
Pasažieru pārvadātājiem ar autobusiem plānots nākamgad samazināt dotācijas piecu miljonu latu apmērā, taču rezerves, kur vēl varētu samazināt izdevumus, vairs nav, intervijā skaidro Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) direktors Ivo Ošenieks.
“Par rezervēm īsti vairs nevar runāt – ir acīmredzams, ka strauji aug degvielas cenas, un šīs izmaksas nevar samazināt. Degvielas cenas patlaban ir pieaugušas par aptuveni 18%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Aktuāls atkal kļūst darba algu jautājums, un šo pozīciju arī vairs nevar samazināt, jo nu ir brīdis, kad jau sāk trūkt darbaspēks,” skaidro eksperts.
Viņš norāda, ka, ja runā, ka valsts sektorā jāceļ algas, tad, lai noturētu šoferus, arī algas būs jāceļ. Šoferi patlaban vidēji uz rokas saņemot no 300 līdz 450 latiem mēnesī.
Ošenieks uzsver, ka šīs vasaras 112 autobusu reisu slēgšana sākumā deva efektu, bet turpmāka reisu samazināšana vairs var nedot taustāmu rezultātu, jo nav pēc būtības ko slēgt, neietekmējot pasažieru plūsmas. Arī šī reisu slēgšana tikai ilgtermiņā parādīšot, vai ir vērtējama ar plus zīmi. “Ja grib nodrošināt pasažieriem pieejamu pakalpojumu, tad nevar vairs reisus slēgt,” uzsver eksperts.
Kopējie līdzekļi – gan sociālā spilvena, gan zaudējumu segšana pasažieru pārvadātājiem – 2010.gadā, salīdzinot ar 2009.gadu, tika samazināta par 13,2%, tai skaitā autopārvadātājiem -16,5%. Savukārt 2011.gadā samazinājums bija 26,5%, tai skaitā autopārvadātājiem – 23,1%, bet nākamajā gadā plānots samazinājums ir vēl par 8,8%, tai skaitā autopārvadātājiem – 14,8%, salīdzinot ar šo gadu. Dotācijas trīs gadu laikā – 2009., 2010. un 2011. – kopā ir samazinājušās par 23,3 miljoniem latu, skaidro Ošenieks.
Iepriekšējais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), vēl būdams amatā, solījis, ka tāpat kā pērn trīs miljoni latu konsolidācija pasažieru pārvadātājiem tiks kompensēta no dzelzceļa infrastruktūras līdzekļiem. Pērn, veidojot šī gada budžetu, uzņēmuma “Pasažieru vilciens” (PV) dotācijas tika samazinātas par trīs miljoniem latu, lai neatņemtu tās autobusu pasažieru pārvadātājiem. Ošenieks atzīst, ka tā tagad ir iekšējā Satiksmes ministrijas lieta, kā pārdalīt naudu.
“Pieci miljoni lati ir liela summa, bet, ja ministrija nāks pretī ar papildu pasākumiem, kas ļaus pārvadātājiem palielināt ienākumus, tad situāciju var risināt. Runa ir par nelegālo pasažieru pārvadātāju ierobežošanu, jo, palielinot ieņēmumus, varam samazināt zaudējumus,” rezumē eksperts.
“Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija” (LPPA) ir izveidota pasažieru pārvadātāju profesionālai sadarbībai. Tā darbojas pārvadātāju interesēs uz pašpārvaldes pamatiem, lai veicinātu pasažieru pārvadājumu attīstību. Izveidotas četras reģionālās sekcijas – Vidzemes, Zemgales, Latgales un Kurzemes. NOZARE.LV
Komentāri