Ceļi kā sniega tuneļi, daždien aizpūsti tā, ka nemaz neredz – tāda ir ziema. Ar sniegu veiksmīgi galā tiek ceļu tīrītāji. Tas ir viņu darbs. Tiesa, tikai sezonai, un peļņa atkarīga no dabas mātes dāsnuma. Jo biežāk jātīra, jo vairāk var nopelnīt.
“Ja ceļu tīrīšana ir papildu nodarbošanās un nav ļoti jāuztraucas par katru santīmu, tad to var darīt, bet uz lielu peļņu te cerēt nevar,” atzīst SIA “Madaras pluss” vadītājs Monvīds Krastiņš. Viņa pārziņā ir ceļi Raiskuma pagastā,
Lai tiktu pie ceļu tīrīšanas, uzņēmēji piedalījušies pašvaldību izsludinātos iepirkumu konkursos. Kad tika slēgti līgumi, neviens nedomāja, ka tik strauji pieaugs degvielas cena. “Ja līgums slēgts par nobrauktajiem kilometriem un putenis aizvilcis pavisam ceļu ciet, jāstumj kupenas, tad jāpaliek zaudētājos,” domās dalās komersants Guntars Zeile, kurš
ceturto ziemu tīra vairāk nekā 30 kilometrus Skujenes pagastā. Zemnieku saimniecības “Skolieši” saimnieks Normunds Zvaigznīte tīra ceļus Drustu pagastā. Piedalījies arī iepirkumā Jaunpiebalgas novadā, bet citi piedāvājuši zemāku cenu.
“Līdz jaunajam gadam, tad tīrījām ceļus, tagad tas ir kas cits,” saka Normunds Zvaigznīte un turpina:
“Šī ir daudz grūtāka ziema, nekā iepriekšējās. Sniegu netīrām, bet stumdām kupenas. Nav vairs ceļmalās vietas. Jau jāpiedomā – kaut tikai nesnigtu, lai gan tas ir darbs,” domās dalās Normunds Zvaigznīte. Viņa pārziņā ir
vairāk nekā 200 kilometri pašvaldības un arī privāto iebraucamo ceļu. “Ir trīs traktori, viens brauc uz Jaunpiebalgas, otrs uz Raunas pusi, trešais strādā centrā. Pēc snigšanas 12 stundās ceļi ir iztīrīti, kaut līgumā paredzētas 48,” stāsta Normunds Zvaigznīte. Vērtējot šīs ziemas darbu, viņš atzīst, ka jādomā par jaudīgākas tehnikas iegādi. “Ceļu tīrīšanu jau daudzi saprot vienkārši – atbrauc – aizbrauc, bet gadās kupenas, kur stundas laikā vari iztīrīt simts metrus,” domās dalās ceļu tīrītājs.
Šīziema parādīja, ka cīnīties ar kupenām nav vecas tehnikas spēkos. “Ceļu tīrīšana ir neliels ienākumu avots. Traktors vecs, saplīsa, kamēr laboju, brauca citi. Jauda arī par mazu, kur citi tīrītāju tiek galā ar vienu reizi, man jābrauc divas,” stāsta Guntars Zeile. Domājot par nākamo ziemu, Normunds Zvaigznīte apsver, ka varētu iegādāties jaudīgāku tehniku. Tā noder arī pamatbiznesā, citos darbos, ne tikai ceļu tīrīšanai. “Taču drošs nevari būt, ka nākamgad iepirkumā kāds neizsolīs ceļu tīrīšanu par zemāku cenu,” bilst drustēnietis un uzsver, ka varētu iztīrīt arī vairāk kilometrus nekā šoziem. Monvīds Krastiņš arī nākamziem, ja pašvaldība uzticēs, ar savu mašīnu tīrīs novada ceļus. “Vismaz ir darbs,” viņš uzsver.
Guntars Zeile gan lēš, vai nākamziem vairs piedāvās ceļu tīrīšanas pakalpojumus. “Skujenes pusē nekad nav bijis maz sniega, bet tik daudz, ka ar traktoru netiek galā, kaut, protams, ceļu tīrīšana tomēr ziemā bija iespēja kaut nedaudz nopelnīt,” domās dalās skujenietis.
“Druvas” uzrunātie ceļu tīrītāji atzīst, ka pagastos ir svarīgi, lai ceļus tīrītu vietējais. “Ir jāzina katrs ceļš pa posmiem, kur veidojas sanesumi, kur saimnieki iestādījuši ceļmalā kociņus. Tie ir it kā sīkumi, bet ļoti būtiski,” saka Monvīds Krastiņš, bet Normunds Zvaigznīte uzsver, ka katram var būt gadījums, kad kaut kur steidzami jābrauc un ceļu vajag iztīrīt ātrāk. “Mēs taču pagastā cits citu pazīstam, zinām, kur meklēt palīdzību,” bilst Normunds Zvaigznīte.
Pēdējā laikā aizvien vairāk pašvaldību vadītāji un uzņēmēji uzsver, ka līgumi par ceļu tīrīšanu būtu jāslēdz uz vairākām ziemām, nevis vienu. Tad uzņēmējam būtu pārliecība, ka būs darbs, viņš varēs gādāt nepieciešamo tehniku. Ceļu tīrīšana ziemā pagaidām nekāds lielais bizness nav, bet vismaz maizei iznāk.
Sarmīte Feldmane
Komentāri