Lielākā daļa patērētāju, kas izvēlas ekoproduktus, to dara, jo rūpējas par sevi un savu veselību, liecina ekoproduktu piegādātāja “Dabas dobe” veiktā aptauja.
Atbildot uz jautājumu, kāpēc pārtikā tiek lietoti ekoprodukti, visvairāk respondentu atbildēja – tie nesatur potenciāli bīstamas vielas un E piedevas. Ekoproduktu pircējiem svarīgi arī tas, ka ekoprodukti ir veselīgāki nekā konvencionāli ražotā pārtika un tā ir vietējās izcelsmes pārtika no zināmiem ražotājiem.
Lielākā daļa pircēju ekoproduktus iegādājas specializētajos ekoveikalos, bet tikpat daudz iepērkas arī internetā un tirdziņos, kā arī tieši no zemniekiem. Vismazāk ekoproduktus iegādājas lielveikalos. Atbildes ļauj secināt, ka patērētāji kombinē dažādas iegādes iespējas, nevis izvēlas vienu ekoproduktu iegādes punktu.
Vairāk pārtikā lietot ekoproduktus aptaujātos motivētu zemāka cena (56% atbilžu), kā arī lielāka ekoproduktu pieejamība (27%). Pircēji atzina, ka tie ekoprodukti, kuru patlaban trūkst, ir Latvijā audzēta un ražota bioloģiskā gaļa un piena produkti.
73% no aptaujas respondentiem atzina, ka viņus satrauc arī vides piesārņojums, 11% par galveno problēmu uzskata klimata izmaiņas, 10% – bioloģiskās daudzveidības samazināšanos.
Lai samazinātu vides problēmas, 58% respondentu atzina, ka būtu gatavi iegādāties videi draudzīgas preces, 26% teica, ka ir ar mieru šķirot atkritumus, 10% aptaujāto būtu ar mieru samazināt savu patēriņu.
54% aptaujas respondentu savu dzīvesveidu uzskata par daļēji zaļu, 25% atzīst, ka viņu dzīvesveids tikai nedaudzos aspektos ir zaļš, 16% saka, ka noteikti ir zaļi domājoši, 3% atzina, ka īpaši nedomā par zaļu dzīvesveidu.
“Latvijā izveidojusies neliela, bet stabila patērētāju grupa, kurus var uzskatīt par zaļiem patērētājiem. Dažiem no tiem dzīvesveida zaļuma “tonis” ir spilgtāks, citiem vājāks, taču visus vieno tas, ka galvenā motivācija izvēlēties ekoloģisku pārtiku un videi draudzīgas preces ir rūpes par savu un savu bērnu veselību. Mazāk ir tādu patērētāju, kas zaļu izvēli veic tāpēc, ka tā samazina ietekmi uz vidi,” stāsta “Dabas dobes” pārstāve Santa Krūmiņa.
Viņa arī paredz, ka zaļo patērētāju grupa augs līdz ar atveseļošanos no ekonomiskās krīzes, kā arī, pieaugot informācijas pieejamībai. “Arvien vairāk cilvēku izvēlēsies pārtiku, zinot, kur tā augusi un kas to ražojis. To apliecina arī fakts, ka kopumā Eiropā bioloģiski ražoto jeb organisko produktu nozare ir nedaudz augusi pat krīzes laikā. Paredzam, ka Latvijā tuvāko divu gadu laikā ekoproduktu bizness piedzīvos izaugsmi, un ceram, ka jaunā līmenī attīstīsies ekoproduktu ražošana,” norāda Krūmiņa.
Aptaujas mērķis bija labāk iepazīt, kāds ir ekoproduktu patērētājs un kāda ir viņa motivācija veikt zaļas izvēles ikdienas patēriņā.
Uz “Dabas dobes” jautājumiem atbildēja 300 cilvēki, kuri uzskatāmi par ekoproduktu patērētājiem. Lielākajai daļai no tiem – 51% – ikdienas pārtikas grozā ir daži ekoprodukti, 40% atzīst, ka apmēram puse pārtikas ir ekoprodukti, bet tikai 5% atzina, ka pārtikā lieto gandrīz tikai ekoproduktus. Aptaujātie atzina, ka lieto arī ekokosmētiku un videi draudzīgus tīrīšanas līdzekļus, taču gandrīz neviens neizmanto ierīces ar saules baterijām vai hibrīdauto. Kā citas videi draudzīgas izvēles aptaujātie minēja bērnu preces, energoefektīvās spuldzītes, auduma maisiņus, kā arī sadzīves priekšmetus un drēbes ar “otro dzīvi”.
“Dabas dobe” sadarbojas ar vairāk nekā 30 zemniekiem un mazajiem pārtikas ražošanas uzņēmumiem. Uzņēmums savus pakalpojumus Rīgā un Rīgas apkārtnē sāka sniegt 2007.gada rudenī.
Kā liecina “Firmas.lv” informācija, SIA “Dabas dobe” 90% kapitāldaļu pieder Jānim Brizgam un 10% kapitāldaļu īpašniece ir Santa Krūmiņa.
Pēc NOZARE.LV
Komentāri