Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Alvīne

Kad pakalpojumi vienuviet

Sarmīte Feldmane
00:00
13.01.2020
76
Klientu Centrs Fotomarta 1

Aizvien biežāk iedzīvotāji, lai saņemtu valsts iestāžu vai pašvaldību pakalpojumus, izmanto valsts un pašvaldību vienotos klientu apkalpošanas centrus (VPVKAC). Tie atrodas novados un ir ērti pieejami. Vēsturiskā Cēsu rajona teritorijā klientu apkalpošanas centra nav vienīgi Līgatnes novadā, bet Latvijā kopumā tie par valsts un pašvaldību naudu iekārtoti 89 pašvaldībās.

Pirms četriem gadiem viens no pirmajiem Valsts un paš­valdību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem jeb, kā ierasts teikt, KAC tika izveidots Raunas novadā. Tas sniedz pakalpojumus jau četrus gadus. Ar katru gadu tiek apkalpots aizvien vairāk iedzīvotāju. Starp novadu nozīmes centriem apkalpoto klientu skaita ziņā Ziemeļvidzemē līderis ir Raunas KAC. Pērn sniegti 1890 pakalpojumi un konsultācijas, no tiem 529 jautājumos, kas saistīti ar pašvaldību.

“Lai gan iedzīvotāji aizvien vairāk izmanto elektroniskos pakalpojumus, katru gadu palielinās to cilvēku skaits, kuri apmeklē KAC, ” stāsta klientu apkalpošanas speciāliste Sallija Lakina un piebilst, ka valsts iestādēs tiek samazināts darbinieku skaits, arī darba laiks, iedzīvotāji vēršas KAC gan pēc padoma, gan palīdzības.

Palielinājies arī valsts iestāžu pakalpojumu klāsts. Ja vēl pērn bija septiņi, šogad KAC speciālisti konsultē arī par būvniecības informācijas sistēmas BIS lietošanu, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisijai (VDEAK) nepieciešamo dokumentu sagatavošanu, Sociālās integrācijas valsts aģentūras pakalpojumiem. Paredzams, ka daudzi vērsīsies, lai nokārtotu pensiju mantošanas jautājumu.

“Visbiežāk pie mums nāk noformēt slimības pabalsta saņemšanu. Pieņemam gan papīra formātā, gan rādām, kā pašam to izdarīt portālā latvija.lv, gan varam būt e-asistenti, lai klienta vietā veiktu kādu pakalpojumu. Tad klients speciālistu rakstiski pilnvaro to darīt, un viss viņa klātbūtnē tiek izdarīts,” pastāsta S.La­kina un piebilst, ka šogad vēl neviens nav KAC vērsies par BIS vai VDEAK. Klientu apkalpošanas speciāliste atzīst, ka sagatavot VDEAK dokumentu paketi darbiniekam, kurš nav mediķis, ir ļoti sarežģīti, taču piebilst, ka strādājot nozaru sistēmās, tās labi iepazītas un reti gadās jautājumi, uz kuriem uzreiz nav atbildes. Bet to var atrast, sazinoties ar institūciju darbiniekiem.

S.Lakina gandarīta, ka daudzi, kuri pirms pāris gadiem izmantoja KAC pakalpojumus, tagad paši tiek galā. “Martā sāksies iedzīvotāju ienākumadeklarāciju pieņemšana, tad būs daudz klientu,” teic S.Lakina .

Tā kā vēl pirms KAC izveidošanas Raunas pašvaldībā jau bija izstrādāta elektroniskā dokumentu aprites sistēma, tad iedzīvotāju lielākais vairums iesniegumu nonāk tajā, nevis vienotajā klientu apkalpošanas centra sistēmā.

Ziemeļvidzemē starp reģionālās nozīmes vienotajiem klientu apkalpošanas centriem līderpozīcijās ir Cēsu novada Valsts un paš­valdības vienotais klientu apkalpošanas centrs. “Redzam, ka šāds centrs ir labs pamats attīstībai gan pašvaldībai, gan pakalpojumu sniegšanai iedzīvotājiem. Sākot­nēji valsts iestādes bija jāaicina, lai izmanto iespēju te strādāt, jāpierāda, ka varam sniegt to pakalpojumus, tās negrasījās ko mainīt, taču, tā kā sabiedrība aizvien vairāk izmanto elektronisko saziņu ar valsts iestādēm, nepieciešamība pēc struktūrvienības katrā pilsētā samazinās. Līdz ar to palielinās koplietošanas centru nozīme gan valsts iestāžu, gan iedzīvotāju ikdienā,” stāsta Cēsu pašvaldības Komunikācijas un klientu servisa pārvaldes vadītājs Kārlis Pots. Reģionālajos KAC klientu speciālistes sniedz telefoniskas un elektroniskas konsultācijas par latvija.lv izmantošanu, kā arī telefoniski, elektroniski un klātienē stāsta par pieejamajiem pašvaldības pakalpojumiem un pieņem iesniegumus. “Klientu apkalpošanas centra speciālistes nebūs tik zinošas kā konkrētās jomas darbinieki. Viņas var sniegt pirmo konsultāciju, norādīt, kā tālāk rīkoties,” uzsver K.Pots.

Klientu apkalpošanas speciāliste Santa Ozola pastāsta, ka klienti zvana tad, ja kaut ko nezina, vai, darbojoties elektroniskajā vidē, kaut kas neizdodas. “Visbiežāk nākas konsultēt situācijās, kad neizdodas iesniegt dokumentus slimības pabalsta saņemšanai. Soli pa solim izejam cauri visām darbībām. Tāpat notiek arī citās problēmsituācijās,” stāsta S.Ozola.

Savukārt klātienē uz centru visbiežāk nāk, lai novadā deklarētu dzīvesvietu. “Mūsu uzdevums ir arī iedrošināt cilvēkus pašiem izmantot latvija.lv, sazināties ar iestādēm elektroniski. Ir tādi, kuri jautā, lai parāda, kā telefonā izmantot aplikācijas, kā nosūtīt čekus. Daudzi teikuši, ka ļoti noderētu kādi kursi. Cilvēki labprāt apgūst jaunās tehnoloģijas, vēlas tās izmantot ikdienā,” stāsta Cēsu novada Valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centra vadītāja Je­katerina Jakovska un atgādina, ka speciālistes sniedz informāciju un atbalstu klientiem, izmantojot e-pa­kalpojumus portālā latvija.lv, bet ar roku rakstītus iesniegumus nepieņem un nereģistrē. K.Pots ir pārliecināts, ka vienmēr būs klienti, kuriem svarīgs būs personisks kontakts, nevis iespēja sarakstīties internetā.

K.Pots atzīst, ka speciālistes ar visiem jautājumiem tiek galā, taču tikai tad, ja sistēmas strādā. “Klienti domā, ka paši kaut ko nemāk, taču, ja tajā brīdī problēma ir sistēmā un kāds pakalpojums nav pieejams, tad klientu apkalpošanas speciālistes palīdzēt nevar. Neapmierinātie, protams, vaino konsultantu. Tāds darbs,” skaidro K.Pots un uzsver, ka ikdienā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija rīko mācības ne tikai par tehniskiem jautājumiem, arī par komunikāciju ar klientiem.

Cēsu KAC telpās klientus klātienē pieņem arī finanšu institūcija “Altum”, LAD, Pārtikas un veterinārais dienests, Lauksaim­niecības datu centrs, Cēsu novada pašvaldības aģentūra “Sociālais dienests”.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
9

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
51

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
39

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
118

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
104

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
171

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi