
Lielāki un mazāki ceļu satiksmes negadījumi nav retums. Ja daudzos negadījumos apskādēts ir tikai transporta līdzeklis, tad diemžēl nereti visdažādākās traumas gūst arī cilvēki. Ik gadu notiek arī traģiskas avārijas, kurās izgaist cilvēku dzīvības. Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Satiksmes uzraudzības rotas inspektors Aleksandrs Pleševniks vērtē, ka iemesli, kādēļ notiek avārijas, nav mainījušies – aizvien pie vainas lielākoties ir neuzmanība, atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, braukšana alkohola reibumā, kā arī ceļu satiksmes noteikumu nezināšana vai apzināta neievērošana. A. Pleševniks stāsta: “Bieži vien transporta līdzekļu vadītāji nepamana vai piemirst paskatīties uz ceļa zīmēm. Arī pats daudzkārt esmu redzējis, kā autovadītāji, piemēram, neapstājas pie stop zīmes – “Neapstājoties tālāk braukt aizliegts”. Šādas bīstamas situācijas bijušas par iemeslu arī negadījumiem. Piemērs Cēsīs ir Dzintara un Valmieras ielas krustojums pie degvielas uzpildes stacijas “Neste”. Šajā vietā gadījies, ka autovadītāji nav devuši ceļu tiem transporta līdzekļiem, kuri pārvietojas pa galveno ceļu, proti, Dzintara ielu.” Inspektors piebilst, ka ir arī tādi transporta līdzekļu vadītāji, kuri apzināti pārkāpj noteikumus un, piemēram, pie minētās stop zīmes neapstājas un pārbrauc krustojumam, arī dzelzceļa pārbrauktuvei. A.Pleševniks atzīst, ka dažkārt transporta līdzekļa vadītājs izdara pārkāpumus, izraisa vai iekļūst avārijas situācijā noguruma, nervozitātes, satraukuma dēļ, tomēr tas nav attaisnojums. Pie stūres uzmanībai jābūt koncentrētai uz braukšanu, jo “iegrimšana domās” var kļūt par iemeslu negadījumam, piemēram, iebraucot pretējā braukšanas joslā. Inspektors piebilst – gadās arī, ka uzmanību no braukšanas un ceļa novērš runāšana pa tālruni vai pat saruna ar pasažieriem. Avārijas situācijas bieži vien izveidojas arī, pārkāpjot ātruma ierobežojumu, apdzīšanas aizliegumu. A. Pleševniks skaidro, ka, pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu, nereti autovadītājam neizdodas tikt galā ar automašīnas vadīšanu un auto nobrauc no ceļa, iebrauc grāvī vai ietriecas kokos, stabos. Niķis pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu transporta līdzekļu vadītājiem aizvien nav zudis. Šogad bijušajā Cēsu rajona teritorijā policijas darbinieki konstatējuši gadījumus, kad braukšanas ātrums bijis pat 150 līdz 165 kilometri stundā. Tāpat kā liels braukšanas ātrums, arī apdzīšanas manevri neatļautās vietās, īpaši jau nepārredzamos ceļa posmos, ceļu līkumos mēdz būt iemesls avārijām. Pagājušajā mēnesī jaunietis, kuram autovadītāja apliecība bija iegūta vien pirms pāris mēnešiem, netālu no Cēsīm, Bušu gravā uzsāka apdzīšanas manevru neatļautā vietā, ignorējot ceļa zīmes un ceļa horizontālos apzīmējumus – nepārtraukto līniju. Kad jaunietis jau bija iebraucis pretējā braukšanas joslā, veicot apdzīšanu, viņš pamanīja pretī braucošo auto, taču savā joslā viņam vairs neizdevās atgriezties.
Inspektors atgādina, ka uzmanīgiem jābūt, arī izbraucot uz galvenā ceļa no mazākas nozīmes ceļiem. Tad būtiski aprēķināt attālumu līdz automašīnām, kas brauc pa galveno ceļu, un ņemt vērā to, ka šīm automašīnām braukšanas ātrums ir liels. A. Pleševniks atminas: “Bija gadījums, kad autovadītājam vajadzēja šķērsot šoseju – no mazākas nozīmes ceļa uzbraucot uz šosejas, viņam vajadzēja pabraukt apmēram 150 metrus pa šoseju un tad veikt nogriešanās manevru pa kreisi. Autovadītājs, pirms izbrauca uz šosejas savā braukšanas joslā, redzēja automašīnu, kura tuvojās no kreisās puses, tomēr uzbrauca uz šosejas. Kamēr auto uzņēma ātrumu, tikmēr tālumā esošā automašīna jau bija piebraukusi un uzsāka apdzīšanas manevru, bet tajā brīdī otrs autovadītājs veica nogriešanās manevru pa kreisi, laikus nerādot virzienrādītāju. Notika avārija, par laimi, šinī negadījumā cietušo nebija.” Neuzmanības dēļ dažkārt notiek arī muļķīgi negadījumi. Šovasar Cēsīs pat vairākkārt gadījies, ka autovadītāji pēc degvielas uzpildīšanas aizmirsuši izņemt uzpildes pistoli no automašīnas degvielas tvertnes un uzsākuši braukšanu. A. Pleševniks uzsver, ka, piedaloties satiksmē, jābūt ļoti uzmanīgiem un jāievēro ceļu satiksmes noteikumi – tas ir lielākais garants gan pašu, gan arī citu satiksmes dalībnieku drošībai. Māra Majore – Linē
Komentāri