Ceļu satiksmes negadījumā aizvadītajā nedēļā kārtējo reizi cieta kāds Cēsu ielas apgaismes stabs. Automašīnas “Audi” vadītājs līdzenā posmā Vaļņu ielā taranēja laternas stabu, kā rezultātā tika bojāta ne tikai automašīna, bet arī
no lielā trieciena uz
ietves nokrita laternas cokols.
Pilsētā diezgan bieži mašīnas nodara kaitējumu infrastruktūrai. Vairākkārt cietuši luksofori, apgaismes laternas, ceļa zīmes, ielu barjeras. Dažkārt nodarījums nav liels, bet ir gadījumi, kad laterna vai luksofors tiek bojāts tik ļoti, ka jāuzstāda jauns.
Cēsu novada pašvaldības komunālās nodaļas komunālinžinieris Igors Mercs stāsta, ka infrastruktūras objektu atjaunošanas izdevumus lielākoties sedz apdrošinātāji: “Pēc ceļu satiksmes negadījuma, kas radījis zaudējumus infrastruktūrai, noskaidrojam, kurā apdrošināšanas uzņēmumā autovadītājs iegādājies OCTA polisi. Tad gatavojam dokumentāciju, rakstām pieteikumu, fotografējam, pieaicinām ekspertus, lai aprēķinātu zaudējumus. Tiek sagatavota tāme, cik maksās atjaunošana, tas tiek saskaņots ar apdrošinātājiem, viņi pārskaita naudu pašvaldībai.”
Šādi atlīdzība tiek saņemta par visiem oficiāli fiksētajiem ceļu satiksmes negadījumiem. Protams, gadās, ka
avārijas izraisītājs no notikumu vietas aizmucis, bet, kā norāda I. Mercs, tie parasti ir sīkāki bojājumi, kad cietusi kāda barjera, ceļa zīme: “Tādos gadījumos zaudējumi nav lieli, atjaunošanu veicam par saviem līdzekļiem. Taču nopietnākās avārijās zaudējumus sedz apdrošinātāji. Protams, mums jātērē laiks, kārtojot dokumentus, zīmējot shēmas, bet atjaunošanas izmaksas nav jāsedz no pašvaldības budžeta.”
Dažkārt kāds stabs vai luksofors cieš pamatīgi. Te var minēt vairākkārt sabojāto luksoforu Piebalgas un Lapsu ielas krustojumā, daudzviet pamatīgi trāpīts apgaismes stabos, ka tos nācies pat mainīt, piemēram, aprīlī tika nopļauts apgaismes stabs pie ugunsdzēsēju depo.
Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Satiksmes uzraudzības rotas vecākā inspektore Maija Smiltiņa skaidro, ka autovadītāji laiku pa laikam iekļūst negadījumos, kuru laikā tiek bojāti infrastruktūras objekti: “Nevar teikt, ka tas notiktu ļoti bieži, bet mēnesī apmēram divi šāda rakstura ceļu satiksmes negadījumi notiek. Iemesli var būt visdažādākie – pārāk liels braukšanas ātrums, neuzmanība, mašīnas vadīšana alkohola reibumā, bet gadās, ka sadursme ar luksoforu notiek, izvairoties no saskriešanās ar citu transporta līdzekli. Šādi cieta luksofors Piebalgas un Lapsu ielas krustojumā. Biežāk ceļa zīmju, barjeru apskādēšana notiek ziemā, slidenos ceļa apstākļos. Droši vien, ka šis gads nebūs izņēmums.”
Reizēm tiek fiksēts, ka bijusi sadursme ar kādu infrastruktūras objektu, bet autovadītājs no notikuma vietas aizbēdzis. Taču tas nenozīmē, ka viņam izdosies izvairīties no atbildības, jo pēc atrastajām lauskām, automašīnas detaļām policija cenšas noskaidrot vainīgo. Tiek uzklausīti liecinieki, pārskatīti videonovērošanas ieraksti, lielākoties mašīna, kas izraisījusi bojājumus, tiek atrasta.
Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja publicētie sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas šī gada deviņu mēnešu rezultāti rāda, ka kopumā pieņemti 23 574
lēmumi par Latvijā
notikušajiem
ceļu
satiksmes negadījumiem par kopējo atlīdzību summu gandrīz 12 miljoni latu. Par ceļa, ceļa būvju, ēku bojājumiem, te ietilpst arī luksofori, apgaismes stabi, pieņemti 550 lēmumi par kopējo summu 478 352 lati.
Jānis Gabrāns
Komentāri