Analizējot Mūzikas festivāla Cēsis 2007 norises, Cēsu domē sanākušie festivāla rīkotāji secināja, ka ne visi klausītāji ir zinoši, kādas pieklājības normas jāievēro klasiskās mūzikas koncertos un brīvdabas izrādēs.
”Pasaulē ir pieņemts, ka uz klasiskās mūzikas koncertiem neņem līdzi bērnus, jaunākus par septiņiem gadiem,” analizēja Juris Žagars. ”Šo normu neievēroja kāda no cēsnieku ģimenēm. Mazulis kamerorķestra Kremerata Baltica koncertā kultūras centra zālē sacēla lielu troksni, jo nebija nomierināms. Tādējādi ļoti būtiski tika traucēti klausītāji un mūziķi.”
Festivālā notikušās izrādes brīvdabā apliecināja, ka arī pieaugušie var būt traucēklis, jo neievēro pieklājības normas. ”Operas Aīda laikā aizgāju līdz skatītāju pēdējām rindām. Pats pārliecinājos, ka daļa aizmugurē stāvošo izrādes laikā skaļi uzvedās, traucējot blakusesošajiem sadzirdēt mūziku. Vienu brīdi troksnis bija tik liels, ka skaņu operatori nedzirdēja uz skatuves notiekošo,” par novēroto stāstīja J. Žagars. ”Policisti, kuriem ir tiesības aizrādīt, manuprāt, bija pārāk pieklājīgi. Iespējams, ka kārtības sargu bija par maz, jo vajadzēja aizrādīt arī par to, ka priekšnesuma laikā nedrīkst staigāt, tā traucējot pārējiem. Tas attiecas uz skatītājiem, kuri izrādes laikā cēlās no sēdvietām, lai pieietu tuvāk skatuvei un ar personīgo videokameru filmētu.”
Festivāla rīkotāji apsprieda arī to, vai, izrādei sākoties, turpmāk nevajadzētu slēgt parka galvenās kāpnes. Tie, kas nokavējušies, lai iet apkārt un ienāk estrādē no aizmugures. Tā pēc iespējas mazāk tiks traucēti skatītāji un izrādes dalībnieki.
”Daļa klausītāju pagaidām ir nezinoši, kā jārīkojas muzikāla skaņdarba laikā, ja tam ir vairākas daļas. Pasaulē ir pieņemts, ka starp daļām, kamēr mūziķi pāršķir notis vai uzskaņo instrumentus, neaplaudē,” sacīja Ivars Prauliņš. ”Kā pateikt, vai skaņdarbs ir beidzies? Atliek ieskatīties koncerta programmā vai arī vērot diriģentu. Ja skaņdarbs turpināsies, diriģents nepagriežas ar seju pret skatītājiem. Tas notiek tikai skaņdarba beigās, kad diriģents paklanās klausītājiem.”
Citādi notiek operas izrādēs brīvdabā. Ja solists vai mākslinieku kopa spoži nodzied savu partiju, pēc tam var aplaudēt, dedzīgākie klausītāji mēdz izsaukties: ”Bravo!”. ”Kaut gan īsti labi tas nav,” vērtēja Ivars Prauliņš. Skatītājiem ir visas tiesības savas emocijas paust izrādes beigās. Pat tā, ka operas solisti un diriģents ar aplausiem tiek aicināti vairākas reizes nākt uz skatuves, lai paklanītos un saņemtu klausītāju atzinību.
Komentāri