes Petrovskas vadībā. Pirmo reizi uzstājās arī Cēsu 1. […]

    Norvēģijas skolēni gūst praksi Latvijā

    06:40
    16.04.2025
    35

    Aleksandra Bieziņa Raiskuma pamatskolā divas nedēļas viesojās četri skolēni un divas skolotājas no Norvēģijas. Jauniešiem, kuri apgūst veselības aprūpi, te bija prakses vieta. Norvēģu skolēni iesaistījās skolas ikdienā, gan aprūpējot skolēnus ar īpašām vajadzībām, viņus apģērba, palīdzēja paēst, gan piedalījās nodarbībās baseinā, radošajās darbnīcās, kā arī asistēja mācību stundās un palīdzēja bērniem socializēties. Tāpat skolēni […]

    Nostāties kora priekšā, pacelt rokas. Un skan dziesma

    00:00
    11.04.2025
    128

    Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolas 4.kursa diriģēšanas programmas audzēknis Ulvis Krieviņš kļuvis par Imanta Kokara 5.Starptautiskā jauno kordiriģentu konkursa laureātu un  3.starptautiskajā Jono Aleksona jauno kordiriģentu konkursā Viļņā novērtēts kā trešais labākais.  Viņš arī ieguva speciālo balvu par vislabāk interpretēto lietuviešu dziesmu korim. Jaunajam diriģentam un pedagoģei Ivetai Lapiņai ceļš uz konkursu bijis nopietna darba rezultāts. […]

    Folkloras kopa cildina Piebalgas ozolus

    06:27
    08.04.2025
    46

    Jaunpiebalgas kultūras centra folkloras kopa “Piebaldzēni” Vidzemes augstienes bērnu un jauniešu folkloras kopu reģionālajā skatē ieguvusi I pakāpi. Gatavojoties Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem, Ran­kas Kultūras namā    nemateriālā kultūras mantojuma apgūšanas un pārmantošanas programmas “Pul­kā eimu, pulkā teku” reģionālajā skatē piedalījās astoņas folkloras kopas. No Cēsu novada savu varēšanu rādīja “Piebal­dzēni”. Dalībniekiem bija […]

    Dejotāji kuplā skaitā piedalās skatē

    06:13
    02.04.2025
    146

    Deju zīmē ar košām emocijām aizvadīta bērnu un jauniešu tautas deju kolektīvu koprepertuāra apguves un dalībnieku atlases skate, gatavojoties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem. Iveta Rozentāle Brīdi pirms rezultātu paziņošanas, “Druvai” uzrunājot dejotājus no “Virpuļa”, Kārlis Eglītis, Keita un Megija Kalniņas teica, ka ar nepacietību gaida rezultātus un cer uz iespējami labāko […]

    Visi kori tiek uz otro kārtu

    07:03
    29.03.2025
    87

    Vidzemes koncertzāles lielo zāli pieskandināja skanīgas bērnu balsis, aizvadīta XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku noslēguma koncerta “TE-AUST” koru repertuāra apguves konkursa pirmā kārta. Katrs koris izpildīja trīs dziesmas, vienu no tām – a capella, bez instrumentālā pavadījuma. Skatē piedalījās desmit kori: Cēsu 1. pamatskolas zēnu koris, Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskolas zēnu koris, […]

    Tautas balss

    Vazā aiz deguna

    15:10
    16.04.2025
    16
    K. raksta:

    “Pēc pēdējo dienu Krie­vijas uzbrukumiem Ukrainai nepārprotami redzams, ka ASV prezidents, solot apturēt karu, izvirzījis sev pārāk augstu mērķi. Putins vazā Trampu aiz deguna, ASV kļūst smieklīgas Krievijas un visas pasaules acīs. Te nu tiks parādīts, kurš ir tas stiprais, Krievijas diktators neatkāpsies,” sacīja K. un piebilda, ka tāpēc Eiropai jākļūst divtik stiprai.

    Atkal deg pērnā zāle

    15:09
    16.04.2025
    17
    17
    Lasītāja raksta:

    “Atkal jau dedzina kūlu! Kā nav lietus, tā kāds pamanās pielaist uguni pērnajai zālei. Tas nav izturami. Vai tiešām nav iespējams ierobežot šos nejēgas? Sadeg dažādas dzīvas būtnes – kukainīši, vardes un citas. Un var izcelties liels ugunsgrēks. Daudz nevajag, lai vējš dzirksteles aiznestu uz tālāku vietu, piemēram, šķūni, māju,” sašutusi pastāstīja lasītāja, bet nevēlējās […]

    Vienmēr zied puķes

    15:09
    15.04.2025
    14
    Anna raksta:

    “Priecājos par Cēsu skaistajiem puķpodiem. “Kliģenu” saimniecība prot uzpost pilsētu un noturēt to skaistu līdz ziemas salam. Puķes regulāri aprauga, apkopj, ziedi vienmēr grezni. Cik labi, ka par pilsētvidi rūpējas vietējais uzņēmums,” viedoklī dalījās Anna.

    Kur koks, kur plastmasa

    08:05
    12.04.2025
    19
    Lasītāja K. raksta:

    “Cēsīs, Rožu lakumā, uzcelta mājiņa, kurā runās par vides problēmām. Bet namiņam izmantota arī plastmasa. Vai tas pareizi, ka vieta, kur runā par vidi, nav pilnībā būvēt no dabīgajiem materiāliem,” pārdomās dalījās lasītāja K.

    Priecē dejotāji

    09:20
    07.04.2025
    20
    Lasītāja J. raksta:

    “Ar prieku skatījos aizraujošo deju ansambļa “Raitais solis” jubilejas koncertu!  Tas bija izcils, gan mākslinieciski izstrādāts, gan emocionāli saistošs. Cik burvīgi, ka dejošanas tradīcija Cēsīs gadu desmitos uzturēta tik augstu,” pauda lasītāja J.