Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Uz pirti iet par trešdaļu mazāk

Druva
20:01
10.12.2009
4

Šogad, salīdzinot ar pērno gadu, pirts pakalpojumu nozarē apgrozījums kopumā ir krities par vidēji 20-30%. Arī klientu pieprasījums ir samazinājies vidēji par trešdaļu, biznesa portālam “Nozare.lv” zina teikt “Baltās Pirts” direktors Andis Bluķis.

Kā mainījies pieprasījums pēc pirts pakalpojumiem ekonomiskās krīzes laikā? Cilvēki nāk mazāk. Kopsummā apgrozījums krities par 20-30%. Turklāt jāņem vērā, ka tas ir ļoti sezonāls bizness – vasarā parasti ir nelieli zaudējumi, ko izdodas atgūt ziemas periodā.

Vidējais apmeklējums ir aptuveni 50-200 klienti dienā. Dažas lietas mani ļoti pārsteidza – vīriešu apmeklējums kritās manāmi vairāk nekā sieviešu, attiecīgi vīriešu apmeklējums samazinājās par aptuveni 30%, kamēr sieviešu – par 10%. Pensionāru apmeklējums nesamazinājās līdz pēdējām izmaiņām Pensiju likumā, tagad apmeklējums ir krities par 30-40%.

Kā ir ar ieņēmumiem – cik ienesīga ir pirts pakalpojumu sniegšana? Cik lielā mērā tas vispār ir bizness un kāda ir rentabilitāte, ko ar to var nopelnīt? Tiesa, ka šāda veida biznesam nepieciešami ļoti lieli kapitālieguldījumi, un tas izteikti ir ilgtermiņa bizness. Tā noteikti nav “ātrā” nauda un, lai darbotos šajā nozarē, nepieciešama liela lojalitāte pret uzņēmumu un tā mērķiem.

Mūsu uzņēmumam “lauvas tiesa” ieņēmumu nāk no abām pirtīm (lauku un turku), nevis no pārējiem pakalpojumiem (dušas, vannas u.c.). Tas liekas luksus pakalpojums, no kā šī brīža apstākļos cilvēki atsakās, taču šobrīd “nomest” stresu un relaksēties ir ļoti svarīgi.

Latvijā aktīvi izvērsies ir SPA bizness, cik lielā mērā tas ir konkurents pirtīm?

Mūsu konkurenti ir ļoti dažādi – sākot ar sabiedriskajām pirtīm (Rīgā tādu ir mazāk par desmit, piemēram, pirts “Nellija”, Mārtiņielas pirts un citas mazākas, kam ir grūtāk konkurēt ar lielākajām), bet ievērojama daļa mūsu konkurentu ir SPA centri un skaistumkopšanas uzņēmumi. Tas liek arī mums papildu pirts pakalpojumiem piedāvāt dažādas procedūras, bagātinot pakalpojumu klāstu.

Taču uzskatu, ka īstu lauku pirti nevar salīdzināt ar SPA centros atrodamajām saunām – tās tradīcijas ir simtiem gadu vecas un dārgas arī uzturēšanas ziņā, un tas gars ir pavisam savādāks nekā somu vai tvaika pirtī. Tie, kas meklē īstas lauku pirts sajūtas un novērtē īsto pirti, neuztver to kā tipisku SPA centru. Vai nesanāk tā, ka, attīstoties SPA, pirtīm paliek tikai maksātnespējīgā iedzīvotāju daļa, kas par nelielu samaksu nāk vienkārši nomazgāties? Pirts ideja latviešiem ir populāra, atzīta un nepieciešama, bet daudzi sabiedriskās pirtis asociē ar ne tik pirktspējīgiem klientiem, zemākiem kvalitātes standartiem – vietu, kur cilvēki iet tikai nomazgāties, nevis atpūsties. Tā tas bija līdz pat deviņdesmito gadu sākumam, dažviet ir vēl šobrīd, un cilvēkiem ir grūti tikt vaļā no šī stereotipa. Lielākoties šie priekšstati ir maldinoši, jo sen jau pirtīs vairs nav tā, kā tas ir bijis kādreiz. No reklāmas un PR (sabiedrisko attiecību) viedokļa tas ir šīs nozares, tostarp mana biznesa, lielākais izaicinājums – lauz šos priekšstatus.

Lielākā daļa pirtu, kas darbojas, ir starpposmā – saprotot, ka serviss un higiēnas prasības ir svarīgas, bet tajā pašā laikā vecā inerce un ieradumi nes savu tēlu par publiskām pirtīm. Tāpat arī šī biznesa nozare mainās lēnām, un mēs gribētu būt vieni no tiem, kas iet pa priekšu.

Kāda ir mērķpublika šādām iestādēm? Publika, kas apmeklē mūsu pirti, ir dikti daudzveidīga. Nedēļas beigās pie mums nāk samērā ekskluzīvi klienti – uzņēmēji, pirktspējīgi cilvēki, savukārt nedēļas vidū, kad ir atlaides, nāk vidusmēra klase.

80-90% no mūsu pirts apmeklētājiem ir ilggadēji klienti, līdz ar to vislabāk darbojas mutvārdu reklāma – atnāk viens, kas ir patīkami pārsteigts, pastāsta saviem draugiem, paziņām, pēc tam nāk kopā.

Arī SPA centros šobrīd cenas ir ievērojami kritušas, mūsu pirts cenas nav samazinājušās, jo cenu uzcenojums nekad nav bijis īpaši augsts. Mums cenu uzcenojums dažiem pakalpojumiem ir bijis mazāks par 10%. Līdz ar to patlaban mums cenu politika varētu būt diezgan līdzīga ar SPA centriem. Savukārt SPA centros un tamlīdzīgās vietās cenu svārstības tagad var būt ļoti drastiskas.

Kāpēc tas tā notika? Un kā šobrīd SPA centriem būtu jādarbojas, lai “izdzīvotu”? Uzskatu, ka uzņēmējdarbību “buma” laikā raksturoja nepiezemēta rīcība – tika ieguldīti ļoti lieli līdzekļi interjerā, atklāšanas pasākumā, nedomājot ilgtermiņā par uzņēmuma apgrozījumu, pašreizējo peļņu u.tml. Bieži vien šāda veida bizness “neizdzīvoja” un pēc sešiem mēnešiem pazuda. Un šis cikls atkārtojās – atkal no jauna tika ieguldīti līdzekļi jauna koncepta izveidē utt. Manuprāt, SPA bizness ietilpst šajā kategorijā – cilvēku tieksme pēc greznības un ekskluzīviem pakalpojumiem nav nosodāma, bet, iespējams, bija nedaudz pāragra, jo tas prasa daudz līdzekļu un ieguldījumu, kurus vajag attaisnot. Labākas izredzes izdzīvot varētu būt tiem SPA, kas orientēti uz ārzemju klientiem, kam ir franšīzes sadarbība un lieli finansiāli resursi, lai uzturētu uzņēmumu. Grūtāk ir tiem uzņēmumiem, kas balstās tikai uz vietējo klientu. Krīzes apstākļi ir pārorientēšanās process uz klientu reālām vajadzībām, nevis strādā attiecībā uz savām vīzijām. Šai nozarē galvenā nepieciešamība ir iet pretim nākotnes prasībām pēc laba servisa, individuālas pieejas.

Vai pirtis necenšas sniegt papildu pakalpojumus, lai veiksmīgāk konkurētu? Visvairāk vietas uzlabojumiem, saglabājot cieņu pret tradīcijām, bet nebaidoties no novitātēm, būtu tieši SPA virzienā – masāža, pēršana, visas SPA un skaistumkopšanas procedūras, kas nav pretrunā ar pirts pakalpojumiem, bet var viens otru papildināt. Vēl iespēja attīstīties ir piedāvāt dažādus „trendus” – kriosaunu, infrasarkano pirti, kublus utt. Daudzas no šīm lietām nāk un iet, un katrai no tām ir savas priekšrocības un mīnusi, bet mēs cenšamies ieturēt tīru un askētisku vidi, kas ir relaksējoša, nevis piedāvāt visu pēc kārtas.

Uzskatu, ka pats pirts process vairāku simtu gadu laikā ir pilnveidojies, tāpēc attiecos pret pirti ar godbijību un cieņu, un pārāk daudz nevēlos mainīt. Drīzāk ir drauds, ka ar dažādām novitātēm to sajūtu varētu samaitāt.

Pārmaiņas un uzlabojumi ir nepieciešami visā, kas ir ap pirti. Pirmkārt, tas ir serviss un klientu apkalpošana. To arī saprot visi SPA centri, ka svarīgākais ir rūpes par klientu, lielā daļā sabiedrisko pirtu diemžēl nav šīs sajūtas. Otrkārt, būtiski ir visi blakus piedāvājumi – sāļi, medus, pirtsslotas, tējas – visas lietas, kas rada omulību un lauku pirts sajūtu. Treškārt, nozīmīgas ir higiēniskās prasības – telpu tīrība, brendings un pati produkta kvalitāte. Un vēl viens faktors ir komunikācija ar klientu plašākā mērogā. Kāda veida atbalstu Jūs sagaidāt no valsts un pašvaldībām? Uzskatu, ka tie galvenokārt varētu būt nodokļu atvieglojumi. Šobrīd dažām veselības veicināšanas iestādēm ir samērā specifiski ir piešķirtas nekustamā īpašuma nodokļa atlaides, piemēram, Ķeizarmežam vai Daugavas stadionam. Manuprāt, tas pārsvarā ir aktīvs lobēšanas darbs, kā šīs organizācijas tiek pie lielākām nodokļu atlaidēm. Pirms pāris gadiem pašvaldība piedāvāja uzsākt sabiedriskās labdarības pasākumu un “nākt pretī” maznodrošinātajiem iedzīvotājiem, piedāvājot pakalpojumus par lētāku samaksu. Taču, manuprāt, tas būtu neizdevīgi un nerentabli abām pusēm, ja uzņēmums orientējas uz šādu klientūru, automātiski “izslēdzas” pirktspējīgie klienti. Šajā ziņā manas intereses kā uzņēmējam ir konfliktā ar manām interesēm kā cilvēkam, kas labprāt palīdzētu un nodarbotos ar labdarību. Cenšos meklēt vidusceļu, lai palīdzētu pensionāriem un citiem ne tik maksātspējīgiem iedzīvotājiem.

Kā vērtējat tos dažus pasākumus, ko valdība dara, lai veicinātu mazo uzņēmējdarbību? Tas, protams, ir ļoti pozitīvi, ka kaut kādā veidā veicina jaunu uzņēmumu veidošanu, bet, manuprāt, tas ir piliens jūrā. Taču nepieciešamas lielas izmaiņas infrastruktūrā un attieksmes maiņa no valsts puses. Jebkura pretimnākšana ir pozitīvi vērtējama, taču, manuprāt, nepieciešama daudz lielāka rīcība, jo tieši mazie uzņēmēji ir tie, kas visvairāk šobrīd cieš. Būtu daudz lietderīgāk veikt strukturālās pārmaiņas, atvieglojot uzņēmējdarbības veikšanu Latvijā un ceļot iedzīvotāju pirktspēju.

Kas varētu veicināt ekonomikas un uzņēmējdarbības atlabšanu nākotnē?

Pārmaiņas cilvēku labklājībā makroekonomikas līmenī ir tik krasas, ka ir grūti prognozēt, kā tas attīstīsies. Daudzas lietas notiek neatkarīgi no uzņēmēja, ja komunālie maksājumi dubultojas, tad ir tāda nedroša sajūta par nākotni… Tajā pašā laikā, kaut kā jau droši vien “izkulsimies”. Uzskatu, ka vislielākās problēmas ir valdības rīcībspējā un nodokļu slogā – valdības budžets ir neproporcionāli liels Latvijas uzņēmumu apgrozījumam. Tie uzņēmēji, kas ir palikuši, spiesti pakļauties lielajam nodokļu slogam. Nav sajūtas, ka valdības rīcība ir operatīva, lai turētu to “zelta olu dēšanas zosi” pie dzīvības. Vispārējā noskaņa un attieksme valstī nav uzņēmējdarbību veicinoša. Taču tādas lietas, nereti gan ļoti sāpīgā ceļā, kapitālismā mēdz sakārtoties pašas no sevis. Šāda sistēma nav spējīga sevi uzturēt ilgstoši, tas nozīmē, ka ar laiku kaut kam ir jāmainās.

Ineta Želve Nozare.lv

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Nevedīsim svešo mājās

11:03
23.07.2024
9

Latvijā izsludināta kārtējā kampaņa. Šoreiz “Nevēlamie ieceļotāji”. Un uzmanība pievērsta      piecām invazīvajām sugām – Ķīnas cimdiņkrabim, Amerikas signālvēzim, rotanam, apaļajam jūrasgrundulim un dzeloņvaigu vēzim.    Pērn kampaņā “Ķeram svešos Latvijas dabā!” vairāk stāstīja par    augiem – Kanādas zeltslotiņu, puķu sprigani, krokaino rozi, vārpaino korinti un ošlapu kļavu. Lai pret svešo izturētos ar […]

Zobu labošana – dārga un vēl dārgāka

10:53
23.07.2024
14

Kamēr bērniem ir pieejami valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi, tikmēr pieaugušajiem brīžos, kad jāapmeklē zob­ārsts, maciņš jāver vaļā ļoti plaši. Un tas ir galvenais iemesls, kāpēc pieaugušie, kuriem vajag speciālista palīdzību, pie zobārsta tomēr nedodas. Centrālā statistikas pārvalde katru gadu vaicā iedzīvotājiem par iemesliem, kāpēc viņi neapmeklē zobārstu, un nemainīgi gadu no gada situācija ir līdzīga. […]

Siena laiku aizstājis svētku laiks

10:52
23.07.2024
16

Vasara savulaik bijusi karstākais darba laiks. Dārzs jāravē, kartupeļi jāvago, jāgādā siens, jūlija vidū jāsāk vākt dārza raža un jādomā, kā to vislabāk saglabāt ziemai. Tagad vasaras kļuvušas kā karstākais publisku svētku laiks. Katru nedēļas nogali kādā pagastā, pilsētā vai novadā valda līksmība, mūzika, dejas, kur netrūkst bagātīgu bufešu un visa cita, kas piedienas ballītei. […]

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
46
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
46

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
26

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Tautas balss

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
15
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
12
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Skujenes pazīšanās zīme - neasfaltēti ceļi

10:54
23.07.2024
11
Autobraucēja raksta:

“Mūsu pagastu, Skujeni, viegli atrast. Šeit nekādas ceļazīmes nav vajadzīgas. Ja sākas neasfaltēts ceļš (Krustakrogs- Skujene), dodieties tik tālāk un būsit Skujenē. Ceļmalās, kur krūmi, samaziniet ātrumu, aiz tiem sekos līkums. Mierīgi braucot, nepārsniedzot ātrumu, nokļūsiet uz asfaltētiem ceļiem un droši varēsiet turpināt ceļu – Skujene beigusies!” ar ironiju saka autobraucēja ar stāžu.

Laiks pļaut zeltslotiņas

10:54
23.07.2024
9
1
Lasītāja G. raksta:

“Gar ceļu no pašām Cēsīm, caur Dukuriem un pamazām līdz Valmierai izplatās invazīvās Kanādas zeltslotiņas. Tagad tās sāk ziedēt, drīz izplatīs pūkainas sēklas, kas nākamgad jau veidos biežākas audzes. Cēsu novada pašvaldība un Latvijas Valsts ceļi ir informēti par situāciju, bet pagaidām invazīvos augus nepļauj, taču gar ceļu ir arī Eiropa nozīmes aizsargājamie biotopi,” uzsver […]

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
31
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Sludinājumi