![Policisti 1 1](https://edruva.lv/wp-content/uploads/2020/09/policisti-1-1-scaled.jpg)
Vēl šodien Eiropas Savienības dalībvalstīs norisinās Eiropas ceļu policijas tīkla (ROADPOL) organizētā akcija “ROADPOL Drošības dienas”. To mērķis ir kopīgiem spēkiem panākt, lai šajā laikā uz Eiropas ceļiem nebūtu neviena ceļu satiksmes negadījuma ar bojā gājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem.
Biežāk nekā dažkārt ikdienā uz ceļiem nedēļas garumā patrulēja policija. Piektdienas pievakarē “Druva” kopā ar Valsts policijas Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas inspektoru Rimantu Bluķi un Valsts policijas Cēsu iecirkņa Kārtības policijas inspektori Lindu Jakoveli četras stundas brauca un vēroja, kā šoferi ievēro ceļu satiksmes noteikumus.
“Agresīva braukšana, ātruma pārsniegšana, braukšana reibumā un, protams, drošības jostu izmantošana, runāšana pa telefonu,” R.Bluķis pastāsta, kam tiks pievērsta īpaša uzmanība.
Pulkstenis drīz būs seši vakarā. Izbraucot no Cēsīm uz Priekuļu pusi, mašīnu rinda pamet pilsētu. Arī pa Vidzemes šoseju pie Bērzkroga daudzi steidzas mājās.
Ir, kur ieskrieties.
FOTO: Sarmīte Feldmane
Pirms Raunas pagrieziena šoseja taisna, labi pārredzama un var ieskrieties. Policijas mašīnā iedegas speciālā gaisma – pārsniegts ātrums. 1962.gadā dzimis vīrietis, kā pats stāstīja, pie stūres aizdomājies, un auto brauca ar ātrumu 118 km/h. Tikko noformēts pārkāpuma protokols, atkal ātrais braucējs – ar 112 kilometriem stundā steidzas kāds 1995.gadā dzimis vīrietis.
Katra pārkāpuma protokola aizpildīšana prasa vismaz 15 minūtes. Strādājot divatā, katrs labi zina, kas darāms.
“Agrāk pārkāpumu protokolu noformēja papīra formātā, tagad elektroniski. Aizpildām protokolu, un autovadītājam to nosūta uz e-pastu. E-pasta adresi pārkāpējs uzraksta pats, lai nerastos pārpratumi. Ja pārkāpējs neizmanto e-pastu, protokolu rakstām papīra formātā. Izsniedzam uzreiz, varam sūtīt arī pa pastu,” pastāsta R.Bluķis, bet L.Jakovele uzsver, ka svarīgi ir braucējus uz ceļa neaizkavēt. Katrs ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējs saņem pārkāpuma aprakstu, kurā minēts arī konts, kurā jāieskaita soda nauda.
Policijas mašīna nepagūst nobraukt dažus kilometrus, kad atkal kāds pārāk steidzas. 1995.gadā dzimusi sieviete brauc ar ātrumu 112 kilometru stundā. “Kādu laiku, vismaz manās dežūrās, gadījās, ka tieši sievietes bija tās, kuras neievēroja braukšanas ātrumu,” pastāsta L.Jakovele. Izrādās, šī braucēja šogad par ātruma pārsniegšanu jau apturēta divas reizes un saņēmusi divus brīdinājumus. Tagad 20 eiro sods.
Dažs šoferis, braucot garām policijas mašīnai, kurai iedegtas bākugunis, nesamulst un ātrumu nesamazina, kaut redzams, ka viņš to pārsniedz.
“Šoferi kolēģiem pamirkšķina, ka policija, bet to jau grūti saprast. Daudzi steidz pārbaudīt, vai ieslēgtas gaismas, cits nodomā, ka pretī braucējs trāpījis bedrē. Ir tādi, kuri, braucot garām policijas mašīnai, redzot, ka esam aizņemti, piedod gāzi. Gadās jau, ka turpat netālu dežurē otra ekipāža,” novērojumos dalās L.Jakovele.
Un atkal ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējs. Šoreiz 1970.gadā dzimis vīrietis brauc ar 114 kilometriem stundā. “Ja noņem trīs procentu kļūdu, šoreiz brīdinājums,” secina L. Jakovela.
Pie Veselavas skolas, ieraugot policijas mašīnu, ceļmalā piestāj buss un šoferis sāk kaut ko meklēt mašīnā. Policisti piestāj, vai nav kādas problēmas. “Es vecs šoferis, kur nu vairs pārkāpt noteikumus,” nosaka šoferis Sergejs.
Valsts policijas Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas inspektors Rimants Bluķis.
FOTO: Sarmīte Feldmane
Nogriežamies uz Vecpiebalgas pusi. Pie “Rabāku” pieturas nākas uzturēties ilgāk. 1985.gadā dzimis vīrietis traucas ar 117 kilometriem stundā. Mašīnā mazi bērni. Gribot līdz tumsai paspēt līdz Rīgai. Maijā šoferim iepriekšējais ātruma pārkāpums.
Tad garām paskrien kāds ar ātrumu 120 kilometri stundā. Esot veicis apdzīšanu mašīnai, kas brauca ar 90 kilometriem stundā. Šoferim jau ir četri ātruma pārkāpumi gada laikā, sods 40 eiro.
Kāds steidzīgais atkal pārsniedzis ātrumu, ekipāža uz ceļa apgriežas un seko, lūdz apstāties. R.Bluķis sasveicinās, paskaidro, kāpēc braucējs apturēts, palūdz mašīnas un personu apliecinošus dokumentus. Tad dati tiek salīdzināti datu bāzē. Autovadītāja apliecība var nebūt līdzi, bet personu apliecinošam dokumentam- pasei vai ID kartei – jābūt obligāti.
“Tādu dežūru neatceros. Varētu jau tikai stāvēt uz Vidzemes vai Vecpiebalgas šosejas. Neesi pabeidzis rakstīt protokolu vienam, kad jau var apturēt nākamo,” vērtē R.Bluķis.
Braucam uz Taureni. Piebraucot pie veikala, redzams, ka šoferi kļūst tramīgi un nesteidzīgi. “Netrafarēto policijas mašīnu jau pazīst ne tikai šoferi, arī bērni. Sākumā bija pārsteigums – vai tiešām policija, tagad sen vairs ne,” pastāsta L.Jakovele.
Dodamies uz Dzērbeni. Centrā kluss, ne cilvēku, ne mašīnu, kaut vēl nav deviņi vakarā. Veikals slēgts, bet piebrauc traktors. Policisti vēro, kā tas apgriežas un brauc prom, tad traktoristu aptur. “Viss kārtībā!” secina R.Bluķis.
Tiekam uz Vecpiebalgas šosejas. Aiz dzelzceļa tilta no Cēsu puses kāds 1959.gadā dzimis šoferis traucas ar ātrumu 126 kilometri stundā. Viņam autovadītāja apliecība izdota Moldovā, ir moldāvu valodā, braucējs skaidri runā latviski un pauž neizpratni, vai tiešām braucis tik ātri. Sods – 80 eiro – esot par lielu. Viņam parāda video ierakstu, kurā redzams, ar kādu ātrumu braukusi policijas mašīna, ar kādu pārkāpējs. “Ir vainu pastiprinoši apstākļi. Iepriekšējā reizē samaksājis 40 eiro sodu,” uzsver R.Bluķis.
Pie pagrieziena uz Skujeni pa šoseju ar ātrumu 130 kilometri stundā aiztraucas 1970.gadā dzimis vīrietis. Pirms tam viņam pārkāpumi nav bijuši. L.Jakovela atklāj, ka viņas piecu gadu pieredzē ātrākais braucējs pārvietojies ar 180 km/h, bet R.Bluķis uz ceļa apturējis šoferi, kurš steidzies ar 212 km/h. 17 darba gados tas ir lielākais ātrums, ko viņš fiksējis uz ceļa. Tas bija uz Valmieras – Valkas šosejas. “Ir tumšais laiks. Braukt neapdomīgi ir īpaši bīstami. Laikapstākļi var būt mainīgi. Arī ar meža dzīvniekiem jārēķinās,” atgādina R.Bluķis un pastāsta, ka nedēļā policijā nonāk vismaz pieci ziņojumi par negadījumiem ar meža dzīvniekiem.
Pirms Priekuļiem pa ceļu lēni brauc motociklists ar pasažieri. Tas piesaista policistu uzmanību. “Viss kārtībā!” secina R.Bluķis.
Jau gandrīz desmit vakarā, uz Līvu pusi no Cēsīm strauji tuvojas mašīnas ugunis. 1985.gadā dzimis vīrietis lido ar ātrumu 189 km/h. “Liegums sešus mēnešus piedalīties ceļu satiksmē un 400 eiro naudas sods,” lietišķi saka R.Bluķis, jo ko gan var piebilst par tādu šoferi.
Četrās stundās, nobraucot vien 140 kilometrus, ekipāža L.Jakovele un R. Bluķis ir noformējuši 14 ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu protokolus.
“Nav labi. Situācija ar avārijām Latvijā ir ļoti bēdīga. Pārsniegtais braukšanas ātrums rada bīstamas situācijas. Ir daudz izsaukumu, un prevencijai laika maz. Vismaz šoreiz nebija neviena braucēja reibumā,” stāsta R.Bluķis.
Policisti atzīst, ka efektīvāks diemžēl ir naudas sods. “Daudzi rakstiski saņemtu brīdinājumu neuztver kā sodu. Braukt par 20 km/h ātrāk, nekā atļauts, tas jau nav nekas. Tikai brīdinājums. Ja atļautais ātrums 90 km/h, braukšu vismaz uz 110 km/h, ja 50, braukšu ar 65 km/h. Citās valstīs pietiek noteikto ātrumu pārsniegt pat mazāk par 10 km/h un sods jau ir ne daži desmiti eiro, bet krietni vairāk,” teic L.Jakovela.
R.Bluķis atgādina, ka tāpat ir šoferi, kuri runāšanu pa telefonu neuzskata par nopietnu pārkāpumu. “Ja nav videoieraksta, nav pierādījuma. Bet video ir tikai papildu pierādījums. Bīstamas situācijas rada pārgalvīgas apdzīšanas. Kaut skaidri redzama nepārtrauktā līnija, tomēr apdzen. Par to sods uzreiz ir 55 eiro,” pastāsta R.Bluķis, piebilstot, ka diemžēl šoferi aizvien nesaprot, ka paši ir atbildīgi par savu rīcību. “Kādam atņem tiesības, ne jau pats pārkāpis noteikumus, apdraudējis citus uz ceļa, bet vainīgi policisti, kuri tās atņēma. Tāda domāšana,” viedokli pauž R.Bluķis.
Piektdienas vakars ceļu satiksmē ir intensīvs. R.Bluķis atzīst, ka ne tikai nedēļu nogalēs ir vairāk braucēju. Arī algu dienās un tad, kad skaists laiks.
Svētdien no deviņiem rītā līdz deviņiem vakarā Valsts policijas Cēsu iecirknī dežurēja divas ekipāžas. Sastādīti 55 pārkāpumu protokoli. Šoferiem visi iespējamie pārkāpumi, arī braukšana reibumā.
“Neatkarīgi no tā, vai uz ceļa daudz vai maz mašīnu, noteikumi jāievēro visiem. Arī tiem, kuri steidzas vai aizdomājas pie stūres,” atgādina R.Bluķis.
Komentāri