Sestdiena, 18. janvāris
Vārda dienas: Antons, Antis, Antonijs

Deputāti un atturēšanās

Jānis Buholcs
09:28
12.04.2017
7

Pagājušajā nedēļā Saeima noraidīja opozīcijas priekšlikumu neļaut Saeimas deputātiem balsojumos atturēties. Šī iniciatīva bija veidota, lai no deputātiem prasītu lielāku izlēmību, tomēr, pat ja ideja tiktu atbalstīta, izlēmību tas negarantētu. Pašlaik Saeimas Kārtības rullis deputātiem ļauj balsot gan ar “par”, gan “pret”, gan “atturos”. Lat­vijas Reģionu apvienība bija aicinājusi grozīt šo Saeimas darbu regulējošo dokumentu, lai atbildi “atturos” svītrotu no iespējamās balsojuma izvēles.

Atturēšanās pretinieki – un tādi ir ne jau tikai Reģionu apvienība – norāda, ka deputātam būt ir atbildīgs darbs un viņam ir pienākums pieņemt konkrētu lēmumu par likumiem, kas Saeimai tiek likti priekšā. Atturēšanās šajā gadījumā it kā saistās ar izvairīšanos no viedokļa paušanas. Lai nu kuram, bet deputātam tomēr būtu nepieciešams iepazīties ar jautājumiem, kas ir Saeimas dienaskārtībā, izlemt, kā balsot, un spēt savu balsojumu arī pamatot.

Deputātam balsojumā atturoties, efekts ir tāds pats, kā balsojot “pret”. Atturēšanās rada iespaidu, ka deputāts nevēršas pret attiecīgo priekšlikumu, tomēr balsošanas iznākums stāsta ko citu. Tādējādi atturēšanās pretinieki šeit saskata tādu kā mēģinājumu izbēgt no savas līdzatbildības tajā, kādu lēmumu Saeima galu galā pieņem.

Portālā “ManaBalss.lv” jau kopš 2016. gada tiek vākti paraksti, lai Kārtības rullī konkrēto normu mainītu. Lai šinī portālā publicēta pilsoņu iniciatīva tiktu iesniegta izskatīšanai Saeimā, ir jāsavāc vismaz 10 tūkstoši parakstu. Pret “atturos” tagad savākti jau vairāk nekā 11 tūkstoši. To­mēr, kā jau tas nereti ar “Mana­Balss.lv” iniciatīvām notiek, tās reti kad saņem tādu deputātu entuziasmu, uz kādu parakstītāji ir cerējuši.

Arī šīs iniciatīvas liktenis bija pa­redzams jau krietnu laiku, pirms tika savākts nepieciešamais parakstu skaits. Vairums Saeimā pārstāvēto partiju neuzskata, ka būtu pamats ierobežot deputātu iespējas savu attieksmi paust vairāk nekā tikai divos balsošanas veidos. Šo savu nostāju tās nekad nav slēpušas, un nopietnu mēģinājumu viņus pārliecināt arī nav bijis. Parakstu tūkstoši, nenoliedzami, ir spēcīgs signāls, ka sabiedrībā eksistē arī cits viedoklis. Tomēr tas pats par sevi nav arguments – tādā nozīmē, arguments ir spriedumu kopums, kas raksturo runātāja pozīciju un kura mērķis ir pārliecināt pretējo personu par savu spriedumu pareizību. Šāds elements nepieciešamajā apmērā un kvalitātē publiskajā telpā acīmredzot ir trūcis. Bet atkal – nav jau pirmā reize.

Nav šaubu, ka par deputātiem neko labu neliecina plaši izplatīta atturēšanās. Un, pat ja gluži nevar teikt, ka deputāti masveidā nesaka ne jā, ne nē, ne melns, ne balts, tomēr ir bijuši arī gadījumi, kuros atturēšanās nav bijusi nekas vairāk kā izvairīšanās. Piemēram, kad 2011. gadā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs lūdza Saeimai atļaut veikt kratīšanu deputāta Aināra Šlesera dzīvoklī, par šādas atļaujas došanu bija 35 deputāti un pret – septiņi. Visu izšķīra tie 37 (!), kas atturējās. Turklāt starp 12. Saeimas deputātiem vairāk nekā desmit ir tādu, kas atturējušies vismaz simts reižu.

Tomēr atturēšanās ne vienmēr ir nosodāma un neadekvāta. Ir tikai dabiski, ka dažos jautājumos deputātam nudien nav striktas nostājas. Mēs varam gribēt, lai deputāts vienmēr būtu pietiekami pārliecināts par ikvienu jautājumu, lai varētu nosliekties par labu vienai vai otrai pozīcijai, tomēr realitātē tā vienmēr nenotiek. Atturēšanās kā daudz kur balsojumos iekļauta standarta procedūra pilda noteiktu funkciju: tā parāda, ka balsotājam ir dalīts viedoklis – un ir tikai normāli, ja ir arī tāda attieksme.

Atturoties politiķi var sniegt niansētus vēstījumus, kuriem ir sa­va vieta politikas procesos. At­tu­rēšanās nozīmē vieglu nepiekrišanu, kas nav tik spēcīga, lai to vajadzētu izteikt aktīvā pretestībā, kuru apzīmē “pret” balsojums. Tāpat atturēšanās ir iespēja izteikt savu viedokli situācijās, kurās eksistē spēcīgs valdošais viedoklis, pret kuru nostāties būtu politiski neizdevīgi, un atturēšanās ir veids, kā deputātam nebalsot pret savu sirdsapziņu. Šie skaidrojumi var izklausīties pēc tikpat izvairīgiem, cik izvairīga izklausās pati atturēšanās, tomēr politika ir smalkas mijiedarbības pasaule, un vismaz tās iekšējos procesos nianses ir svarīgas.

Pasaulē ir vairākas valstis, kuru parlamentos atturēšanās iespēju nav. Tomēr pat tas nenozīmē, ka balsojumi ir tikai “par” un “pret”. Savdabīga pieredze ir Lielbritā­ni­jai, kuras tradīcijām bagātajā parlamentā netiek izmantota elektroniskā balsošana, kā tas ir Latvijā. Tur balsošanas laikā deputāti ieiet attiecīgajos kuluāros – “pret” pa krei­si, “par” pa labi. Taču arī Lielbritānijā ne visi deputāti uzskata, ka šīm būtu jābūt vienīgajām izvēlēm. Ir arī tādi, kuri apzināti ieiet vispirms vienos kulu­āros un pēc tam otros. Šis vienlaicīgais “par” un “pret” ir kļuvis par atturēšanās balsojuma alternatīvu.

Ja Saeima tomēr būtu atbalstījusi attiekšanos no “atturos”, vai kaut kas būtisks mainītos turpmākajos balsojumos? Vai tie, kas paš­laik atturas, biežāk balsotu “par”? Es nebūtu tik pārliecināts. Vienmēr jau paliek arī iespēja nebalsot vispār. Arī tur daži Saei­mas deputāti ir jau piešāvuši roku – aktīvākie nebalsotāji šādi rīkojušies vairāk nekā 500 un pat 600 reižu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
52

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
19

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
33

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Bīstamais scenārijs. Cerams, nepiepildīsies

10:37
13.01.2025
64

Krievijas nežēlīgais, pilna mēroga iebrukums Ukrainā turpinās, katru dienu tiek ziņots par bojāgājušiem un ievainotiem cilvēkiem. Piemēram, 8. janvārī Za­po­rižjē Krievijas armijas uzbrukuma laikā tika ievainoti 113 iedzīvotāji, diennaktī apgabalā okupanti veica 333 triecienus 12 apdzīvotās vietās. Šogad gandrīz katru dienu notiek triecieni ar raķetēm un droniem pa Kijivu. Patiesībā situācija Ukrainā kļūst aizvien sliktāka, […]

Atpakaļ ritmā

16:02
10.01.2025
31

Svētki pagājuši, garās brīvdienas tāpat – klāt jauns gads, un visiem nākas atgriezties ierastajā ritmā gan darbos, gan skolās. Ir diezgan izplatīta parādība, ka tieši pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada sagaidīšanas cilvēki kļūst nomāktāki, ikdiena šķiet daudz pliekanāka, jo ir sajūta, ka vēl priekšā tik gara ziema un īsti nav nekā, ko gaidīt, kam gatavoties. […]

Nulles iecietība pret ātruma pārkāpējiem. Bet kā pret pašas institūcijas darbu?

16:01
10.01.2025
1226
2

Kad pār Satiksmes ministriju karājas ne tikai viens Damokla zobens, bet vairāki – “Rail Baltica” dzelzceļa tā arī nesāktās būvniecības ārkārtīgā sadārdzināšanās, lidsabiedrības “airBaltic” nebūšanas un kārtējā skatīšanās pēc valsts finansējuma, pasažieru vilcienu satiksmes lēnā virzība uz mūsdienīgo un nesenās ķibeles ar jaunajiem vilcieniem, daudzkārt pārsūdzētie pasažieru pārvadājumu konkursi – ministrija ir atradusi jomu, kurā […]

Tautas balss

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
63
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
24
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Bedres tikai dažas, bet nepatīkamas

11:34
15.01.2025
22
Cēsnieks raksta:

“Cēsīs Birzes iela tiešām ir labi sakārtota, izdevīgi to izmantot, ja jāapbrauc pilsētas centrs. Tikai nelielajā vecā asfalta daļā laikā, kad kūst sniegs un līst, padziļinās bedres. Tās nav lielas, bet diezgan dziļas, automašīnai var pārsist riepu, īpaši braucot tumsā un lietū,” sacīja cēsnieks, aicinot ielas apsaimniekotājus bedres aizbērt.

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
29
12
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
28
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Sludinājumi