Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Kāds pats, tādi citi pret tevi

Sarmīte Feldmane
16:56
09.12.2015
22

Par to, kā šoferi uzvedas uz ceļa, ikdienas sarunās tiek daudzkārt pārspriests. Bieži vien netiek žēloti arī nikni salīdzinājumi par tiem, kuri bijuši agresīvi, rīkojušies nesaprātīgi. Pie auto stūres sēžas tikpat dažādi cilvēki, kāda ir pati sabiedrība – dažs mierīgs un nosvērts, cits dusmīgs uz sevi un visu pasauli. Tāds dažkārt braukšanas stils, un, ja vēl kāds nokaitina, niknumu izjūt arī citi.

Nesen “Goodyear” un Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skola prezentējusi pētījumu, kurā secināts – autovadītāju uzvedība uz ceļa izraisa ķēdes reakciju. Pētījumā aptaujāti gandrīz 9000 autovadītāji no 15 Eiropas valstīm, 87 procenti piekrituši, ka citu uzmanīgā braukšana var mudināt viņus būt uzmanīgiem pret citiem satiksmes dalībniekiem turpmākā brauciena laikā. 55 procenti aptaujāto atzinuši, ka tad, ja kāds autovadītājs viņus uz ceļa aizkaitina vai izprovocē, visticamāk, viņi vēlāk izturēsies pret citu autovadītāju tāpat. Gan laipna, gan agresīva uzvedība var sākt notikumu ķēdi, veidojot vai nu ērtu un drošu, vai saspringtu un bīstamu vidi autovadītājiem.

“Papildus tādiem faktoriem kā laikapstākļi un nogurums svarīgs ir konteksts, uz ko reaģējam brauciena laikā. To veido apkārtējie autovadītāji,” norādījis Dr. Kriss Tenants, izpētes projekta vadītājs no Londonas Ekonomikas skolas, un piebildis: “Tā kā daudzas mijiedarbības ir īslaicīgas, tās bieži ir netiešas: mūsu reakcija izpaužas pret citu autovadītāju turpmākajā ceļā, tādējādi izraisot ķēdes reakciju.”

Vladimirs Kalniņš no Priekuļiem katru dienu ir pie stūres. Ikdienā uzkrāta liela pieredze. “Man neiznāk braukt pa ceļiem un ielām, kur liela satiksme. Ja kāds nokaitina, protams, kļūstu dusmīgs. Jānomierinās un jābrauc tālāk, cits nekas neatliek. Ja ilgi dusmosies, tas pašam kaitēs. Nepatīk braukt Norvēģijā, Zviedrijā, tur šoferi ļoti ātri, vēl nav pabraukuši garām, jau tuvās ugunis pārslēdz uz tālajām, bieži vien pretī braucēju apžilbinot. Latvijā tā nedara. Savukārt tur neviens nesignalizē, ja brauksi, viņaprāt, par lēnu, Latvijā gan,” domās dalās priekulietis un uzsver, ka to gan ievēro – ja kāds palaiž, allaž ieslēdz avārijas ugunis, pateicas.

Cēsniece Zinta Mergina atzīst, ka agresīvie braucēji, protams, sadusmo. “Ja esmu viena mašīnā, kaut ko niknu pasaku. Tas reizē nomierina. Nevajag dusmoties uz muļķiem, bet pašam būt mierīgam un saprātīgam – šis princips darbojas. Esmu novērojusi, ja pati kādu palaidīšu, tad arī mani palaidīs. Rīgā var pārliecināties, ja tu pie krustojuma kādu palaidīsi, nākamajā palaidīs tevi. Arī Cēsīs. Gadās jau, ka kāds ļoti steidzas pa Gaujas ielu, bīstami apdzen, bet pie luksofora tāpat satiekamies. Lai gan droši varu teikt, ka braukšanas kultūra Latvijā ar katru gadu uzlabojas,” viedokli pauž cēsniece un pastāsta, ka uz šosejām lielās fūres aizvien biežāk parāda, ka drīkst apdzīt. “Esmu uzmanīga braucēja, akli neuzticos, vienmēr pārliecinos, vai tas droši. Var taču gadīties, ka kaut ko neesmu sapratusi. Kad kāds uz ielas vai ceļa mani palaiž, vienmēr pamirkšķinu – pasaku paldies,” stāsta Zinta Mergina.

Savukārt citā ceļu drošības pētījumā uzmanība pievērsta konkrētu problemātisku autovadītāju atpazīšanai. Tie ir cilvēki, kuriem ir tieksme uz bīstamu uzvedību. Šajā izpētē atklāta nepieciešamība noteikt, kā braucēju uzvedība var izraisīt pārējo autovadītāju bīstamāku braukšanu, pat ja citos gadījumos viņi nebūtu uzskatāmi par problemātiskiem autovadītājiem. “Autovadītājiem svarīga ir ceļa satiksmes etiķete,” paskaidro Dr. Kriss Tenants. Pārskatot video sižetus par mijiedarbību uz ceļa, vairums aptaujāto autovadītāju apstiprinājuši pateicības žestu svarīgumu, un to noliedza tikai mazāk nekā desmit procenti. Intervijās autovadītāji atzinuši, ka tad, ja otrs autovadītājs nepasaka paldies, pastāv lielāka iespēja, ka nākamajā saskarsmes reizē viņi brauks uzstājīgāk. Pētījumā atklāts plašs uzvedības veidu diapazons, kas, iespējams, ir kā pretestība citiem, sākot no iekļaušanās taktikas noslogotos krustojumos un tuvas braukšanas un beidzot ar vāju signalizēšanu un autoceļa joslu disciplīnu. Tomēr intervijā autovadītāji atzīst, ka parasti viņi tā rīkojas netīši, potenciāli uzsākot negatīvas mijiedarbības ķēdes reakciju.

“Cilvēki ceļu reti uzskata par sociālu vidi, it īpaši tādu, kurā jābūt labām manierēm. Patiesībā mūsu pētījumi par ceļa drošību rāda – daudzi vadītāji citus auto var uztvert kā anonīmas mašīnas, nevis transportlīdzekļus, kurās ir cilvēki,” secināts pētījumā un atzīts, ka viena autovadītāja agresīvā un kaujinieciskā braukšana var aizsākt reakciju ķēdi starp pārējiem vadītājiem un, galu galā, pēc kāda laika radīt bīstamu situāciju vai pat negadījumu, kad iniciators jau aizbraucis. Ikkatra spēkos ir apturēt šo ķēdes reakciju uz ceļa.

“Bijušas reizes, kad uz ceļa kļūst bail. Nav pat nozīmes, vai braucu ar 90 kilometriem stundā vai mazāk, visi uz šosejas skrien garām. Kā tiek apdzītas fūres! Līkumā brauc garām, neredzot, vai kāds nebrauc pretī. Jaunie uz ceļa trako, un citi nejūtas droši. Viņi jau ar citiem nerēķinās. Izskatās, ka pat citus šoferus tracina. Brīvdienās izvairos braukt, darbdienās ap pusdienlaiku, tad ceļi tukšāki, arī Cēsīs nav tik daudz braucēju,” “Druvai” sacīja Andrejs Kārkliņš, kura šofera stāžs ir 53 gadi. Viņš atgādināja, ka ceļš pieder visiem un šoferiem citam citu jāciena.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi