Renāts Tutiņš ir Cēsu Valsts ģimnāzijas 11.b klases skolnieks, kā arī labākais galvā rēķinātājs Latvijā 7.-12.klašu zēnu grupā.
Jaunietis nesen labus rezultā-tus guvis projekta „Rēķini galvā” starptautiskajā finālā, kas norisinājās Rīgas 28.vidusskolā. Spēkiem mērojušies 118 labākie galvā rēķinātāji no Igaunijas, Lietuvas, Slovēnijas, Ukrainas un Latvijas. Renāts starp šo valstu dalībniekiem izcīnījis trešo vietu.
Puisis skaidro, ka skaitļi mutiski saukti netiek, rēķināšana galvā notiekot speciāli izgatavotā interneta vietnē miksike.lv, kur jāaprēķina visdažādākās matemātiskās darbības. „Rēķināšanu galvā var iemācīties absolūti jebkurš. Pirms diviem gadiem biju vienlīdzīgs ar visiem pārējiem, taču šo divu gadu laikā daudzus esmu pārspējis,” saka Renāts un piebilst, ka esot gan jātrenējas, lai piedalītos sacensībās.
„Sākumā tas bija atzīmju dēļ. Jau pirms trim gadiem skolotāja mudināja cīnīties par atzīmēm – ja es pārspēšu gudrākos skolasbiedrus, tad arī man ieliks labāku vērtējumu,” atzīstas jaunietis. „Laiks gāja, un rēķināšanā iesaistījos aizvien vairāk. 2013.gada beigās skolotāja un pašreizējā atbalstītāja Diāna Siliņa mani iepazīstināja ar šo rēķināšanu galvā. 2014.gadā starptautiskajās sacensībās neveicās īpaši labi, tāpēc turpināju trenēties vēl gadu,” teic apņēmīgais puisis. Renāts bilst: „Tas, ko sniedz rēķināšana, ir reaģēšana un precizitāte. Ir jātrenē arī atmiņa.” Tomēr vienīgā vieta, kur ikdienā praktiski varot pielietot šo rēķināšanu, ir veikals – skaitot produktu cenas. „Vidusskolā vairs nav tikai aritmētika kā mazajās klasēs. Tagad ir aizvien vairāk likumu un formulu,” saka R.Tutiņš.
Viņš stāsta, ka galvā rēķināšanas ilgums esot atkarīgs no darbības un skaitļu lieluma. „Ja ir reizināšana ar divciparu vai trīsciparu skaitļiem, tas var prasīt ilgāku laiku. Saskaitīt un atņemt gan varu diezgan ātri pat ar lieliem skaitļiem,” skaidro Renāts. Viņam labi padodoties arī matemātika, tomēr puisis atzīst, ka tas nav viņa mīļākais priekšmets.
Raugoties nākotnē, jaunietis neplāno piedalīties konkursos, kas saistīti ar galvas rēķiniem. „Tagad, kamēr mācos vidusskolā, šo rēķināšanu izmantošu papildus mācībām, jo uzskatu, ka tas man dod pamatu augstskolai. Arī skolotāja pašā sākumā teica, ka rēķināšana man palīdzēs sagatavoties mācībām augstskolā. Tas arī bija viens no iemesliem, kāpēc es vispār sāku rēķināt,” atzīst Renāts. „Pieļauju, ka vēl gadu rēķināšu – līdz vidusskolas beigām. Nezinu, kas notiks augstskolā,” saka Renāts, kurš plānojot studēt inženieriju.
Komentāri