Autobraucējiem pēdējo mēnešu laikā nācies konstatēt, ka degvielas cena pārsniegusi 60 santīmu robežu un turpina celties.
Speciālisti skaidro, ka palielinās degvielas cena pasaules tirgū, un atbilstoši notiek pieaugums arī mazumtirdzniecības cenu jomā.
Arī SIA “Vidzemes nafta” komercdirektors Dzintars Vīņauds atzina, ka tirgotājiem jāseko šai iepirkuma cenai, bet degvielas cenas pieaugums nedod lielāku peļņu mazumtirgotājiem.
“Degvielas cenas Latvijā ir proporcionālas pasaules cenām. Mums visu laiku jāseko līdzi šīm cenām, un nekādas lielās iespējas variēt nav. Nevaram tirgot degvielu par iepirkuma cenu, jo arī mums jāpelna. Bet vai tad degvielas cena ir vienīgā, kas kāpj,” saka Dz.Vīņauds.
Viņš informēja, ka pēdējā mēneša laikā 95.markas benzīna cena augusi par trijiem santīmiem, 98. markas – par 3,5 santīmiem, bet dīzeļdegvielas cena kāpusi par 1,3 santīmiem.
Šīs jomas speciālisti uzskata, ka cenu kāpums turpināsies, skaidrojot to ar krīzi Tuvajos Austrumos. Tas pierāda, ka pasaules ekonomiskie procesi ietekmē arī degvielas cenas Latvijā. Šobrīd pasaules uzmanība pievērsta situācijai Irānā, un tas, kā risināsies šī situācija, rādīs, kā mainīsies degvielas cenas pasaules tirgū. Arī naftas eksportētājvalstu organizācijas OPEC pārstāvji augstās naftas cenas pasaules tirgū skaidro ar ģeopolitisko saspīlējumu un nevis ar naftas piegāžu traucējumiem vai nepietiekamību.
Benzīna pieprasījums pasaules tirgū turpina pieaugt, bet pārstrādes jaudu izmantošana saglabājas zema, kas pašreizējā pieprasījuma apstākļos traucē uzkrāt benzīnu atvaļinājumu sezonai.
Neviens gan neņemas prognozēt, kā cena varētu mainīties tālākā nākotnē, jo šīs svārstības atkarīgas no daudziem faktoriem. Dz.Vīņauds, kurš šajā jomā darbojas jau 11 gadus, saka, ka pieredze liecinot, ka katru gadu pavasarī, kad degvielas pieprasījums pieaug, cenas nedaudz pieaug.
“Bet degvielas patēriņš tāpēc nesamazinās, cilvēkiem ir jābrauc. Varam būt pateicīgi saviem klientiem, kuru loks ir stabils ar tendenci pieaugt,” saka Dz.Vīņauds.
Arī aptaujātie autobraucēji atzina, ka ir jāsamierinās ar cenu pieaugumu, kas ir tikai viens kopējā dārdzības kāpumā.
“Norijam šo kamolu un braucam tik benzīntankā iekšā. Saprotu, ka ne jau degvielas tirgotāji vainīgi, jo, cik lasīju, cenas aug arī pasaules tirgū. Ja alga augtu tikpat strauji kā cenas, problēmu nebūtu, bet ir jāsamierinās cerībā, ka vismaz degvielas cena varbūt atkal mazināsies, kā tas jau dažkārt noticis. Jo citas cenas jau mazākas nekļūs,” teica Uldis Laidiņš.
Komentāri