Amatas pamatskolas piemērs, kā veidot skolas vidi, īstenojot ekoloģisko audzināšanu, ieinteresējis Ziemeļu Ministru Padomes rosinātā izglītības projekta dalībniekus. Tāpēc grantu programmas Nordplus projekta „Efektīvas skolas nākotnes vīzija ” starptautiskās komitejas tikšanās notika ne tikai Rīgā, bet arī
Amatā, lai iepazītos ar labu piemēru, kā veidot skolas vidi un sagatavot izglītības programmu. Septiņus gadus skola ieguvusi starptautisko ekoskolas Zaļo karogu un ir viena no Zaļās kustības iesācējām Latvijas izglītības iestādēs.
„Varējām pārliecināties, ka katrā mācību gadā bijušas ekotēmas – „Skolas vide un apkārtne”, „Veselīgs dzīvesveids”, „Izzini mežu”, „Enerģija” – un tās nav beigušās līdz ar mācību gadu. Tās tagad turpinās kā dzīvesveids ne tikai skolā, bet arī skolēnu ģimenēs. To, ko skolēni izzinājuši, viņi
mācījuši arī pieaugušajiem – novērtēt apkārtējo vidi, to kopt un saudzēt,” secina projekta „Efektīvas skolas nākotnes vīzija” vadītāja Sarmīte Katkēviča.
Starptautiskās darba grupas dalībniekiem Amatā bija iespēja tikties ar novada domes priekšsēdētāju Elitu Eglīti, kura apliecināja pašvaldības ieinteresētību veidojot laukos nākotnē pieprasītu skolu, kā arī iespēja vērot eko stundu par atkritumu šķirošanu, to kā skolēni iegūst
teorētiskās zināšanas un arī darbojas praktiski, lai saprastu, kādēļ un kā pareizi šķirot atkritumus. „Amatas pamatskolas direktores Aleksandras Freivaldes teikto, ka bērni, iemācījušies saudzēt apkārtējo vidi, nekad nebūs vides postītāji, varēja just ik uz soļa. Skolā domāts par
fizisko un garīgo vidi. Darbojas ekolaukums, ekoklase, izveidota īpaša Amatas novada dabas un kultūrvēsturiskā karte,” pozitīvo vērtē S. Katkēviča. „Arī projekta ārzemju partneri
atzinīgi novērtēja Latvijas darbību vides izglītībā, kas ekoprogrammā aicina iesaistīties ne tikai skolēnu vecākus un apkārtējos iedzīvotājus, bet arī citas skolas. Dānijas pārstāvji, turpinot darbu pie projekta moduļa “Eko – izglītība” izteica vēlēšanos attīstīt tālāk Amatas pamatskolas devīzi: „Mēs gribam redzēt mūsu zemi zaļojošu, tīru, veselīgu un lepnu”.”
Starptautiskajā programmā „Efektīvas skolas nākotnes vīzija” jau pabeigts darbs pie moduļa par prasmi mācīties, kas piedāvā mācīšanās problēmu risināšanas ceļus. Projekta partneri lietuvieši, dāņi un latvieši, satiekoties Latvijā, turpināja darbu, analizējot, kāda mācību vide skolēnu sagaidīs pēc desmit un vairāk gadiem, kādas profesijas būs jāapgūst, kādas prasības sabiedrība nākotnē izvirzīs skolai.
Mairita Kaņepe
Komentāri