Patlaban degvielas cenu dinamika ir neskaidra, jo to ietekmē notikumi eirozonā un situācija Tuvajos Austrumos, tomēr ilgtermiņā cenām būs kāpjoša tendence, šodien preses konferencē sacīja degvielas mazumtirdzniecības uzņēmuma “Latvija Statoil” izpilddirektore Ilze Siliņa. Ilgtermiņā degvielas cenas kāps, jo pieaugs gan iedzīvotāju skaits pasaulē, gan labklājības līmenis, un īpaši degvielas pieprasījuma pieauguma tendenci ietekmēs attīstība Āzijas valstīs, īpaši Ķīnā. Līdz 2030.gadam automašīnu skaits pieaugšot par 62% līdz 1,46 miljardiem vienību, prognozēja Siliņa. Alternatīvi degvielas veidi tik ātri neattīstīsies, un to īpatsvars līdz 2030.gadam var pieaug no 5% līdz 17%. Pētījumi arī pierādot, ka visvairāk degviela tikšot lietota transporta sektorā – 58% naftas produktu pieprasījuma veidošot tieši šis sektors, sacīja Siliņa. Siliņa arī noliedza, ka daudzo degvielas uzpildes staciju skaits Latvijā varētu būt par iemeslu augstām cenām. Siliņa norādīja – ja citur Eiropā ir četri pieci lielie tīkli un daži mazie tirgotāji, tad Latvijā ir spēcīga konkurence, jo mazāko degvielas tirgotāju ir daudz, līdz ar to konkurence spiež domāt, kā piesaistīt klientus. “Latvija Statoil” degvielas kategorijas vadītājs Kaspars Skrābāns savukārt raksturoja pašreizējās degvielas cenu tendences – augusi ir dīzeļdegvielas cena, savukārt benzīna cena samazinājusies zem 90 santīmiem, lai gan vēl vasarā benzīna litra cena sasniedza gandrīz 94 santīmus par litru. Viņš arī uzsvēra, ka patērētājs Latvijā pieprasa “izdevīgu” degvielu, lai taupītu resursus. Tas nozīmē, ka tai jābūt ekonomiskai un auto draudzīgai. Viņš arī uzsvēra, ka šī iemesla dēļ pieaug arī dīzeļdegvielas patēriņš kā Eiropā, tā Latvijā, jo jaunās automašīnas ar dīzeļmotoriem ir pieprasītas. Dīzeļdegviela jālieto mazāk, tā ir ekonomiskāka, un motori kļuvuši dinamiskāki un klusāki. Dīzeļmotoru mašīnu skaita pieauguma tendence novērojama arī Vācijā, un tas ietekmē arī situāciju Latvijā, kur ir liels otrreizējais dīzeļmotoru auto tirgus. Ja 2005.gadā dīzeļdegvielas pieprasījuma īpatsvars bija 47%, tad 2011.gadā jau – 61%. SIA “Latvija Statoil”, kas pilnībā pieder Norvēģijas uzņēmumam “Statoil Fuel & Retail”, ir viens no lielākajiem degvielas mazumtirgotājiem Latvijā. NOZARE.LV
Komentāri