Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Ierēdņi nevēlas izprast slimu bērnu īpašās vajadzības

Druva
23:00
11.10.2007
53

Spāres speciālās internātskolas vadība plāno skolas attīstības iespējas, bet nezina, vai ieceres atbalstīs Izglītības ministrija un valdība.

Nav arī skaidrs, vai jelkad valstī būs vienota sistēma bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem izglītošanai, bērnu un viņu ģimeņu dzīves kvalitātes uzlabošanai. Spāres speciālā internātskola ir vienīgā mācību iestāde Cēsu rajonā, kurā mācās un profesionālās iemaņas apgūst bērni ar garīgās attīstības traucējumiem. Šajā mācību gadā Spāres skolā mācās 116 audzēkņi no visas Latvijas, 30 bērni mācās tā sauktā C līmeņa klasēs, kas nozīmē, ka sadzīves iemaņas un jaunas zināšanas kopā ar audzinātājiem un pedagogiem apgūst bērni un pusaudži ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Līdzīgi darbojas vēl 40 mācību iestādes valstī. “Druvai” pāris bērnu vecāki vasarā rakstīja vēstules, sakot paldies Spāres skolas skolotājiem par darbu mācību gada laikā un organizējot nometnes vasaras brīvlaikā. Tajā pašā laikā vēstulē bija lasāmas vecāku bažas, ka valstī nedomā par viņu bērnu vajadzībām un nākotni. Starp citu, šim viedoklim piekrīt arī Spāres speciālās internātskolas vadība un skolotāji, uzsverot, ka Latvijā nav pēctecības bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem izglītošanā un aprūpē. Pedagogu un vecākuprāt, vārdam integrācija gandrīz 100 Spāres audzēkņu dzīvē ir tukša skaņa. Pēc pamatskolas beigšanas, profesionālo iemaņu apguves bērniem jāatgriežas vai nu vecāku ģimenē un viņu aprūpē, vai jādodas uz pansionātiem. Taču arī uz brīvu vietu šajās institūcijās nākoties gaidīt gadu, pat divus. Vecāki tuvu izmisumam

“Mēs, Spāres bērnu vecāki, esam neapskaužamā situācijā – finansiāli valsts nenodrošina pat eksistenci. Strādāt algotu darbu daudzi vecāki nevar, jo jākopj bērns, jāpaliek mājās ar viņu kopā. Pašlaik atskan viedokļi par visu bērnu invalīdu integrāciju. Pēc savas pieredzes varu teikt, ka ne ar visiem bērniem tas būs iespējams. Manam Ivaram ir 20 gadu. Dēlam ir autisms. Viņš ar lielām grūtībām pierada palikt mazajā klasītē Spārē. Viņu nekad nevar atstāt vienu, un tā ir ar daudziem Spāres bērniem. Ko mums iesākt – bērniem un vecākiem, kad skola būs pabeigta? Kā dabisku un harmonisku es redzu tālāku Spāres skolas attīstību. Skolu varētu paplašināt, tepat veidot pusceļa mājas,” pārdomās

“Druvai” uzrakstītajā vēstulē dalījās Ivara mamma Vera Serova. Līdzīgi Spāres skolas apstākļus, kolektīva darbu un attīstības iespējas novērtējusi Agita no Tukuma, kura kopā ar bērnu Spārē pavadījusi laiku vasarā, piedalījusies vasaras nometnē. Arī Agita vēstulē “Druvai” uzsvērusi, ka smagi slimi bērni ļoti labi jūtas internātskolas vidē, kur blakus ir skolotāji un bērni, draugi, kuriem ir līdzīgas problēmas. Integrāciju šie vecāki izprot kā iespēju, ka viņu bērni savā pulciņā var doties kādā pārgājienā, ekskursijā, kopā spēlēt spēles, muzicēt. Viņi uzsvērusi, ka nesaskata savu bērnu vietu vispārizglītojošā skolā, kādā korekcijas vai integrētā klasē. Daudzi vecāki pavisam neoficiālās sarunās visbiežāk pauduši bažas, ka nespēj iedomāties, kas ar bērniem notiks pēc skolas.

“Mēs nedzīvosim saules mūžu, kas būs ar bērniem tālāk? Ja es viņu ielikšu pansionātā, tādā, kādi tie ir pašlaik, tad man liekas, ka es norakstu savu bērnu nebūtībai,” tādas domas katru dienu dun vecāku galvā. Viņi sarunās ar skolotājiem, šajā gadījumā Spāres skolas kolektīvu un direktoru, jautā – ko darīsim?

Skolotājas, kas strādā Spāres skolā, saka, ka pieķērušās darbam un skolas dzīvei. Šī nav arī tā mācību iestāde, kur aizstāv pedagogu streikošanu. Strādājošajiem ir

valsts noteikta piemaksa 20 procentu apmērā darba algām, skolotājas nepauž lielu neapmierinātību, bet reizē piekrīt, ka piemaksu ir godam nopelnījušas, jo darbs paņem daudz spēka. Proti, katru dienu būt kopā ar slimiem bērniem un priecāties par viņu sperto sīkāko solīti attīstībā ir reizē gandarījums, bet reizē ļoti ilgs ceļš pretim darba rezultātam.

“Arī mēs gribam justies stabili. Arī mēs gribam zināt skolas vietu izglītības sistēmā,” vienbalsīgi sacīja “Druvas” aptaujātās skolotājas Marita Jonase, Zaiga Ventere, Antra Saulīte, kuras mācību iestādē strādā jau daudzus gadus.

Valstī neveido aprūpes ķēdi Spāres internātskolas vadība atsaucas uz Dānijas, Zviedrijas pieredzi, kur speciālisti pārsteidzīgu lēmumu par vispārēju integrāciju, gadiem ejot, nosaukuši par visai neapdomīgu soli. Tagad turienes speciālisti meklē atpakaļceļu, sakot, ka tikai tas, ka bērns ēd skolā pusdienas pie viena galda ar vispārizglītojošās iestādes skolēniem, vēl nav integrācijas kodols.

“Un kā jau tagad ir pie mums? C līmeņa bērni sēž savās telpās, kopā ar saviem skolotājiem. Visi satiekas lielos pasākumos, pie tā paša pusdienu galda. Kā pedagogs es nevēlos noliegt – kaut kas jau pozitīvs tajā visā ir, jo pārējie bērni redz, kā otram palīdzēt. Šie bērni nebrīnīsies, uz ielas ieraugot invalīdu. Bet ja šādu integrāciju pamato ar izglītības kvalitātes paaugstināšanu? Tas nav normāli. Es lieku roku uz sirds, ka 70 procenti no Spāres bērniem nepakļautos šim integrācijas procesam. Ir jau mēģināts, un bērns integrētajā skolā ir nesekmīgs. Mūsu bērniem ir smagi uzvedības traucējumi. Tas viss ir jāņem vērā,” integrācijas jautājumus vērtēja Spāres speciālās internātskolas direktors Pēteris Sockis un uzsvēra, ka tādas, kā viņa vadītā mācību iestāde, ir jāsaglabā un valstī kopumā jāplāno šo iestāžu attīstība, jāmeklē skolu sadarbības iespējas.

“Vecāki jau arī jums teica – kas pēc skolas? Ģimene, mājas vai pansionāts. Valstī neievēro nekādu šo bērnu aprūpes pēctecības principu. Bērns pabeidz deviņas klases, tad vēl pamācās praktiskās iemaņas – kā sevi apkopt, kā ienest malku, ūdeni. Vēl dažus gadus pie mums, bet ko tālāk? Aizbrauciet uz tiem pansionātiem, kuros nonāk arī mūsu audzēkņi, kuriem nav ģimenes, vecāku! Te bērnam visu laiku bijis kāds blakus, dots padoms, viņš daudz tīra un laba redzējis. Tur viņu ieved, pretim sēž pusmūža vecis, kurš bērnam liek savas zeķes mazgāt. Valstī vajadzētu padomāt par pārejas posmu. Ja pēc skolas viņš vēl gadus desmit varētu padzīvot šādos vai līdzīgos apstākļos, kādi pašlaik Spārē,” idejas klāstīja Pēteris Sockis un vaicāts, kāda tad ir Spāres skolas attīstības vīzija, to arī konkretizēja. “Vienā teikumā – profesionālā izglītība A,B līmeņa audzēkņiem. Pamata izglītība un darba iemaņas C līmeņa bērniem, un pēctecība, ko raksturoju. Jāveido mājas, lai viņi te varētu trijatā dzīvot kopā ar aprūpētāju, padarīt vienkāršus darbiņus, sevi atpelnīt,” sacīja P.Sockis, bet reizē uzsvēra, ka tās ir tikai viņa un kolektīva idejas, bet blakus nevienai šāda tipa iestādei valstī nekas līdzīgs nav izveidots. Kopā ar šādu skolu vadītājiem un pedagogiem valstī netiek diskutēts par labākajiem variantiem.

“Presē es lasu par Nītaures pansionāta būvēšanu. Kādas alternatīvas piedāvā arī citviet, taču kā palīdzēt šādiem cilvēkiem no mazotnes, visa mūža garumā, manuprāt, nav plāna. Varbūt kaut kas veidosies. Pa daudziem gadiem pirmoreiz Izglītības ministrijas pārstāvji iepazinās ar mūsu skolu, vajadzībām. Daudzām idejām piekrita, bet nevarēja solīt, ka šādu attīstību atbalstīs valdība,” rezumēja P.Sockis.

Aizstāv profesionālās izglītības nišu Spāres skolā neslēpj, ka te, tāpat kā daudzās mācību iestādēs, trūkst audzēkņu, jau vairākus gadus neizdodas nokomplektēt pirmo klasi. Tas gan, runājot par A un B līmeņa bērniem. Iemesli jau ir dažādi, pat kuriozi.

“Ir jau lietas, kuras nevēlos pat teikt. Atnāk pie mums audzēkņi no pilsētas vai citas vispārizglītojošas skolas. Bērns mācījies līdz 7. klasei, bet viņš ir A, B līmenī. Es jautāju vecākiem – vai šovasar zibens iespēra, ka tāda atšķirība? Arī vispārizglītojošās skolas cenšas noturēt audzēkņus, gadu no gada klasēs paliek nesekmīgie, plus vecāki ilgi nav gatavi atzīt, ka viņu bērnam ir problēmas. Pedagogs jau ar varu nevar no vienas skolas uz citu aizsūtīt,” pamatoja Pēteris Sockis. Direktors uzsvēra, ka, aizstāvot A,B līmeņa bērnu intereses, būtu jādara viss, lai Spārē nodrošinātu dažādas profesionālās izglītības iegūšanas iespējas.

“Jāatrisina šis jautājums valstiskā līmenī, jo citādi pēc 9. klases šie bērni ir uz ielas. Profesionālās skolas viņus pretim neņem, jo trūkst zināšanu matemātikā, fizikā, ķīmijā. Bet strādāt taču viņi var! Viņi var iegūt 1. profesijas kvalifikācijas līmeni. Var būt palīgi – galdniecībā, sausajās būvēs, apmetēji, flīzētāji, palīgdarbu veicēji celtniecībā, meitenes var izmācīties par mājsaimniecēm, grāmatu iešuvējām. Taču, kur to izdarīt bērnam atbilstoši viņa interesēm? Spārē mācās galdnieki. Bet visi taču nevar būt galdnieki, visiem tas nemaz neinteresē. Jānotiek skolu sadarbībai, jābūt bērnu plūsmai no vienas iestādes uz citu. Vai jāveido plašāks centrs profesionālās izglītības ieguvei. Man ministrijā saka, ko tu lien profesionālās izglītības dārziņā? Tev dod līdzekļus speciālajai izglītībai, un pie tās turies. Bet es taču redzu, ja to nedarīt, tad bērni ir pagalam. Un vēl valsts līmenī jāsakārto, kurš mācīs mūsu bērniem galdniecību. Parādiet man galdnieku ar augstāko pedagoģisko izglītību,” situāciju raksturoja Pēteris Sockis un piebilda, ka, ieraugot koncepciju, kā valstī plānots paplašināt speciālās izglītības, šādas profesionālās izglītības pieejamību, varētu sākt diskusijas, ko darīs katra skola, kā plānoto iespējams nodrošināt uz esošās bāzes, vai jāveic ēku pārbūve, ar kādu finansējumu jārēķinās.

Pēteris Sockis uzsvēra, ka arī speciālā izglītība šobrīd ir pārmaiņu vidē, savas nianses ieviesīs arī novadu reforma.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
24

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
47

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
76

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
150

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
51
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
24
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
21
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
36
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
40
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
38
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi