Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

Anna Kola
12:25
27.03.2024
486
Berzaine Copy

Sadarbībā rod jaunus veidus mācību procesam. No kreisās: iekļaujošās skolas Tallinā “Vivere” dibinātāja Jūlija Stolberova, Cēsu Bērzaines pamatskolas metodiķe Sarmīte Gaiķe, “Vivere” mācību pārzine Irina Landa un Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols. FOTO: no albuma

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes

Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam.

“Iekļaujoša izglītība kā pieeja visu izglītojamo mācību sasniegumu paaugstināšanai – izklausās vienkārši. Taču, lai to īstenotu, ir vajadzīga komanda, kas atbalsta, palīdz, meklē risinājumu, nebaidās kļūdīties,” saka Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols. “Ir svarīgi, ka mācās nevis tikai skolēni, apgūstot paredzēto saturu, vai tikai skolotāji, domājot, kā šo saturu labāk iemācīt, bet to dara visa skolas kopiena, reflektīvi vērtējot izdošanās un neveiksmju iemeslus, lai tos izmantotu turpmāk.”

Skolā mērķtiecīgi meklē, kā pilnveidot iekļaujošu mācību vidi. “Aktīvi sadarbojamies ar citām skolām gan vietējā, gan starptautiskā līmenī. Nesen atgriezāmies no iekļaujošās skolas “Vivere” Tallinā, kur guvām jaunu un vērtīgu pieredzi no igauņu kolēģiem, kas palīdz domāt par jaunām iespējām sava darba pilnveidošanai,” pastāsta Zigmunds Ozols.

Jautāts, vai ir grūti vienā telpā mācīt skolēnus bez speciālām vajadzībām un tos, kuriem ir nepieciešams papildu atbalsts, Z.Ozols atzīst, ka tas bieži vien ir ļoti, ļoti grūti. “Vai tas ir tā vērts? Atkal, jā! Jo tas ļoti bagātina visus iesaistītos. Nereti tas, kas šķiet sarežģīts, izrādās vienkārši īstenojams, ieviešams un sniedz vēlamos rezultātus,” pauž direktors un piebilst, atbalsta pilnveidošana vienmēr ir pasākumu kopums, kur jāņem vērā vairāki darbības principi.

Pamatskolas izglītības metodiķe Sarmīte Gaiķe atzīst, ka, strādājot ar skolēniem jauktu spēju grupās, noteicošais ir redzēt bērna vajadzības kopsakarībās. “Dažreiz tik vien vajag kā personalizētu pieeju, jo skolēni mācās caur emocijām. Liela nozīme ir uzdevumu diferencēšanai un individualizācijai, ņemot vērā katra bērna spējas un individuālās vajadzības,” pauž S.Gaiķe.

Z.Ozols kā veiksmes stāstu min skolotāju sadarbību ar atbalsta komandu un pedagoga palīgiem. Skolotāja Elita Rudzīte vērš uzmanību, ka strādāt skolā, kurā ir daudz skolēnu ar mācīšanās grūtībām, ir diezgan liels izaicinājums: “Mēģinot viņiem attīstīt dažādas prasmes, nemitīgi strādāt ar skolēnu koncentrēšanās spēju un uzmanības noturību, motivāciju, pacietību, lai sasniegtu vēlamos rezultātus zināšanu apguvē – tajā jāpieliek milzīgas pūles. Šiem skolēniem mācīšanās temps nekad nebūs identisks, tādēļ nepārtraukti ir nepieciešama individuāla pieeja. Šādās situācijās neatsverama vērtība ir pedagoga palīgs. Man ļoti veicies, jo katrā mācību stundā šī sadarbība ir visaugstākajā līmenī! Pat iepriekš nesaskaņojot darbības, skolotāja Sandra Sietiņa vienmēr ir izcils atbalsts – jūt, kurā brīdī jāiesaistās organizatoriskajos jautājumos, zina, kuriem skolēniem stundas laikā vairākkārt jāpieiet klāt, lai palīdzētu izprast tēmu, viņa motivē darboties un nepadoties. Pe­dagogs viens 40 minūtēs nekad nepaveiktu tik daudz!”

Arī matemātikas skolotājai Daigai Dekterovai stundās ar pedagoga palīgu ir lieliska sadarbība. Palīgs ar interesi un savu humora devu iesaistās nodarbībā, jūt un saprot, kuram skolēnam nepieciešama palīdzība. “Strādā­jot atsevišķi, arī šie skolēni var parādīt savas zināšanas vienalga, kādas tās ir, viņi jūtas novērtēti, uzklausīti, viņiem pat nav iespējas neiesaistīties darbā. Mācību darbs norit lēnāk, tomēr skolēniem saprotamāk,” tā skolotāja Daiga Dekterova. Skolotāja palīga individuālais atbalsts ļoti daudzus bērnus iedrošina. Pe­dagoga palīdze Sandra Sietiņa atzīst, ka skolēni nejūtas “norakstīti”, jūt, ka viņus redz, palīdz tieši tajā brīdī, kad tas nepieciešams visvairāk. “Reizēm, pat neskaidrojot vielu, vienkārši aprunājoties, izdodas bērnu iekļaut mācību procesā. Ir prieks, ka bērni paļaujas uz mums, jo zina, ka palīdzēs,” tā S.Sietiņa.

Skolā pastāsta, ka interesanta mācību metode ir sadarbības stundas. Elita Rudzīte saka: “Ar tām skolēniem varam parādīt, ka kopīgo, lietderīgo un interesanto var atrast arī šķietami nesaistītos mācību priekšmetos. Tāpat kā lielajā dzīvē – būs jāprot izmantot dažādas sadarbības formas, ne tikai kā indivīdiem vienam pret otru, bet arī plašākā sabiedrības mērogā. To uzskatāmi pierāda arī dažādi notikumi pasaulē. Mums, pedagogiem, vienmēr ir gandarījums redzēt, kā skolēni ar aizrautību iesaistās mācību procesā par kādu noteiktu tēmu tieši starpdisciplināro stundu ietvaros.”

Starpdisciplināro stundu ieguvumu novērtē arī sociālo zinību skolotāja Taija Volkova: “Sko­lēns redz, ka skolotāji arī sadarbojas savā starpā un mācās sadarboties paši. Pedagogi iegūst praksi re­ālajā dzīvē, mācās cits no cita, gūst jaunas zināšanas, metodes, uzvedību, dažādus paņēmienus. Tiek saņemta tūlītēja atgriezeniskā saite no kolēģa.”

Sākumskolas skolotāja Sabīne Krustiņa ir pārliecināta, ka sadarbības stundās skolēniem nostiprinās pašvērtējuma prasme un spēja uzklausīt citam citu, turklāt skolotājiem ir jauna pieredze. Šīs nodarbības prasa daudz laika, rūpīgu plānošanu un saskaņošanu, taču rezultātā gan pedagogiem, gan skolēniem ir gandarījums par paveikto.

Metodiķe Sarmīte Gaiķe vērtē, ka skolas piedāvājumu vispārizglītojošā programmā novērtē aizvien vairāk ģimeņu, izvēloties savam bērnam šo mācību iestādi.

Runājot par iekļaujošās izglītības nozīmi un vajadzību, Bēr­zaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols atzīst, ka jāizglīto sabiedrība kopumā un to var darīt ar spēcīgiem, pozitīviem piemēriem, jo tie iedvesmo: “Un te svarīga ir gan pedagogu, gan vecāku, gan sabiedrības izpratne un iesaiste kopumā.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
30

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
131

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
126

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
86

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Jāgatavo jaunā paaudze, lai veidotos pēctecība

06:23
15.10.2025
192

Kopš septembra Cēsu Bērnu un jauniešu centra paspārnē esošajai Jaunatnes lietu nodaļai ir jauna vadītāja- Andra Strautiņa. Viņa uz Cēsu novadu pārcēlusies no Liepājas. Iepriekš Andra strādājusi dažādās jomās, piemēram, komunikācijā un karjeras konsultēšanā. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja priecājas, ka varēs strādāt ar savu mīļāko auditoriju – jauniešiem. Viņa atzīst, ka jauniešu enerģija un dzīvesprieks […]

Jauniešu mājā Cēsīs atver durvis un aicina pievienoties

00:00
14.10.2025
132
4

“Tā ir iespēja satikt jaunus draugus, apgūt ko jaunu un piedalīties aizraujošu pasākumu radīšanā. Kopā mēs veidojam vietu, kur katrs no mums var parādīt savu spēku un idejas,” tā sociālajos tīklos publicētajā plakātā, aicinot uz Atvērto durvju dienu Cēsīs, Jauniešu mājā, 6.oktobra vakarā, rakstīja jaunieši. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja Andra Strautiņa “Druvai” paskaidro, ka šāda […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
28
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi