Piektdiena, 19. decembris
Vārda dienas: Lelde, Sarmis

Atteiksies no obligātas piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanas pamatizglītības apguvei

Druva
21:38
14.06.2009
10

Lai nodrošinātu valsts budžeta izdevumu samazināšanu, valsts atteiksies no obligātas piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanas pamatizglītības apguvei, paredz šodien valdībā atbalstītie Izglītības likuma grozījumi. Pašlaik Izglītības likums nosaka, ka piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošana pamatizglītības apguvei un pamatizglītības iegūšana vai pamatizglītības iegūšanas turpināšana līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai ir obligāta. Tāpat Izglītības likums nosaka, ka pedagogu darba samaksa valsts vai pašvaldību izglītības iestādēs, tajā skaitā piecgadīgo un sešgadīgo bērnu apmācībai, tiek nodrošināta no valsts budžeta līdzekļiem un valsts budžeta mērķdotācijām. Likuma grozījumi paredz izslēgt no likuma 4.panta norādi uz piecgadīgo un sešgadīgo bērnu obligāto sagatavošanu pamatizglītības apguvei. Plānots, ka sešgadīgie bērni turpmāk skolai tiks sagatavoti tikai pusgadu. Pašlaik Izglītības likuma 15.panta 4.punkts nosaka, ka Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) veic izglītības programmu licencēšanu. IZM un tās padotības iestādēm noteikto funkciju izvērtēšanas rezultātā ir paredzēts licencēšanu nodot uz Izglītības valsts inspekcijas bāzes izveidotajai iestādei – Izglītības kvalitātes valsts dienestam. Izglītības likuma 15.panta 5.punkts nosaka, ka IZM veic izglītības programmu un izglītības iestāžu akreditāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ievērojot, ka Izglītības likums jau deleģē tiesības Ministru kabinetam noteikt izglītības iestāžu akreditācijas kārtību, izglītības programmu licencēšanas un akreditācijas kārtību, IZM secinājusi, ka likumā nav nepieciešams noteikt, kura tiešās pārvaldes iestāde minētās funkcijas veiks. Likums pašlaik nosaka, ka IZM organizē pedagogu un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kvalifikācijas vērtēšanu. IZM un tās padotības iestādēm noteikto funkciju izvērtēšanas rezultātā ir paredzēts pedagogu un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās kvalifikācijas vērtēšanu nodot uz Izglītības valsts inspekcijas bāzes izveidotajai iestādei – Izglītības kvalitātes valsts dienestam. Ievērojot valsts finanšu līdzekļu lietderīga izlietojuma apsvērumu aspektu, un lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu ekonomisku, pārdomātu izlietojumu un plānošanu, IZM konstatējusi, ka ir nepieciešams veikt ministrijas padotībā esošo pārvaldes iestāžu – Profesionālās izglītības administrācijas un valsts aģentūras “Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra” – reorganizāciju, nododot to funkcijas Izglītības valsts inspekcijai un Valsts izglītības satura centram. Reorganizācijas rezultātā tiks nodrošināta administrācijas un aģentūras līdzšinējo funkciju optimizācija un ekonomisks valsts budžeta līdzekļu izlietojums. Pamatojoties uz minēto ir sagatavots Ministru kabineta rīkojums par Profesionālās izglītības administrācijas un Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras reorganizāciju, kas nosaka, ka ar 2009.gada 1.jūliju Izglītības valsts inspekcijas nosaukums būs Izglītības kvalitātes valsts dienests. Izglītības likuma 15.panta 3.punkts nosaka, ka IZM izveido un aktualizē izglītības iestāžu, izglītības programmu un pedagogu reģistrus. Izglītības likuma 24.panta pirmā daļa nosaka, ka arī Izglītības iestāžu reģistru kārto IZM. Ministrijai un tās padotības iestādēm noteikto funkciju izvērtēšanas rezultātā ir paredzēts izglītības iestāžu, izglītības programmu un pedagogu reģistru kārtošanu nodot uz Izglītības valsts inspekcijas bāzes izveidotajai iestādei – Izglītības kvalitātes valsts dienestam. Pašlaik Izglītības likums nosaka, ka valsts vai pašvaldību pamatizglītības vai vidējās izglītības iestādes vadītājs kārto atestāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. IZM un tās padotības iestādēm noteikto funkciju izvērtēšanas rezultātā ir paredzēts atteikties no izglītības iestāžu vadītāju atestācijas. Likuma 48.panta otrā daļa nosaka, ka pedagoga privātprakses uzsākšanai IZM ir jāsaņem sertifikāts. Ministrijai un tās padotības iestādēm noteikto funkciju izvērtēšanas rezultātā ir paredzēts pedagogu privātprakses sertifikātu izsniegšanu uzdot uz Izglītības valsts inspekcijas bāzes izveidotajai iestādei – Izglītības kvalitātes valsts dienestam. Savukārt likuma 61.pants paredz, ka izglītības sistēmas atbalstam tiek radīts Izglītības inovācijas fonds, ko veido valsts budžeta līdzekļi ikgadējā valsts budžetā noteiktajā apmērā, Latvijas un ārvalstu juridisko vai fizisko personu ieguldījumi, dāvinājumi, ziedojumi un citi līdzekļi. Izglītības inovācijas fonda darbību regulē īpašs likums. Ievērojot valsts finanšu līdzekļu lietderīga izlietojuma apsvērumu aspektu, un lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu ekonomisku, pārdomātu izlietojumu un plānošanu, IZM uzskata, ka ir iespējams Izglītības inovācijas fonda funkciju izpildi nodot citai IZM padotībā esošai iestādei – Valsts izglītības attīstības aģentūrai, tāpēc ir sagatavots arī likumprojekts “Par Izglītības inovācijas fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu”, kurā noteikts, ka aģentūra ir izglītības inovācijas projektu īstenošanai un mūža stipendijām izciliem izglītības darbiniekiem par mūža ieguldījumu izglītībā piešķirto finanšu līdzekļu turētājs, kā arī noteikti aģentūras uzdevumi. LETA

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
38

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
308

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
108

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
526

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
78

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
47

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
18
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
36
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
33
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
50
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
49
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi