Svētdiena, 14. decembris
Vārda dienas: Auseklis, Gaisma

Vai attaisnota "bastošana"

Līga Salnite
10:12
25.11.2025
80
Young Man Learning Virtual Classroom

FOTO: freepik.com

Neattaisnoti mācību stundu kavējumi jeb apzināta bastošana pamazām  sarukusi, tādi gadījumi novada izglītības iestādēs kopumā tiešām skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Tomēr, nostiprinoties E-klases jeb elektroniskas mācību darba pārvaldības lietošanai un reizē vienkāršākai skolēnu vecāku saziņa ar skolu, krietni vieglāk kļuvis norādīt, ka bērns mācības kavējis attaisnoti. Kā pašreizējo kavējumu ainu vērtē un ko dara mūsu novada izglītības iestādes?

Kavējumi joprojām ir – tikai citādi nosaukti

Atgādināsim – mūsu valstī obligāta joprojām ir pamatizglītība. Tāpēc skolēna ģimene par atvases mācībām atbildīga tikai šajā izglītības posmā. No vidusskolas līmeņa automātiski “ieslēdzas” jaunieša paša atbildība – tātad pie noteikta daudzuma neattaisnoti kavētu mācību stundu skola jau var lemt par jaunā cilvēka izslēgšanu.

To, ka vismaz pēdējā desmitgadē mācību stundu ignorēšana jeb sarunvalodā bastošana vairs nav ļoti aktuāla, “Druva” noprot jau no sarunas ar Cēsu novada Izglītības pārvaldes vadītāju Dinu Dombrovsku. Pēc viņas stāstītā, patlaban skolām Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS) ir jāpieraksta katrs bērns, kurš neattaisnoti kavējis vairāk nekā 20 mācību stundas, kas, ņemot vērā 6. – 9. klašu stundu sarakstus, ir nedaudz vairāk par divām pilnām mācību dienām. Līdzko fiksēts tāds kavējums, darbam ar bērnu un viņa ģimeni pievienojas ārpusskolas dienestu speciālisti. Kopumā D. Dombrovska vērtē,    ka neattaisnota stundu kavēšana vairs nav īpaši aktuāla, vismaz pēdējos gados sarunās ar mācību iestāžu vadību tāda tēma nav uzvirmojusi. Atsevišķi gadījumi noteikti esot, pieļauj D. Dom­brovska, taču tie ir tikai pilsētas lielajās skolās un katram vienmēr rodas izskaidrojums. “Ār­pus pilsētas – tur tikpat kā nav iespēju nepiedalīties mācībās. Tur viss ir zem lupas,” situāciju iezīmē Izglītības pārvaldes vadītāja.

Ņemot vērā nu jau labi pazīstamo mācību pārraudzības elektronisko sistēmu un tās ērtu lietošanu viedtālruņos, vecāks, visticamāk, divu trīs dienu stundu kavējumu pamana un, domājams, veic pārrunas ar bērnu, taču kavējumu vieglu roku attaisno. Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktors Oskars Kaulēns saka, ka  “pašreiz problēma nav neattaisnoti kavējumi, vismaz ne uzkrītoši, jo tādu ir ļoti, ļoti maz”. Direktors ir pārliecināts, ka krietni lielāka problēma ir vecāku izvēle attaisnot kavēto, jo ir ļoti daudz kavējumu attaisnojumu ar nosaukumu “cits iemesls”. Protams, tajos ir arī saprotami gadījumi – vajadzība apmeklēt ārstu, piedalīties mācību olimpiādēs, sacensībās vai citi tiešām īpašāki notikumi, kuru dēļ skolēns nav piedalījies mācību stundās, taču ir jautājums – vai tikai tie. O. Kaulēns uzsver, ka ir tieša korelācija šiem daudzajiem it kā attaisnotajiem kavējumiem un audzēkņa spējai “ielēkt atpakaļ” mācību vielā. Tas, ka stundu kavēšana bez iemesla vairs nav vērojama, skaidrojams arī ar ātro skolotāju reakciju, vērtē O.Kau­lēns: “Ja redzam, ka skolēns nav stundās, dienas laikā zvanām vecākiem.” Bet tiem, kas regulāri saņem attaisnojumus arī tad, kad vienkārši negribas iet uz skolu, mācību gads, visticamāk, beidzas ar neobjektīviem rezultātiem, jo jaunietis pat nav mēģinājis vielu līdz galam apgūt.
Arī Cēsu Valsts ģimnāzijā (CVĢ) regulāru neattaisnoto kavējumu nevienam skolēnam tikpat kā neesot, apstiprina ģimnāzijas direktores vietniece audzināšanas jomā Vineta Stīpnie­ce, pieļaujot, ka varbūt vēl pirms pandēmijas bijusi nedaudz cita situācija un šad tad tomēr tādi gadījumi bijuši. “Tagad mācīties ģimnāzijā nāk tiešām ļoti motivēti skolēni,” novērojumā dalās direktores vietniece, vienu gan atzīstot –    pēdējos gados kā traucēklis vidējās izglītības apgūšanai parādījusies tendence jauniešiem par visu vari jau uz 18. dzimšanas dienu iegūt autovadītāja apliecību. Tas nozīmē, ka jaunieši jau 17 gadu vecumā cītīgi apmeklē auto vadīšanas teorijas mācības un arī dodas uz praktiskajiem treniņiem, kas nereti ir tieši stundu laikā. Taču tie ir tiešām daži skolēni,    lielākoties tie jaunieši, kuri arī tiekot galā ar mācību vielu.

Taujāta, kā skola rīkojas, ja jūtams, ka kāds skolēns apzināti sāk kavēt nodarbības, V. Stīp­niece teic, ka rīcības plāns esot skaidrs – vispirms ar jaunieti runā klases audzinātāja, bet tālāk jau pieslēgties var vēl kāds cits speciālists – psihologs, karjeras konsultants – no piecu darbinieku komandas. Pēdējos gados, bet ne šogad, viņa atceras tikai vienu vai divus gadījumus, kad šajās sarunās vajadzējis piesaistīt arī bāriņtiesu. Tas gan attiecināms uz pamatskolas jeb proģimnāzijas izglītības ieguvi.

Nedaudz vairāk kavējumu ir Cēsu Pilsētas vidusskolā (CPV). Mācību iestādes  direktore Aija Sīmane apstiprina – apzināti stundu kavējumi parādās, agrākais, ap 6. vai 7. klasi. Ar skolēniem, kas bez attaisnojuma kavē mācības, strādā atbalsta darbinieki – pedagogu palīgi. A. Sīmane norāda,    ka ar pilngadīgajiem skolēniem, kuri turklāt mācās vidusskolas klasēs, gan šādi vairs nenodarbojoties un tad jau visai ātri var pienākt brīdis, kad jaunietis tiek atskaitīts un viņam jādodas prom no skolas.

Tiesa, pēdējā laikā Pilsētas vidusskolā manīts, ka bērnu kavētās mācības vecāki biežāk attaisno ar norādi “citi iemesli” vai pat “slimības dēļ”. Taču situācijās, ja skolēnam ir grūti mācīties citu bērnu klātbūtnē, tiek ieteikta tālmācība, kad izglītojamais daudz maz pats var organizēt savu mācību darbu. Vienlaikus gan A. Sīmane atzīst – gadījies arī uzņemt bērnus, kuri atgriezušies klātienes mācībās pēc tālmācības formas citā skolā un adaptācija skolēnam    nebūt neesot viegla.

Ķeras vērsim pie ragiem vēl pirms sarkanās lupatas

Ar savu pedagoģisko un arīdzan izglītības iestādes darba organizatorisko pieredzi bērnu izpratnes un atbildības veidošanā nesen publiski dalījušās Cēsu Jaunās skolas (CJS) pārstāves. Oktobra vidū iestādes direktore Kristīne Pujāte un CJS valdes locekle Sandra Lielmeža uzstājās Rīgas Tehniskās universitātes    un Liepājas Akadēmijas rīkotajā konferencē “Bērna strupceļi”.

Šis CJS ir jau 13. mācību gads, un mācību iestāde izaugusi no astoņiem bērnudārzniekiem pirmajā gadā līdz pat 139 izglītojamajiem šajā semestrī, no tiem teju divas trešdaļas ir pamatskolēni. Pēc skolotāju stāstītā, šajā izglītības iestādē lielākoties nonāk bērni, kuru ģimenes tādu variantu ir    izvēlējušās no agrīnā bērnudārznieka vecuma. Mazāk, bet ik gadu esot audzēkņi, kuru ģimenes no dzīves ārvalstīs atgriezušās Latvijā. Vēl mazāk, taču ir bērni, kuriem citur bijusi ļoti negatīva pieredze. Reizumis pat ir skolēni, kuri pabijuši jau vairākās izglītības iestādēs.

Protams, arī Jaunajā skolā mēdz būt kavējumi un bērniem gadās stipri sastrīdēties vai pat sakauties, taču visām situācijām ir izstrādāti savi rīcības modeļi: kas ar ko runā, kas un ko attiecīgajā mirklī dara. Kas ir tās atšķirības, ko spējusi ieviest neliela privātā izglītības iestāde, un kas, iespējams, pietrūkst vienā vai otrā pašvaldības skolā?

Nenoliedzami, privātā mācību iestādē un lielās pašvaldību skolās atšķiras iespēja būtiski pārplānot darba laiku un pielāgot to vajadzībām, kas pašiem šķiet aktuālākas. Piemēram, S. Liel­meža stāsta, ka skolēniem līdz pat 6. klasei starp stundām ieplānots ārā būšanas jeb izkustēšanās laiks un šajā laikā nereti bērni pa vienam, pa diviem mēdzot pienākt pie skolotāja un parunāties, arī izstāstīt kādu satraukumu vai sāpi. Tāpat arī ēšanas laiks jeb otrās brokastis bērniem kopīgas ar skolotājiem, arī tur nereti raisoties dažādas interesantas sarunas. “Tā ir iespēja pamanīt bērnus tādus, kādus viņus nevaram ieraudzīt klasē,” atzīst S. Lielmeža. Ma­zajās klasēs attiecību veidošanai un stiprināšanai palīdzot arī rīta aplis, kas ir īpaši aktuāls pēc nedēļas nogalēm, kad bērnam pēc piedzīvotā brīvdienās ir vajadzība kaut ko vairāk pastāstīt. Vecākajās, sākot no 7., klasēs kopīgā āra laika gan vairs neesot, toties gan skolas vadībai ar pedagogiem, gan ar katru skolēnu, gan arī vecākiem divas reizes gadā notiekot individuālas sarunas. Pats galvenais šajās tikšanās reizēs esot uzklausīt un novērtēt katra novērojumus, raizes un cerības, bet mācību gada beigās iespējams arī kopīgi novērtēt, vai izdevies ko uzlabot un mainīt. “Nereti tie bērni, kas pievienojas 7. vai 8. klasē, īpaši uzsver, ka pie mums ir vieglāk veidot attiecības ar pieaugušajiem,” teic S. Lielmeža, kura, atsaucoties uz Latvijas Radio raidījumu “Atvērtie faili” septembra nogalē, atgādināja – tieši attiecību kultūra starp visiem skolas sistēmā iesaistītajiem ir galvenā lieta. “Mēs nedrīkstam būt vien­aldzīgi,” saka skolotāja.

Taču, ko darīt, ja stundu kavējumi tomēr parādās? Lai gan, pēc CJS direktores teiktā, tas skolā nav bieži, tomēr sistēma tādiem gadījumiem ir izstrādāta. Vismaz iesākumā tas arī ir līdzīgi kā citās skolās – pēc pirmās vai pirmajām stundām, kurās bērns nav parādījies, skolotājs vēlreiz pārbauda kavējumu pieteikumus. Ja tā nav, tiek zvanīts vecākiem. “Tad mēs arī saprotam, vai kaut kas noticis, vai bērns tiešām ir drošībā un ar viņu viss ir kārtībā,” komentē K. Pujāte. “Ja tomēr kavējumi sāk parādīties biežāk, tad tiek meklēti iemesli. Vai bērns nejūtas labi savā klasē, vai ir kādi citi izaicinājumi.” Direktore pauž, ka mēdz atklāties arī kādas mentālās veselības vai emocionālās problēmas, kāpēc skolēnam ir grūti apmeklēt skolu. “Tādos gadījumos CJS skolotāji meklē iespējami individuālu pieeju, veido individuālu mācību plānu, piesaista speciālistus. Tur, protams, ārkārtīgi svarīga ir sadarbība starp visiem: audzēkņa vecākiem, pašu bērnu, skolu un speciālistiem,” vēlreiz uzsver skolas direktore.

Kā panākt, lai jaunietis saprot savu vajadzību mācīties? S. Lielmeža stāsta, ka CJS ir ieviesusi tā saucamo personības pilnveides programmu, kas tiek īstenota papildu klases stundā. (“Druva” atgādina – ierasti skolās klasei paredzēta tikai viena klases stunda nedēļā, kad audzinātājam ir iespēja ar saviem skolēniem pārrunāt jebko ārpus mācību stundu tēmas.) S. Liel­meža skaidro, ka šajās papildu stundās CJS pedagogi ar audzēkņiem mērķtiecīgi analizē sevi. Skolēns tādējādi zina, kas viņam palīdz mācīties, kas raksturīgs viņa mentalitātei, viņš zina arī savus talantus un spēj pastāstīt par tiem. Skolā arī mērķtiecīgi veido audzēkņu ieradumus mācīties, gatavoties pārbaudes darbiem. “Protams, 7. klasē skolēniem ar to vēl veicas ļoti slikti, 8. – mazliet labāk, un    9. klasē viņi jau jūtas daudz labāk. Kad skola absolvēta un audzēkņi aiziet no mums, viņi savā dzīvē jau prot plānot ļoti daudzas lietas,” saka S.Liel­meža. Arī karjeras izglītība – tikšanās ar sabiedrībā pazīstamiem un arī vienkārši ļoti dažādu profesiju pārstāvjiem – ir iekļauta papildu audzināšanas programmā.

Noslēgumā skolas direktore norāda – mācību iestādē nekad vissvarīgākie neesot bijuši eksāmenu rezultāti, reitingi vai dalība olimpiādēs, lai gan centralizēto eksāmenu rezultāti pēdējos trīs gados bijuši augstāki nekā vidēji Cēsu novadā un pat Latvijā. “Tas svarīgākais un lielākais gandarījums, redzot mūsu absolventus, ir    jaunietis, kurš sevi ir apzinājies un iepazinis,” uzsver K. Pujāte.

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dot prieku citiem. Līdzdalība

12:05
09.12.2025
52

Labdarībā visvairāk iesaistās decembrī, gaidot Ziemassvētkus. Taču tie, kuri šajā laikā palīdz citiem, visbiežāk to dara visa gada garumā. Iemesli vēlmei palīdzēt ir dažādi: galvenokārt rūpes par līdzcilvēkiem, īpaši tiem, kuri ir vientuļāki, kuriem klājas grūtāk, vēlme šiem cilvēkiem radīt svētku gaišumu. Nereti tie, kas paši kādā grūtā brīdī saņēmuši palīdzību, vēlas to sniegt citiem. […]

Brīvprātīgais darbs. Devums sabiedrībai un ieguvums pašam

11:47
05.12.2025
223

Šogad Cēsu novada iedzīvotāji piedzīvoja vairākus vērienīgus svētku notikumus. Starp tiem bija XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki, kuros Cēsu novads bija otrs lielākais dalībnieku skaita ziņā, un multimediālais koncertuzvedums “Māls”, kurā piedalījās vairāk nekā divi tūkstoši dalībnieku, lielākoties novada amatiermākslas kolektīvu dalībnieki. Šādos pasākumos neatsverama loma ir arī brīvprātīgajiem. Brīvprātīgie ir kā […]

Iedzīvotāju padomes

19:31
02.12.2025
30

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses un sadarbojas ar pašvaldību, rosina un sniedz priekšlikumus, lai veicinātu teritorijas attīstību. Tā piedalās jautājumos par teritorijas labiekārtošanu, kultūras dzīvi un iedzīvotāju iesaisti. Padomi iespējams izveidot katrā Cēsu novada pagastā, ja tiek savākts nepieciešamais iedzīvotāju atbalsts un iesniegts ierosinājums pašvaldībā. Lai izveidotu padomi, teritorijā, kurā […]

Civilā aizsardzība

11:33
28.11.2025
93

Civilā aizsardzība miera laika krīzē un militāra konflikta gadījumā nav tikai dienestu un institūciju atbildība. Valsts aizsardzības koncepcijā cita starpā norādīts: “Katram iedzīvotājam ir jāapgūst un jāpilnveido zināšanas un prasmes, lai krīzes vai kara laikā spētu pasargāt ne tikai sevi, bet arī savu ģimeni, kopienu un valsti. Iedzīvotājs rūpējas par savu gatavību un nepieciešamo resursu […]

Mūžu dzīvo, vēl vairāk mācies

18:30
14.11.2025
45

Nevienu vairs neizbrīna atziņa, ka tikai pāris gadu pēc augstskolas beigšanas jaunietis papildina zināšanas  kādos kursos, ka profesijas zenītā esošs draugs pēkšņi attālināti apgūst jaunas zināšanas un  maina  nodarbošanās virzienu vai arī    kaimiņos dzīvojoša pensionāre ar domubiedriem mācās “nirt” interneta dzīlēs. Mūsdienu dzīves ritms prasa apgūt aizvien jaunas zināšanas kā profesionālajā jomā, tā sadzīvē. […]

Patriotisms sākas ģimenē

18:02
14.11.2025
78

Novembris ir laiks, kad Latvijā īpaši domājam un runājam par brīvību, zemi un cilvēkiem, kas to sargājuši. Tas ir laiks, kad logos iedegas sveces un sarkanbaltsarkanā lentīte kļūst par lepnuma un pateicības simbolu. Par patriotismu, vēstures stāstīšanu un kultūras nozīmi valsts aizsardzībā saruna ar Latvijas Kara muzeja direktori, cēsnieci Kristīni Skrīveri. -Novembris ir patriotu mēnesis. […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
15
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
16
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
34
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
37
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
35
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi