Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešajā un galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz iespēju transporta līdzekļa īpašniekam satiksmes negadījumā radušos zaudējumus pieteikt pie apdrošinātāja, ar ko viņam noslēgts līgums. Par likuma grozījumu pieņemšanu galīgajā lasījumā vēl būs jālemj Saeimai. Ieviešot tiešo zaudējumu regulēšanas kārtību, tiks nodrošināta ātrāka apdrošināšanas atlīdzības izmaksa, jo cietušie varēs vērsties tieši pie sava, nevis negadījumu izraisījušās personas apdrošinātāja, lai pieteiktu un novērtētu zaudējumus un saņemtu apdrošināšanas atlīdzību. Tāpat ar šiem grozījumiem plānots atrisināt situāciju, ja vietā, kur dzīvo cietušais, neatrodas otras negadījumā iesaistītās personas apdrošināšanas iestāde. Aprēķinot un izmaksājot apdrošināšanas atlīdzību, saglabāsies līdzšinējā kārtība, un tiešajā zaudējumu regulēšanas sistēmā galīgais maksātājs būs zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātājs. Paredzēts, ka tiešā zaudējumu regulēšanas sistēma būs brīvprātīga un apdrošinātājiem, kas tai vēlēsies pievienoties, būs jāslēdz savstarpēji līgumi. Likumprojektā arī noteikta apdrošināšanas gadījumu paziņošanas kārtība apdrošinātājam, ar kuru noslēgts līgums. Attiecībā uz trešajām personām, piemēram, satiksmes negadījumā cietušiem gājējiem, spēkā būs esošās likuma normas, un tās tiks informētas, kur jāvēršas, lai iesniegtu pieteikumu par apdrošināšanas atlīdzību. Tādējādi cietušajam jau uzreiz būs zināms, kam pieteikt zaudējumus un kas administrēs atlīdzību lietu. Jaunā sistēma arī paredzēs iespēju apdrošinātājiem vienoties par to, ka pie lielām izmaksu summām apdrošināšanas atlīdzības izmaksu cietušajam veiks zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošinātājs, kura pienākums lielu risku gadījumā būs arī savu saistību pārapdrošināšana. Likumprojekts paredz arī virkni citu izmaiņu, tostarp noteikt, ka obligāti apdrošināmi ir mopēdi un specializētie tūristu transportlīdzekļi, kā arī izslēgt prasību par elektroniskā paraksta un laika zīmoga nepieciešamību, apliecinot noslēgto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas līgumu. Tāpat plānots likumu papildināt ar nosacījumiem, kādos netiek atlīdzināti zaudējumi. LETA
Komentāri