Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Reliģiskās interpretācijas

JĀNIS BUHOLCS
12:22
08.06.2016
18

Pagājušajā nedēļā Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) sinode grozīja Satversmi, tādējādi liedzot iespēju ordinēt sievietes mācītāja amatā. Šis notikums ir izraisījis visai plašas diskusijas arī ar baznīcu tieši nesaistītajā sabiedrības daļā – ko par šādu normu domāt mūsdienās.

Kristīgajai baznīcai Latvijas sabiedrībā ir visai liela ietekme. Saskaņā ar Tieslietu ministrijas apkopoto statistiku luterāņi ir lielākā konfesija, un tās draudzēs 2013. gadā bija gandrīz 713 tūkstoši cilvēku. Otra lielākā konfesija ir katoļi ar teju 390 tūkstošiem draudžu locekļu. Nākamie ir pareizticīgie ar 370 tūkstošiem. Dažādi garīdznieki ir itin plaši redzami un dzirdami medijos, viņi piedalās arī dažādos valstiski svarīgos pasākumos. Līdz ar to ir gluži likumsakarīga plašāka sabiedrības interese par to, kas notiek šajās organizācijās – tas, kā baznīca interpretē dažādus jautājumus, ietekmē arī to, ko daļa sabiedrības par šiem jautājumiem domā. Sieviešu ordinācijas tēma ir kas vairāk par baznīcas iekšējo lietu. Gluži tāpat kā baznīca izsaka viedokli par dažnedažādākajiem jautājumiem sabiedrībā, arī sabiedrībai – tai skaitā tās nereliģiozajai daļai – ir tiesības vērtēt baznīcas darbu.

Iesākumā ir jāatzīmē, ka LELB ir tiesības izvēlēties, kāda kārtība šajā baznīcā būs – vismaz kamēr nav runa par klajiem noziegumiem (tiesa, attiecīgo lēmumu var uzskatīt par diskrimināciju pēc dzimuma, kas arī ir aizliegta, bet lai nu šoreiz paliek). Konkrētā organizācija ar lielu balsu pārsvaru ir paziņojusi, ka mācītāja amatā sievietes tā redzēt nevēlas.

Jautājums līdz ar to ir ne tik daudz par to, vai šāds lēmums ir pieļaujams, bet gan – vai organizācija to var atļauties. Proti, ikvienai organizācijai ir jādomā arī par to, ka ar savu rīcību ir iespējams dalībniekus ne tikai piesaistīt, bet arī atbaidīt. Ja konkrētā organizācija sāktu uzspiest tādas normas, kas ir klajā pretrunā ar pašu sekotāju izpratni par labo un ļauno, pieļaujamo un nepieļaujamo, tad šī organizācija zaudētu savu pievilcību sekotāju acīs.

Tas tā varētu būt teju jebkuras organizācijas gadījumā, taču, ja runājam par reliģisku konfesiju, tad jautājums ir krietni sarežģītāks. Baznīca nevar tā vienkārši atteikties no tā, ko ir sludinājusi vakar, turklāt tā pretendē uz sekotāju vadīšanu, nevis paļaušanos uz sekotāju noskaņojumiem. Organizācijai, kas uzsver sevis sludinātās mācības pārlaicīgumu, mainoties ir pamats būt ļoti piesardzīgai, un ir jāseko līdzi, lai jauninājumi nemainītu tās kodolu. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka izmaiņas ir iespējamas. Jau tas vien, ka jautājums par sieviešu ordinēšanu bija balsojams, nozīmē, ka tīri teorētiski iznākums būtu varējis būt citāds.

Katolicismā spilgts pārmaiņu piemērs tam ir Vatikāna II koncils, kas notika no 1962. gada līdz 1965. gadam un tika sasaukts, lai apskatītu attiecības starp katoļu baznīcu un mūsdienu pasauli. Tā laikā tika formulēta virkne reformu – taču ir arī tādi katoļi, kas šīs reformas tā arī nepieņem. Tiesa, jautājumā par sieviešu mācītājiem Vatikāna viedoklis saskan ar LELB.

Ir saprotams arī tas, ka jautājums par sieviešu ordināciju nav tikai atsevišķu garīdznieku viedoklis, kas balstīts kādos personiskos apsvērumos. Gan katoļi, gan luterāņi liek galdā Bībelē pamatotus argumentus, kāpēc atbilde uz jautājumu ir šāda. Un vai tad kārtīgs kristietis var rīkoties pretrunā ar Svētajiem rakstiem?

Taču vienlaikus nav tālu jāmeklē piemēri, ka dažādi jautājumi, ieskaitot sieviešu ordināciju, tiek skaidroti atšķirīgi. Pajautājiet LELB konkurējošajai organizācijai – Latvijas Evaņģēliski luteriskajai baznīcai ārpus Latvijas (LELBĀL), kura sievietes ordinē, – un arī viņi sniegs rakstos pamatotu atzinumu, ka tas tomēr ir iespējams. Turklāt viņi nebūt nav vienīgā reliģiskā organizācija, kam nav problēmu ar sievietēm mācītājām. Dažādās konfesijās un reliģiskos novirzienos viedoklis nesakrīt par dažādiem jautājumiem, taču šoreiz īpaši izceļams ir aspekts, ka radikāli atšķirīgs viedoklis var būt pat vienas konfesijas pārstāvjiem.

Tas savukārt liek saskatīt mūsdienīgu ainu. Kristietība (un ne jau tikai tā) gadsimtiem ilgi ir pretendējusi uzturēt morāla absolūtisma lāpu un sniegt cilvēkiem atbildes par to, kādai būtu jābūt pasaules kārtībai un kas ir labi un kas – slikti. Taču tanī pašā laikā situācija piedāvā cilvēkiem brīvību šos jautājumus vērtēt pašiem. Ticīgie, kuru acīs LELB ir pārāk arhaiska, var iet uz LELBĀL vai uz vēl kādu citu baznīcu. Reliģiskie atzari katrs atsevišķi joprojām domā, ka skaidri zina, kādai ir jābūt vienīgajai pareizajai pasaules kārtībai. Taču, lai kā arī šiem atzariem pašiem tas nepatiktu, ticīgajiem ir izvēles iespējas starp šiem dažādajiem skaidrojumiem un konkurējošajiem piedāvājumiem. Tāpēc var vien aicināt ticīgos izspriest, kādu viņi paši redz sievietes lomu šodienas sabiedrībā.

Nobeigumā der atgādināt, ka Bībelē var atrast ne vienu vien norādi par tādu pasaules kārtību, kāda pašlaik vairs neeksistē – un labi, ka tā. Piemēram, tur ir aprakstīta verdzība, kas senajos laikos bija izplatīta prakse. Tas, vai verdzība tiek uzskatīta par pieļaujamu vai nē, konkrētajā laikposmā ir bijis atkarīgs no kristietības sekotāju pašu morālās nostājas un Svēto rakstu skaidrojuma. Tāpēc Bībele savulaik ir izmantota, gan lai argumentētu, ka verdzība ir saglabājama, gan arī to, ka tā ir atceļama. Sieviešu (ne)ordinācijas jautājums ir mazāk nežēlīgs, tomēr arī tas, kā redzams, izriet no interpretācijas. Varbūt pienāks diena, kad par sieviešu ordināciju Bībeles kontekstā diskutēt šķitīs tikpat absurdi kā par verdzības pieļaujamību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi