Cēsīs norisinājās izglītojošs seminārs par patērētāju tiesībām.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) patērētāju tiesību uzraudzības departamenta juridiskās daļas vadītāja Elīna Krecele skaidroja, kas ir patērētāju tiesības un kādās situācijās būtu jāvēršas PTAC.
“Uz šo semināru tika aicināti arī uzņēmēji, jo arī jebkurš uzņēmējs ir patērētājs. Līdz ar to, ja uzņēmējs nesaprot patērētājus, uzņēmējdarbība nav efektīva,” atzīst E.Krecele un piebilst, ka problēmu šajā jomā netrūkst, taču ikvienam jāiemācās tās veiksmīgi risināt.
“Galvenais, ja runājam par patērētāju tiesībām, jāsaprot, ka patērētājs ir fiziska, nevis juridiska persona, kas iegādājas kādu preci vai izmanto pakalpojumu. Jāatzīst, ka patērētāju tiesības galvenokārt tiek pārkāptas, ja klientam nav nodrošināta iespēja saņemt pilnīgu un patiesu informāciju par preces cenu vai lietošanas norādēm. Ja netiek iedots dokuments, kas apliecina, ka darījums noticis. Tāpēc svarīgi saprast, ka čeki par jebkuras preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu būtu jāglabā. Tas ir svarīgākais pierādījums, ka prece ir iegādāta, norādot datumu un vietu,” skaidro E.Krecele un piebilst, ja patērētājs apjauš, ka viņa tiesības ir pārkāptas, viņš ir tiesīgs iesniegt pretenzijas.
“Svarīgi, iesniedzot prasību par kādu preci veikalā vai iestādē, to darīt rakstveidā, nevis mutiski. Mums tā ir pierasts, ka, ejot ar sūdzību uz veikalu, neviens neko nezina. Ne kādam ir kaut kas teikts, ne kāds bijis atbildīgs par situācijas noskaidrošanu. Cilvēki nereti nezina, ka divu gadu laikā kopš preces iegādes patērētājam ir tiesības iesniegt pretenzijas, ja ar preci kaut kas notiek. Un nevar būt runa, ka pārdevējs saka – līgumā bijis ierakstīts, ja septiņu dienu laikā neiesniegsiet sūdzību vai pretenzijas, tad šādas pretenzijas nav un jūs apņematies tās neiesniegt. Tas nedrīkstētu būt. Jo likums paredz šos divus gadus, kuru laikā patērētājs drīkst iesniegt pretenzijas,” skaidro E. Krecele un norāda, ka uzņēmēji nereti nepamatoti mētājas ar vārda garantija jēgu.
“Bieži saskaramies ar to, ka pārdevēji un uzņēmēji nesaprot, ko nozīmē vārds garantija mūsu likuma izpratnē. Vienalga, kaut vai iegādājoties televizoru, ja pārdevējs skaidro, ka tam ir divu gadu garantija, tas nebūs pareizi. Kā jau teicu, divi gadi ir likumīgās klienta tiesības, kad ar pretenzijām vērsties pie pārdevēja. Garantija ir kaut kas papildus,” skaidro E.Krecele un aicina ikvienu patērētāju būt uzmanīgam un neļaut sevi apmuļķot ar solījumiem vai atrunām.
Komentāri