Vairāk nekā pusei jeb 56% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir nācies samazināt preču un pakalpojumu patēriņu, liecina biznesa portāla “Nozare.lv” un pētījumu kompānijas “Gfk” veiktais pētījums par iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem.
Pētījumā atklāts, ka pēdējā gada laikā Latvijas iedzīvotājiem visvairāk nācies samazināt vai pavisam atteikties no kādu preču vai pakalpojumu patēriņa vai iegādes šādās grupās: ceļošana, kultūras pasākumi, remontdarbi, mēbeļu vai citu mājas labiekārtošanas preču iegāde, dažādi finanšu uzkrājumi, apdrošināšana un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumi.
Pētījumā novērots, ka pēdējā gada laikā šādu preču vai pakalpojumu patēriņu nācies samazināt arī 50% Lietuvas un 51% Igaunijas iedzīvotāju.
Kā liecina pētījuma rezultāti, kopējais Latvijas patērētāju uzticēšanās indekss Latvijas ekonomikai esot samērā labs. Proti, šī gada jūnijā patērētāju uzticēšanās indekss sasniedza 92 punktus no 100, kas ir par vienu punktu mazāk nekā 2007.gada vasarā, kad šīs rādījums bija 93 punkti.
Bet, runājot par uzticēšanos tirdzniecības nozarei, pētījumā atzīmēts, ka uzticēšanās tirdzniecības nozarei Baltijas valstīs ir vidēji laba. Vērtējuma skalā no 1-7 Latvijā uzticēšanās šai nozarei ir 4,3; Lietuvā – 4,6; bet Igaunijā – 4,5. Tanī pašā laikā cenas veikalos netiek uztvertas kā atbilstošas iedzīvotāju ienākumiem.
Runājot par citiem pētījuma aspektiem, “Gfk” Klientu un produktu attīstības direktore Ilze Kronberga norādīja, ka pētījumā secināts – kopumā Baltijas patērētājs ir prasīgs pret cenu, tai pašā laikā pircējam ir savi kvalitātes kritēriji, ar kuriem šī cena tiek samērota.
Savukārt attiecībā uz iepirkšanās paradumiem pētījumā secināts, ka Baltijas iedzīvotāji visvairāk pērk pārtikas un pirmās nepieciešamības preces lielveikalos – Latvijā – 91%, Lietuvā – 92% un Igaunijā – 90%, kā arī medikamentus – Latvijā – 61%, Lietuvā – 58% un Igaunijā – 67%.
Runājot par nākotnes prognozēm, Kronberga teica, ka izmaiņas patērētāju noskaņojumā un uzvedībā prognozēt vēl esot pāragri, jo patērētāji vēl joprojām būs piesardzīgi un pragmatiski.
Pētījums veikts 2012.gada oktobrī, izmantojot “askGfK” respondentu paneli internetā. Pētījumā piedalījušies ekonomiski aktīvie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Pētījumā aptaujāti 1017 iedzīvotāji no Latvijas, 947 iedzīvotāji no Lietuvas un 1008 iedzīvotāji no Igaunijas.
NOZARE.LV
Komentāri