Piektdiena, 17. janvāris
Vārda dienas: Tenis, Dravis

Par vēstnieci, lidostu un pieklājību

Jānis Buholcs
15:53
01.03.2017
8

Latvija nupat iekūlusies diplomātiskā skandālā. Apvienotie Arābu Emirāti (AAE) nosūtījuši Latvijai notu par necienīgu izturēšanos pret vēstnieci Rīgas lidostā. Lidostas skaidrojums par notikušo būtiski atšķiras. Iespējams, ka pilnu ainu par to, kas īsti notika pasažieru pārbaudes laikā, mēs nekad neuzzināsim, taču šis ir atgādinājums, ka konfliktu risināšanu gan der mācīties.

Hanana Halfana Ali el Madhani ir pirmā AAE vēstniece Latvijā. Arī vēstniecība Rīgā darbu sākusi pavisam nesen, un vēstnieces akreditācijas ceremonija Rīgas pilī notika pagājušajā mēnesī. Taču šomēnes, dodoties uz AAE, lai tur piedalītos Latvijas prezidenta Raimonda Vējoņa vizītes sagatavošanā, viņai pasažieru pārbaudes laikā iznācis konflikts ar lidostas “Rīga” drošības personālu.

AAE nosūtītajā notā teikts, ka drošībnieki, prasot vēstniecei novilkt musulmaņu apģērbu, nav cienījuši reliģiskās tradīcijas un viņas diplomātisko imunitāti. Vēstniece esot bijusi to gatava darīt tikai privātākos apstākļos un sievietes klātbūtnē, bet šāda iespēja viņai neesot piedāvāta. Lidostas darbinieki arī esot sarunājuši aizskarošas lietas.

Lidostas “Rīga” skaidrojums ir gluži pretējs. Lidostas Drošības departamenta direktora vietniece Inta Smildziņa pagājušajā nedēļā informēja, ka musulmaņu apģērbu un galvassegu vēstniecei nemaz neesot prasīts novilkt, reliģiskās jūtas lidosta cienot, atsevišķa telpa privātākām pārbaudēm lidostā esot, taču par diplomātes vēlmi to izmantot lidostai nekas neesot zināms. Vēstnieci esot pārmeklējusi sieviete, un vispār – visa procedūra notikusi stingrā saskaņā ar starptautiskiem lidostu drošības standartiem.

Notikušais varbūt izskatās pēc sīkuma, kuram vispār nevajadzētu pievērst lielu uzmanību. Taču diplomātijā ar tās stingrajiem protokoliem sīkumu nav.

Kurš konkrētajā situācijā lidostā bijis lielākais konfliktētājs, no malas pateikt nav iespējams. Lidostas rīcībā ir novērošanas kameru ieraksti, taču tie publiskoti netiks. Atliek vien paļauties uz iesaistīto pušu vēlmi noregulēt nesaprašanos un novērst iemeslus, lai kas līdzīgs nākotnē vairs neatkārtotos. Tomēr veids, kādā lidostas pārstāvji ir taisnojušies par notikušo, neliecina, ka spēja konfliktus risināt ir izkopta.

Latvijas Ārlietu ministrija ir darījusi savu darbu un atvainojusies par incidentu. Turpretī lidostas pārstāvju teiktais, kas ir krietni kareivīgāks, sniedz citus signālus. Notikušajam ir starptautiska dimensija, tā nav tikai Latvijas iekšējā lieta, un faktiski sanāk, ka lidostas pārstāvji nodarbojas ar to, ar ko tiem nebūtu jānodarbojas, proti, ar saviem skaidrojumiem kļūst par vēl vienu balsi starptautiskā strīdā. Ir skaidrs, ka mūsu partneru uzmanības lokā nonāk arī tas, ko par notikušo saka dažādas Latvijas iestādes. Pašreizējos apstākļos krietni labāk būtu, ja no Latvijas puses izskanētu tikai viena balss – un tai būtu jābūt Ārlietu ministrijas balsij.

Lidostai, protams, pienākas sniegt savu publisko skaidrojumu par situāciju, tomēr šim skaidrojumam būtu jābūt diplomātiskam. Šajā gadījumā tas nozīmē gatavību risināt nesaprašanos ar iesaistītajām pusēm tiešā veidā un bez mediju starpniecības, bet publiskajā telpā demonstrēt atturību. Jo vairāk tāpēc, ka pašlaik jebkurā gadījumā stāsts ir tikai par to, ko saka AAE puse un ko saka lidosta – tātad par divām pretējām, taču nepierādāmām versijām. Publiski strīdēties te gluži vienkārši nav produktīvi.

Un tomēr lidostas darbinieki nevis ir atvainojušies par acīmredzami notikušo nesaprašanos, bet likuši saprast – AAE vēstniece melo un vērpj intrigas. Der aizdomāties, ko šāda pieeja liecina par pašiem lidostas pārstāvjiem. Lidosta “Rīga” nav pirmā rietumu pasaules lidosta, kuru vēstniece ir izmantojusi savas diplomātes karjeras laikā, un lidostu drošības principi viņai ir labi pazīstami. Bet, ja šāds incidents notiek Rīgā, tas liecina, ka zināma atšķirība starp mūsu galveno lidostu un lidostām citviet pastāv. Pat ja formāli lidostas darbinieki ir rīkojušies saskaņā ar instrukcijām, tas neizslēdz cilvēciskas nesaprašanās faktoru – un neizslēdz iespēju, ka darbinieku formāla attieksme var izskatīties pēc nelaipnības.

Latvijas prezidenta vizīte AAE, šķiet, ir notikusi bez būtiskiem starpgadījumiem, un notikušais Rīgas lidostā uz starpvalstu attiecībām ietekmi nav atstājis. Jādomā, ka mūsu AAE partneri attiecību attīstīšanu tura augstāk par neveiklībām tehnisku procedūru laikā. Taču vienlaikus notikušais liek domāt arī par saskarsmes kultūru – par ko tādu, kas attiecas uz ikvienu iedzīvotāju, nevis tikai prominencēm. Viens no saskarsmes kultūras elementiem ir izvairīšanās no nevajadzīgiem un neproduktīviem konfliktiem un spēja konfliktus risināt, ja tie notiek – un tie, protams, neizbēgami laiku pa laikam tiešām notiek.

Lidostas “Rīga” pārstāvju paštaisnā attieksme atgādina, ka līdzīgā situācijā varētu nonākt arī jebkurš cits lidostas klients. Tikai vairumam citu personu nebūs diplomātiskās pases, un viņu valsts oficiālu sūdzību notas formātā arī neiesniegs. Šādas domstarpības drīzāk paslaucīs zem paklāja – viena puse savā varas apziņā atteiksies pat pieļaut domu, ka varētu būt kļūdījušies vai nesapratušies, bet otra puse sev iestāstīs, ka piedzīvotā nepatīkamā pieredze ir “normāli”. Viss turpināsies tāpat, un neviens nebūs neko iemācījies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
50

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
17

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
33

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Bīstamais scenārijs. Cerams, nepiepildīsies

10:37
13.01.2025
63

Krievijas nežēlīgais, pilna mēroga iebrukums Ukrainā turpinās, katru dienu tiek ziņots par bojāgājušiem un ievainotiem cilvēkiem. Piemēram, 8. janvārī Za­po­rižjē Krievijas armijas uzbrukuma laikā tika ievainoti 113 iedzīvotāji, diennaktī apgabalā okupanti veica 333 triecienus 12 apdzīvotās vietās. Šogad gandrīz katru dienu notiek triecieni ar raķetēm un droniem pa Kijivu. Patiesībā situācija Ukrainā kļūst aizvien sliktāka, […]

Atpakaļ ritmā

16:02
10.01.2025
30

Svētki pagājuši, garās brīvdienas tāpat – klāt jauns gads, un visiem nākas atgriezties ierastajā ritmā gan darbos, gan skolās. Ir diezgan izplatīta parādība, ka tieši pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada sagaidīšanas cilvēki kļūst nomāktāki, ikdiena šķiet daudz pliekanāka, jo ir sajūta, ka vēl priekšā tik gara ziema un īsti nav nekā, ko gaidīt, kam gatavoties. […]

Nulles iecietība pret ātruma pārkāpējiem. Bet kā pret pašas institūcijas darbu?

16:01
10.01.2025
1206
2

Kad pār Satiksmes ministriju karājas ne tikai viens Damokla zobens, bet vairāki – “Rail Baltica” dzelzceļa tā arī nesāktās būvniecības ārkārtīgā sadārdzināšanās, lidsabiedrības “airBaltic” nebūšanas un kārtējā skatīšanās pēc valsts finansējuma, pasažieru vilcienu satiksmes lēnā virzība uz mūsdienīgo un nesenās ķibeles ar jaunajiem vilcieniem, daudzkārt pārsūdzētie pasažieru pārvadājumu konkursi – ministrija ir atradusi jomu, kurā […]

Tautas balss

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
58
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
23
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Bedres tikai dažas, bet nepatīkamas

11:34
15.01.2025
19
Cēsnieks raksta:

“Cēsīs Birzes iela tiešām ir labi sakārtota, izdevīgi to izmantot, ja jāapbrauc pilsētas centrs. Tikai nelielajā vecā asfalta daļā laikā, kad kūst sniegs un līst, padziļinās bedres. Tās nav lielas, bet diezgan dziļas, automašīnai var pārsist riepu, īpaši braucot tumsā un lietū,” sacīja cēsnieks, aicinot ielas apsaimniekotājus bedres aizbērt.

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
29
8
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
28
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Sludinājumi