Saskaņā ar jaunākajiem apkopotajiem datiem pērn ceļu policija par braukšanu bez obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polises (OCTA) administratīvi sodījusi gandrīz 16 tūkstošus autovadītājus, kuri soda naudās samaksājuši 837 tūkstošus latu. Tas nozīmē, ka katru dienu vidēji 43 autovadītājiem piespriests administratīvais sods par braukšanu bez OCTA. Pie tam pērn 4644 personas saņēmušas atkārtotu administratīvo sodu par braukšanu bez OCTA, soda naudās samaksājot 154,9 tūkstošus latu. Acīmredzot pašreizējie sodi nebiedē, tāpēc vērts atgādināt, ka jau tuvākajā laikā šos neapzinīgos autovadītājus sagaidīs izmaiņas likumdošanā, kas paredz būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar neapdrošinātu auto.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics uzsver, ka šī statistika liecina, ka līdzšinējie sodi par braukšanu bez OCTA nav pietiekami liels bieds autovadītājiem, lai to nedarītu atkārtoti: “Ceram, ka jau visdrīzākajā laikā Saeimā pieņems izmaiņas likumos, kas ļaus būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA. Priekšlikumi paredz vairāk kā divas reizes palielināt sodu apmērus.
Braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums, jo par neapdrošināto transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem maksā apzinīgie autoīpašnieki. Ja neapdrošināto transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē būtiski palielināsies, pastāv risks, ka varētu pieaugt arī OCTA polišu cenas. Tā, piemēram, Lielbritānijā aprēķināts, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radīto zaudējumu dēļ apmēram par 30 mārciņām pieaug godīgo un apzinīgo transportlīdzekļu apdrošināšanas maksājumi. Turklāt pierādīts, ka neapdrošinātos transportlīdzekļus visbiežāk vada autovadītāji alkohola reibumā vai arī pašam transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate.”
Viņš arī norāda, ka reti kurš autovadītājs, braucot ar transportlīdzekli bez OCTA, apzinās patieso risku, kuram sevi pakļauj. Ja satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, negadījuma rezultātā radītos zaudējumus vainīgajam nāksies segt no saviem līdzekļiem. Latvijas apdrošinātāju praksē ir ceļu satiksmes negadījumi, par kuriem atlīdzībās izmaksāti pat vairāki miljoni eiro. Līdz šim lielākā saņemtā zaudējumu prasība ir 5,3 milj.eiro par negadījumu, kas noticis 2007. gadā Īrijā ar Latvijā reģistrētu transportlīdzekli. Ja to būtu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, šī summu būtu jāatlīdzina vainīgā transportlīdzekļa īpašniekam vai vadītājam. Vērts padomāt, vai lētāk tomēr nesanāk apdrošināties.
Saskaņā ar OCTA likumu, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB kā garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku (vai vadītāju), ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja tas labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību. Sagatavojis Jānis Gabrāns
Komentāri