Šajā mācību gadā vispārizglītojošajās dienas skolās strādā 27 910 pedagogi, kas ir par 660 pedagogiem vairāk nekā iepriekšējā mācību gadā, savukārt skolēnu skaits ir samazinājies par 9727 skolēniem, liecina Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) apkopotie statistikas dati.
Kā stāstīja IZM Komunikācijas nodaļas vadītāja Dace Jansone-Klasiņa, pedagogu skaita palielinājums skaidrojams ar to, ka dati par pedagogu un skolotāju skaitu, ko sniedz statistika, attiecas uz viņiem neatkarīgi no tā, cik lielu slodzi katrs strādā. Ir pedagogi, kuri strādā vairāk par vienu likmi jeb 21 kontaktstundu nedēļā, bet tajā pašā laikā citi strādā tikai pusi likmes vai pat mazāk, piemēram, dažas stundas nedēļā. Visi pedagogi neatkarīgi no likmju skaita statistikā tiek uzskaitīti kā pedagogi.
2008.gada 1.septembrī valsts dotācija pedagogu darba algām bija 38 309 likmju apjomā. Pedagogu skaits – 32 236, no tiem skolotāji – 25 751.
“2009.gada 1.jūlijā stājās spēkā valsts budžeta grozījumi, taču samazinājumu pedagogu algām piemērot bija iespējams, sākot ar jauno mācību gadu, proti, ar 1.septembri. Tā rezultātā 2009.gada pēdējiem četriem mēnešiem no septembra līdz decembrim pedagogu algām tika piemērots samazinājums 47% apmērā no iepriekšējā apjoma, taču, sākot ar 2010.gada 1.janvāri, situācija uzlabojās. Statistikas dati par 2009./2010.mācību gadu tika apkopti 2009.gada septembra sākumā, kad ekonomiskās krīzes rezultātā valsts budžeta dotācija pedagogu algām tika ievērojami samazināta, turklāt, ņemot vērā izmaiņas normatīvajos aktos, no darba skolā aizgāja daudzi pensijas vecuma pedagogi,” skaidroja Jansone-Klasiņa.
Ņemot to vērā, naudas summa, kas “seko” vienam skolēnam no 2009.gada 1.septembra līdz 31.decembrim, bija vidēji 440 latu gadā, bet no 2010.gada 1.janvāra – vidēji 650 latu gadā. Līdz ar to, sākot ar 2010.gada 1.janvāri, skolām bija iespēja pilnveidot atalgojuma iespējas un pedagogiem atkal apmaksāt papildus stundu vadīšanai veiktos pienākumus – gatavošanos nodarbībām, rakstu darbu labošanu, individuālo darbu ar skolēniem un klases audzināšanu. Tāpat no 2010.gada 1.janvāra daudzām skolām atkal bija iespēja apmaksāt atbalsta personāla darbu un efektīvāk organizēt mācību procesu, piemēram, dalīt klasi grupās svešvalodu stundās.
2009.gada 1.septembrī tika ieviests princips “nauda seko skolēnam” un valsts budžeta dotācija bija 25 021 pedagogu likmes apmaksai. Līdz ar to nebija vai tika nodrošinātas minimālas iespējas pedagoģiskā atbalsta personāla – logopēdu, speciālo pedagogu, izglītības psihologu – darba apmaksai, kā arī mazāk finansējuma bija skolas administrācijas un arī skolotāju darba finansēšanai. 2009./2010.mācību gadā vispārizglītojošās dienas skolās strādāja 27 250 pedagogi, no kuriem bija 22 629 skolotāji.
“No 2010.gada 1.septembra dotācija pedagogu algām bija 28 821 likmes apmaksāšanai, tādēļ arī pedagogu un skolotāju skaits ir nedaudz palielinājies un šis rādītājs ir objektīvs. Bez tam statistikā tiek uzrādīti arī pedagogi, kuru amata likmi apmaksā pašvaldības no sava budžeta, piemēram, sociālie pedagogi, logopēdi, skolotāja palīgi, pagarinātās dienas grupas audzinātāji, dienesta viesnīcu skolotāji u.c.,” teica Jansone-Klasiņa.
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem informācija par mācību gadu netiek aprēķināta vidēji, bet gan fiksēta katra mācību gada 1.septembrī. Ja dati tiktu rēķināti vidēji, tad izmaiņas salīdzinājumā ar 2009./2010.mācību gadu un 2010./2011.mācību gadu būtu ļoti niecīgas, piebilda IZM speciāliste.
Pedagogs – fiziska persona, kurai ir Izglītības likumā vai citā izglītību reglamentējošā likumdošanā noteiktā izglītība un profesionālā kvalifikācija un kura piedalās izglītības procesā – mācību priekšmetu skolotāji, izglītības iestādes vadītājs, vadītāja vietnieks, metodiķis, atbalsta personāls (logopēds, izglītības psihologs, skolotāja palīgs, bibliotekārs, pulciņu skolotājs u.c. Savukārt skolotājs ir pedagogs, kurš māca skolēniem mācību priekšmetu atbilstoši izglītības programmai.
Kā ziņots, šajā mācību gadā visās vispārizglītojošajās dienas skolās mācās 216 307 skolēni. Būtiskas skolēnu skaita izmaiņas nav notikušas speciālajās skolās un klasēs, kur pēdējos gados skolēnu skaits ir bijis no 9376 skolēniem 2006./2007.mācību gadā līdz 8435 skolēniem šajā mācību gadā.
Kopējais skolēnu skaits vispārizglītojošajās dienas skolās 13 gadu laikā ir samazinājies par 131 898 skolēniem, kas ir 244 skolas ar vidējo skolēnu piepildījumu 540 skolēni katrā no slēgtajām skolām. Šo gadu laikā sākumskolās skolēnu skaits samazinājies 2,2 reizes, pamatskolās -1,8 reizes, bet vidusskolās – 1,5 reizes.
LETA
Komentāri